Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-29, 23:51
  #13
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Tycker att serien är lite av en blandning av pk och ibland raka motsatsen. Ett problem är att karaktärerna är så överdrivna och dialogen så tillgjord och pedagogisk. Det finns inte ett uns av realism i det man ser trots att det i stora drag har skett. Läste boken för en massa år sen och gillade den verkligen, men det här är inte bra.

Var det bara jag som reagerade när "expertteamet" med bla O'Neill landade i Nairobi eller rättare sagt ute på savannen nånstans. Jag kan liksom inte acceptera att jänkarna transporterades in till Nairobi i en lokalbuss från 50-talet utan AC över en savann med vilda djur och infödingar som vallar sina getter. Vad var poängen med att ta en safari innan man kollade in den bombade amerikanska ambassaden? Eller var det bara seriemakarna som ville att vi verkligen skulle förstå att vi var i Afrika?
Ja, jag noterade det och annat också, lite synd att vissa scener kan bli så 'fel'. Kollade upp var dom hade filmat och till min förvåning så så har dom faktiskt varit runt en del, Pakistan, SA, Marocko m.m, konstigt ibland känns det så billigt.

Citat:
Ursprungligen postat av santacl
Zero Dark Thirty ? Riktigt bra.
Just det exakt, den var ju rätt bra, tack.
Citera
2018-04-15, 11:38
  #14
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Kollade på avsnitt 08, rätt så bra. Gillar intrigen mellan FBI & CIA, fan var dom klantade sig..
Och scenerna med Condoleezza Rice är rätt så skrämmande.
Citera
2018-04-15, 21:33
  #15
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Kollade på avsnitt 08, rätt så bra. Gillar intrigen mellan FBI & CIA, fan var dom klantade sig..
Och scenerna med Condoleezza Rice är rätt så skrämmande.

Då tror jag du tycker att avsnitt nio är ännu bättre, nu blir misstagen direkt avgörande.

På mig lyckas serien ge en liten känsla av "historiskt vingslag".
Citera
2018-04-15, 22:54
  #16
Medlem
arakas avatar
Mycket bra, Lite zero dark thirty känsla i den här serien. Ser fram emot sista delen.
Ser denna samtidigt som palmedokumentären på Viaplay. Om man tycker att den svenska polisen var inkompetent under palmeutredningen är det ingenting mot CIAs och Bushadministrationens "prestationer" under 1990-och 2000-talen. Jag förstår varför ryssarna lurar skjortan av USAs underrättelseväsen gång på gång på gång.
__________________
Senast redigerad av araka 2018-04-15 kl. 22:59.
Citera
2018-04-15, 23:23
  #17
Medlem
santacls avatar
Serien ligger mellan spannet 6.5-7.5, är det ett vägledande betyg ? Och hur är birollerna i serien ?
Citera
2018-04-16, 08:04
  #18
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
Serien ligger mellan spannet 6.5-7.5, är det ett vägledande betyg ? Och hur är birollerna i serien ?

Är väl inte omöjligt att amerikaner har en annan syn på den än vad vi har. De ser väl den med andra ögon kan tänkas. För mig är den topp fem av årets serier än så länge.
Citera
2018-04-16, 09:47
  #19
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
Serien ligger mellan spannet 6.5-7.5, är det ett vägledande betyg ? Och hur är birollerna i serien ?
Det finns inga problem med birollerna, jag har iaf inte ser något som verkat slarvigt eller illa genomtänkt.

Innan jag började se på den var jag orolig att den skulle vara tråkig. Dvs tråkig eftersom jag redan sett alldeles för många dokumentärer osv om ämnet. SÅ jag oroade mig för att det bara skulle bli en lång och tråkig upprepning.
Men så blev det inte. Även om det är mycket man redan känner till så blir den ändå sevärd eftersom den tillåter ett mer "detaljdjupt" perspektiv.

Visst är vissa saker kanske omotiverade. Som tex huvudpersonernas kärleksliv ... men det är samtiigt inget som serien står och hänger på.

Och den är inte snäll mot Bush-administrationen ... det kan man ju lugn säga.
De var Maximalt ointresserade av hotet från terroristerna, nära på så pass ointresserade att man hade kunnat anklaga dem för att direkt sabotera ...
Citera
2018-09-11, 20:34
  #20
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
Serien ligger mellan spannet 6.5-7.5, är det ett vägledande betyg ? Och hur är birollerna i serien ?

Undervärderad serie som gått de flesta förbi. Jävligt stabil serie på alla fronter! Helt klart årets överraskning för mig, stark 8a
Citera
2018-09-14, 16:29
  #21
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

Och den är inte snäll mot Bush-administrationen ... det kan man ju lugn säga.
De var Maximalt ointresserade av hotet från terroristerna, nära på så pass ointresserade att man hade kunnat anklaga dem för att direkt sabotera ...

Nja.., visserligen skedde 9/11 under Bush-administrationen`s vakt och blir på så sätt närmare ljuset, men hela historien/planeringen fick ju växa ostört och frodas under Clintons vakt. Ambassad-bombningarna och Cole.., så även de bör ju sin sin släng utav sleven.

Men det var intressant att höra att Rumsfeldt ville ha en koppling mellan Afghanistan/Irak.

Men mest utav sleven i serien får ju CIA, och inte deras ovilja att dela underrättelser med FBI, utan rena motviljan till detta (och ingen har hållits ansvarig). Ironiskt blir det ju rent historiskt även då CIA har vunnit mest på det hela med större anslag, rättigheter, "dron-strikes", och Gud alena vet vad för fuffens de har haft för sig i mellanöstern de sista åren med bla Syrien och ISIS..

Det påpekades ju i slutet att FBI-snubben som spelades utav Jeff Daniels dog vid 9/11 attacken. Dvs en figur då som framställs som verklighetsbaserad. I serien är Jeff gift, har två till älskarinnor samtidigt, och har dyra vanor..

Och då med tanke på hur snabba man är att stämma varandra i USA, och säkert ännu snabbare vid något så känsligt som 9/11, blir man att tänka till...

Själva framställandet utav AL-Q snubbarna var intressant, de är närmast fromma i serien..(vågar man säga det ?), bara att deras syn på världen är extrem, och ännu extremare lösningar behövs.

Efter att jag hade sett serien så tyckte jag : -skulle vara kul med en säsong till !

Men nu vet jag inte, för man vet ju hur det slutar : Mera makt till CIA och Irak-invasion i slutet. Visst skulle det vara kul att höra något "saftigt" ifrån Bush-administrationens medvetna skit-spel, men antar att det kommer att hållas hemligstämplat i många årtionden ännu..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback