Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-27, 03:54
  #1
Medlem
SigrefIQs avatar
Så jag har ett problem med bakdäcket på cykeln som visade sig igår morse påväg hem från jobbet.
Det hände helt plötsligt efter att jag trampat i högsta växeln i nerförsbacke och sen när jag växla ner för att ta mig upp för kommande backen så började det ta emot mycket mer än det brukar. Det lät som om gummit på däcken gick emot stänkskärmen och när jag kollade närmare på det så såg det ut som om det var problemet. Men så var det inte märkte jag när jag justerat och sen plockat bort den helt eftersom justering inte hjälpte.
Om jag låter cykeln rulla av sig själv, med mig på, så tar det inte emot dock.

Sen igår kväll när jag cykla till jobbet märkte jag att det bara tar emot när jag trampar någorlunda hårt eller om det är uppförsbacke, även 1ans växel, som är väldigt lätt, gör att det tar emot i uppförsbacke.

Någon som har en aning om vad det kan vara?

Edit: det är en mountain bike ifall det nu kan vara intressant info.
__________________
Senast redigerad av SigrefIQ 2018-03-27 kl. 04:03.
Citera
2018-03-27, 06:34
  #2
Medlem
SmyghukareNs avatar
Låter som ett lagerfel på bakdäcket, eller att det sitter löst.

När man trampar hårt drar kedjan i hjulet, och sitter det lite löst, kommer det snett och skaver emot.

Kan vara lurigt att hitta felet då det bara uppstår vid belastning på kedjan.
Citera
2018-03-27, 07:17
  #3
Medlem
SigrefIQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Låter som ett lagerfel på bakdäcket, eller att det sitter löst.

När man trampar hårt drar kedjan i hjulet, och sitter det lite löst, kommer det snett och skaver emot.

Kan vara lurigt att hitta felet då det bara uppstår vid belastning på kedjan.

Hehe hittade felet påvägen hem.
Som du skrev, de skaver bara emot ramen när jag behöver trampa hårdare och hjulet sitter lite löst.
Jag la hela min tyngd och tryckte ner cykeln för att kolla om däcket kunde nudda ramen och det kunde det.

Tack för att du svara.

Då är ju frågan hur jag spänner åt hjulet igen. Får googla det när jag vaknar om inte någon här har nån guide eller liknande att länka till 😉
__________________
Senast redigerad av SigrefIQ 2018-03-27 kl. 07:21.
Citera
2018-04-13, 19:06
  #4
Medlem
GalFisks avatar
Om problemet ligger i hjulet och inte i lagret, köp ett verktyg för att spänna ekrarna. Jag fick göra det på min cykel för ett par dagar sedan.
Det krävs viss teknik för att se till så hjulet blir rakt, men det finns många artiklar och instruktionsfilmer på nätet.
Citera
2018-04-14, 17:39
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Om problemet ligger i hjulet och inte i lagret, köp ett verktyg för att spänna ekrarna. Jag fick göra det på min cykel för ett par dagar sedan.
Det krävs viss teknik för att se till så hjulet blir rakt, men det finns många artiklar och instruktionsfilmer på nätet.


Men hjulet är ju inte snett, utan sitter löst
Citera
2018-04-15, 07:30
  #6
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Men hjulet är ju inte snett, utan sitter löst
Men sitter det löst inuti navet, eller är det ekrarna som inte är spända? Jag råkade ut för det senare. Hjulet var inte snett, men eftersom ekrarna var slaka kunde fälgen röra sig i sidled.
Citera
2018-04-15, 10:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Men sitter det löst inuti navet, eller är det ekrarna som inte är spända? Jag råkade ut för det senare. Hjulet var inte snett, men eftersom ekrarna var slaka kunde fälgen röra sig i sidled.

Jag har råkat ut för att bakaxeln gått av. Då blir hjulet löst. Störst risk att det sker är väl med gammaldags gängade frikransar, som i mitt fall.
Citera
2018-04-15, 21:50
  #8
Medlem
SigrefIQs avatar
Jag lämnade in cykeln hos en cykelreperatör tillslut och det visade sig att det var bakaxeln som gått av.

Tack för alla svar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback