Citat:
Ursprungligen postat av
antonerik
Som så många gånger förut fattar människor inte vad statlig censur är för något.
Youtube och Google är är privata företag. Fattar ni, privata företag? Det är ingen mänsklig rättighet att få sina alster publicerade hos privata företag.
Men.. jag bryter ju inte mot lagen, kanske vissa invänder. Det är säkert sant, men det betyder inte att Youtube har en skyldighet att lägga upp saker som t.ex. förnekar förintelsen eller annat skit även om det inte bryter mot lagen. Lika lite som att du eller jag har någon skyldighet att publicera det.
Ingen kritik riktad mot dig utan jag siktar in mig på ditt argument. Lovar.
Jag har sett det här argumentet flera gånger, både här på Flashback och andra platser men jag tror det är fel slutsats. Jag väljer Facebook som exempel men detsamma gäller för Youtube.
Om jag förstått det rätt ligger det till så här.
Facebook är i grunden ett amerikanskt företag. De lyder där under amerikansk lag. De har en ställning juridiskt som innebär att varje kontoinnehavare står för det de skrivit. Det går inte att exempelvis begära skadestånd från Facebook för att någon kontoinnehavare skymfat dig. För att erhålla den här ställningen så får inte Facebook bryta mot yttrandefriheten i konstitutionen. De får inte censurera åsikter.
Det är denna ställning som Facebook är livrädda att bli av med. Det är det här som står på spel när Zuckerberg sitter o vittnar i kongressen. Den dagen det slås fast att de exempelvis censurerar högeråsikter (som påstås) så kommer de bli av med sin ställning och öppnar upp för skadeståndstalan (x massor) mot Facebook och de kommer gå i konkurs.
Nu kommer det röriga. Facebook finns ju i många länder med olika lagar och Tyskland är nog det land som hårdast ställt krav på Facebook att hålla rent. I Tyskland finns inte samma utsträckning av yttrandefrihet och Facebook måste anlita folk som håller rent, annars får de betala. Tyskland får vi väl se som en testballong, är kostnaderna för att hålla rent för höga kontra annonsintäkterna? Det blir intressant att följa.
Så, i USA måste Facebook och Youtube låta exempelvis förintelseförnekare vädra sina åsikter, även om plattformen är privat företag. Det är ett skydd mot rättsprocesser där de riskerar att få betala skadestånd, som sannolikt kommer beräknas på spridningen.
Rätta mig gärna om jag har fel.
/BubbasBoy