Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-06, 15:55
  #10165
Medlem
Någon som har tips på hemmablandning för svårbuffad färg? Till en squeezer. Samt vad är det för skillnad på paint/ink osv?
Citera
2018-04-07, 17:13
  #10166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phsten
Någon som har tips på hemmablandning för svårbuffad färg? Till en squeezer. Samt vad är det för skillnad på paint/ink osv?

Allt detta står redan tidigare i tråd. Hammarlack är en bra färg. Färg har man sällan i pennor utan i squeeser, ink kan man ha i vadsom. Ink kan blekas i sol men kan lämna skuggor av tagen vid buff. Färg kan sitta väldigt länge på ytor men buffas ganska lätt. Egentligen handlar d om vilken kulör iaf för mig, om du vill köra svart=ink vill du ha nån kulör =färg(Hammarlack)
Citera
2018-04-12, 07:02
  #10167
Medlem
ParanormalParanoias avatar
har en flaska med "grog full metal paint" som jag hade velat tjocka ut lite så att den rinner mindre i min "balltip" penna.. potatismjöl?...
Citera
2018-04-12, 10:02
  #10168
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParanormalParanoia
har en flaska med "grog full metal paint" som jag hade velat tjocka ut lite så att den rinner mindre i min "balltip" penna.. potatismjöl?...
https://www.youtube.com/watch?v=UAY9HXOPTc8
Citera
2018-04-12, 12:24
  #10169
Medlem
deyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParanormalParanoia
har en flaska med "grog full metal paint" som jag hade velat tjocka ut lite så att den rinner mindre i min "balltip" penna.. potatismjöl?...

Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
https://www.youtube.com/watch?v=UAY9HXOPTc8

Annars kan man koka det i ett vattenbad om man som jag saknar en hårfön.
Citera
2018-04-12, 15:49
  #10170
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deyy
Annars kan man koka det i ett vattenbad om man som jag saknar en hårfön.
Med risk att blanda in vattenmolekyler i färgen men ja. Om du har vattnet icke oxiderande.
Citera
2018-04-14, 19:01
  #10171
Medlem
samverkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Med risk att blanda in vattenmolekyler i färgen men ja. Om du har vattnet icke oxiderande.

Kan du utveckla hur man gör vatten icke oxiderande?
__________________
Senast redigerad av samverkan 2018-04-14 kl. 19:03.
Citera
2018-04-14, 20:05
  #10172
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samverkan
Kan du utveckla hur man gör vatten icke oxiderande?
Du tar ut en syremolekyl ifrån vätskan och omvandlar den till gasform, sedan värmer du gasen omkring färgen.

Nä. Exempel av att minimera risken för att få (kokande) vatten i färg som du har i vattenbad är att applicera färgen i kärl med expanderslang så "ångas" färgen som du vill ha väck bort. Eller så gör du motsatsen fast på vattnet. I vilket fall:

Tror du, eller "deyy" att en bra lösning är att doppa färgen i ett vattenbad?
Citera
2018-04-14, 20:58
  #10173
Medlem
samverkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Du tar ut en syremolekyl ifrån vätskan och omvandlar den till gasform, sedan värmer du gasen omkring färgen.

Nä. Exempel av att minimera risken för att få (kokande) vatten i färg som du har i vattenbad är att applicera färgen i kärl med expanderslang så "ångas" färgen som du vill ha väck bort. Eller så gör du motsatsen fast på vattnet. I vilket fall:

Tror du, eller "deyy" att en bra lösning är att doppa färgen i ett vattenbad?

Jag tror absolut att du har rätt men det du pratar om är en redoxreaktion och inte enbart en oxidering, finns inget som heter icke oxiderande vatten - benämningen blir alltså bara "vatten".

Till dig som skulle tjocka ut inket, lite DIY tips:

https://www.youtube.com/watch?v=RB1CB1CYhFU

Gör inte detta inomhus om du ska koka ink istället för kaffe, och andas inte in några ångor.
__________________
Senast redigerad av samverkan 2018-04-14 kl. 21:00.
Citera
2018-04-15, 07:06
  #10174
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Till dig som skulle tjocka ut inket, lite DIY tips:

Hur man gör ett t-spritkök

Gör inte detta inomhus om du ska koka ink istället för kaffe, och andas inte in några ångor.
Du tror det inte föreligger risk att bränna bläcket när man eldar på det? Roligt tips f.ö. lite lagom tattar-hobby - saknar kokkaffe, vill ha kokkaffe lite mer nu...

ang. vattenmolekyler så vet jag att det inte går att klippa bort molekyler i h2o, det var skrivet skämtsamt.

Grundidén att reducera mängden vätska och således förtjocka färgen är att värma upp den, det är vi alla överens om?
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2018-04-15 kl. 07:09.
Citera
2018-04-15, 18:27
  #10175
Medlem
samverkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Grundidén att reducera mängden vätska och således förtjocka färgen är att värma upp den, det är vi alla överens om?

Absolut
Citera
2018-04-27, 12:01
  #10176
Medlem
Tycker det är problem med alla pump-markers (undantag px30) att när man skakar pennan skvätter färg ut i locken som sen läcker överallt när man öppnar pennorna, o då menar jag både pennor jag fyllt själv och förfyllda pennor man köper. Någon annan som har problemet? Om inte, hur undviker jag det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback