2018-04-14, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Verkar ske mera saker nu.

'Huge blast' at Iranian military base in Aleppo after 'fighter jet attack'

https://www.express.co.uk/news/world/946211/Syria-attack-Aleppo-explosion-fighter-jets-Iranian-base-Jabal-Azzan

Måste vara israeler
Citera
2018-04-14, 22:20
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Men nu snackar vi klorgas, något som tillverkas industriellt överallt.

Tror du Assad skulle använda det? Även det mest inkompetenta landet hade kunnat få fram en betydligt bättre stridsgas i en dedikerad fabrik (som det påstådda målet var)
Låter det logiskt?

Man använder klorgas för att få ut folk ur husen eftersom det orsakar en uppfattning om att stridsmedlet trängt in där folk gömmer sig, medan det sekundära stridsmedlet sedan dödar dem.
Citera
2018-04-14, 22:22
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Vänta lite nu. Du pratar som om att USA och Ryssland lade in veto i fråga om samma förslag. Stämmer verkligen det? Exakt vilket förslag är det i så fall du menar?

Rörande trovärdiga källor kring Syrienkriget så tycker jag att det är naivt att stämpla parter som är direkt inblandade i konflikten som mycket trovärdiga. Det blandas kort lite hör och var och just nu verkar faktiskt just GB vara på hal is. Men det är ju bara min uppfattning...
Nja, USA sist jag läste så hade USA lagt 2 förslag om att skicka ner OPCW. Båda röstades ner av Ryssland.

Ryssland lade 1 förslag om att skicka ner OPCW och ett där man inte krävde någon sådan utredning. Båda dessa röstades ner av USA.

Så USA röstade ned OPCW 1 gång, och Ryssland 2 gånger (sist jag läste, vilket var för någon dag sen tror jag)

Tror det var bråk kring vissa kringdetaljer de inte ville ställa sig bakom.
Citera
2018-04-14, 22:23
Medlem
Wishies avatar
Citat:

https://www.express.co.uk/news/world/946211/Syria-attack-Aleppo-explosion-fighter-jets-Iranian-base-Jabal-Azzan
Det ryska svaret på nattens beskjutningar kanske
Citera
2018-04-14, 22:33
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Måste vara israeler
Fullt rimligt. Någon vill i alla fall inte att attacken inatt ska låta saker och ting bero.
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Nja, USA sist jag läste så hade USA lagt 2 förslag om att skicka ner OPCW. Båda röstades ner av Ryssland.

Ryssland lade 1 förslag om att skicka ner OPCW och ett där man inte krävde någon sådan utredning. Båda dessa röstades ner av USA.

Så USA röstade ned OPCW 1 gång, och Ryssland 2 gånger (sist jag läste, vilket var för någon dag sen tror jag)

Kringdetaljer som neutralitet?
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Ryssland la in sitt veto på USAs omöjliga förslag som var designat för att aldrig få ett ryskt erkännande(och därmed lägga grunden för västs krig mot Syrien)) och USA la in sitt veto till Rysslands förslag till en helt opartisk och grundlig utforskning av OPCW och alla aktörer.
Det är min uppfattning utifrån vad jag läst också.
Citera
2018-04-14, 22:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover

Det mynnade ut i att OPCW nu är där, med Ryskt understöd.
Citera
2018-04-14, 22:43
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Fullt rimligt. Någon vill i alla fall inte att attacken inatt ska låta saker och ting bero.

Det som stör mig mest är att Ryssland, med sin överlägset säkra och väl dispergerade radarteknik, inte kunnat visa varifrån detta oidentifierade plan kom?
Citera
2018-04-14, 22:46
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det som stör mig mest är att Ryssland, med sin överlägset säkra och väl dispergerade radarteknik, inte kunnat visa varifrån detta oidentifierade plan kom?
Rysk tech är inte riktigt så fantastisk som det utger sig för att vara helt enkelt. Ryssarna förlitar sig fortfarande på kvantitet snarare än kvalitet
Citera
2018-04-14, 22:48
Moderator
Ancistruss avatar
Två frågor jag har funderat på.

1. Varför har man använt klorgas och sarin och möjligen något mer? Finns det praktiska orsaker, som att de försökt tillverka ren sarin men ej lyckades riktigt och det blev lite klorgas också? Eller är det mer effektivt om de två blandas? Eller blir det svårare för utredare att se vilken stridsgas som använts, eller? Varför har man använt flera olika kem.stridsmedel samtidigt? (Frågan gäller alltså inte vem som använt, eller tillverkat det, eller heller varför. Och ja, jag är okunnig om kemiska stridsmedel, det är just därför jag frågar.)

2. Jag har funderat på om en orsak till att USA ville genomföra anfallet redan nu, och inte vänta tills FN undersökt saken, kanske kan vara p.g.a. USAs planerade möte med Nordkorea? D.v.s. att innan mötet ha skrämt upp nordkoreanerna lite extra med att visa att man inte backar för något. Inte ens när Ryssland och Kina försöker stoppa det. Man har en överlägsen militärmakt som enkelt kan bomba skiten ur en motsträvig diktator som bryter mot ingångna avtal. Och om avtalen brutits avgör man själv. Samt att man har andra stora militärmakter som har förmågan och viljan att stödja dem även långt från deras hemländer, såsom Storbritannien och Frankrike. Att den nordkoreanska ledningen har följt händelseutvecklingen är givet, liksom att det oroat dem ordentligt. Men kan detta även varit ett syfte från amerikanskt håll? Bara en fundering alltså, vad tror ni?
Citera
2018-04-14, 22:51
Medlem
Raglefants avatar
Har säkert påpekats förut, men Ryssland och Syrien sade redan för en månad sedan att terroristerna planerade en falskflaggattack för att se till att USA blev kvar i Syrien.

https://www.rt.com/news/420948-ghouta-false-flag-chemical-attack/

Islamisterna och systemmedierna har verkligen ingen skam i kroppen. Och en stor del av befolkningen ingen hjärna i knoppen.

Och nej, försök inte ens med att ryssarna och syrierna planerade att använda kemvapen och lade ut det här som något slags rökridå. De har ingen som helst orsak att använda kemvapen, de håller på att vinna kriget. Ockhams rakkniv och allt det där.

Assad har ALLT att förlora på en gasattack, och det han kan vinna är en totalt obetydlig taktisk fördel som han inte behöver. För att tro att han gjort detta måste man bokstavligen tro att han är spritt språngande galen.

Se på vilken intervju som helst med honom (han har låtit sig intervjuas på engelska av västmedia ett flertal gånger) -- han är ingen galning.

Den mentala hälsan hos dem som sväljer den här jävla smörjan är jag inte beredd att gå i god för däremot.
Senast redigerad av Raglefant 2018-04-14 kl. 22:54.
Citera
2018-04-14, 22:53
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Rysk tech är inte riktigt så fantastisk som det utger sig för att vara helt enkelt. Ryssarna förlitar sig fortfarande på kvantitet snarare än kvalitet

Fast de är utmärkta på Short Range EW.

De har lika bra radar om USA, eftersom Radar som teknik och vetenskap, är ett relativt lättforskat ämnesområde.

Om kvantitet vore deras signum i denna konflikt, så borde de INDEED ha relativt exakta timelapse-kartor över varifrån planet kom, och vart det åkte efter utförd attack.

Citera
2018-04-14, 22:53
Medlem
negrofobens avatar
Läste nyss om att det även var laserstyrda bomber släppta från flyg på hög höjd och guidade från marken av specialstykor som användes. Såna måste väl vara jävligt svårstoppade av luftvärn? Då,snackar jag om bomberna och inte bärarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in