2018-04-14, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Detta är felaktigt.

De hittills officiella bevisen kan du läsa om här:
https://www.cnbc.com/2018/04/13/read-white-house-assessment-of-suspected-chemical-attack-in-syria.html

De officiella bevisen består bland annat av video, bild och vittnesmål.

Två officiella regeringsanställda har även nämnt blod- och urinprover från offer, men det nämns inte i det officiella utalandet.

Vilka har filmat och tagit bilderna ? Vilka är vittnen ?

Den här artikel i WP ger en fingervisning. Det är brittiskt sponsrade White Helmets och amerikanskt sponsrade SAMS som uttalar sig om antalet döda. White Helmets som samarbetar med bland annat al-Qaida och SAMS som är syriskt-amerikanska läkare och knutna till Muslimska Brödraskapet ( vilka är svurna fiender till Assad ).

Citat:
It remains unclear how many people died in the attack. The Syrian American Medical Society put the toll at 49. The White Helmets rescue group said 43 were killed and named 38 of them.
https://www.washingtonpost.com/world/witness-to-syrian-chemical-attack-bodies-cold-and-stiff-mouths-foaming/2018/04/10/3787693c-3cc5-11e8-955b-7d2e19b79966_story.html?noredirect=on&utm_term=.a1 7a70c813d6

MB-doktorn från SAMS ställer sig för övrigt tveksam till att en utredning kommer att visa på några spår av "kemattacken".

Citat:
Mohamad Katoub of the Syrian American Medical Society, which supported medical facilities in Douma before the Russians entered, said he doubted whether any meaningful evidence would remain. Local staffers are afraid to give testimony, he said. “In the current situation,” he said, an investigation “is too hard.”
Citera
2018-04-14, 21:42
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Vilka har filmat och tagit bilderna ? Vilka är vittnen ?

Den här artikel i WP ger en fingervisning. Det är brittiskt sponsrade White Helmets och amerikanskt sponsrade SAMS som uttalar sig om antalet döda. White Helmets som samarbetar med bland annat al-Qaida och SAMS som är syriskt-amerikanska läkare och knutna till Muslimska Brödraskapet ( vilka är svurna fiender till Assad ).

https://www.washingtonpost.com/world/witness-to-syrian-chemical-attack-bodies-cold-and-stiff-mouths-foaming/2018/04/10/3787693c-3cc5-11e8-955b-7d2e19b79966_story.html?noredirect=on&utm_term=.a1 7a70c813d6

MB-doktorn från SAMS ställer sig för övrigt tveksam till att en utredning kommer att visa på några spår av "kemattacken".
Som sagt, all officiell information står i länken:
https://www.cnbc.com/2018/04/13/read-white-house-assessment-of-suspected-chemical-attack-in-syria.html

Där förklaras även att källorna kommer från alla möjliga typer av personer och organisationer, varav alla visar samma sak.
Citera
2018-04-14, 21:53
Medlem
Utdodochforkastads avatar
Citat:
Jag tycker att det är jättebra att man agerar skarpt mot krigsbrott och brott mot mänskligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Nja, kemiska vapen, såväl som biologiska oc även kärnvapen bör världssamfundet göra sitt bästa för att få bort.

Absolut, håller med. Dock så ska då bevisen vara tydligare än så här innan man sätter igång nånting.
Citera
2018-04-14, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utdodochforkastad
Absolut, håller med. Dock så ska då bevisen vara tydligare än så här innan man sätter igång nånting.
Vilka typer av bevis tänker du på då?

Jag kan hålla med om att det borde vara tydliga bevis, men jag är faktiskt osäker på hur bevisen hade kunnat vara så jättemycket tydligare. Än vad de är nu?

Bomberna är baserat på filmer och bilder Assads. Det tycks vara samma gaser som han själv använder. Eniga vittnesmål från otaliga organisationer och civila om helikoptrarna som släppte bomberna, och symptomen hos offren. Videos och bilder på offren och symptomen.

(Enligt två regeringskällor blod- och urinprover, detta verkar dock inte vara officiellt)

Visst, det bästa beviset hade väl varit om man också filmade när helikoptrarna släppte bomberna, men det känns inte så rimligt att kräva.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-04-14 kl. 22:01.
Citera
2018-04-14, 21:57
Medlem
Citat:
Som sagt, all officiell information står i länken:

Där förklaras även att källorna kommer från alla möjliga typer av personer och organisationer, varav alla visar samma sak.

Känner till länken, i och med att jag la in den i tråden.

Tveksamt att urvalet utgörs av "alla möjliga typer av personer och organisationer" - verkar ju främst handla om personer, aktivister och organisationer med kopplingar till terrorist- och rebellgrupperna.

OPCW får förhoppningsvis mer info när de är på plats, och kan tala med lokalbefolkningen.
Citera
2018-04-14, 22:03
Medlem
Citat:

Jag kan hålla med om att det borde vara tydliga bevis, men jag är faktiskt osäker på hur bevisen hade kunnat vara så jättemycket tydligare. Än vad de är nu?

Bomberna är baserat på filmer och bilder Assads. Det tycks vara samma gaser som han själv använder. Eniga vittnesmål från otaliga organisationer och civila.

Du får gärna visa dessa bevis. Med tanke på att Mattis själv inför kongressen säger:

"I believe there was a chemical attack and we are looking for the actual evidence,” Mattis told lawmakers

Dvs, man har inga bevis. Ändå bombar man, timmar innan inspektörerna, dvs experterna, fr OPCW som ska hitta bevisen är på plats.
Citera
2018-04-14, 22:05
Medlem
Citat:

Bomberna är baserat på filmer och bilder Assads. Det tycks vara samma gaser som han själv använder. Eniga vittnesmål från otaliga organisationer och civila.

T.ex, så ser det inte så bra ut när amerikanarna lägger in veto på att OPCW ska få titta det hela och sätter igång anfall natten innan de ska och testa när det redan finns frågor runt själva händelsen. Detta skapar bara massa misstankar och misstro. Vet inte vilka tydliga bevis du refererar till men att folk blir duschade med vattenslang och gapar och gråter i panik för att dom går ut med att det är en kemisk attack är inte så tillförlitligt. Lika med den där doktorn som satt och sa att han jobbade på sjukhuset, han såg inte så förtroendeingivande ut om jag ska vara ärlig. Som sagt GB, Frankrike och USA är inga tillförlitliga källor. Då är de källor som säger att brittiska soldater pushat på vithjälmarna att utföra attacken är minst lika tillförlitlig. ^^
Citera
2018-04-14, 22:10
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StormaktRod
Man hade S-125, S-200, 2K12 Kub/Buk och Pantsir-S1-system I stridsberedskap kort innan så det var med dessa system man försvarade sig.
Ja men klarar något av dessa system en kryssningsmissil som går under radar på 10 meter ovanför marknivå? Då det dessutom verkar har varit en samordnad attack där samtliga missiler avlossades för att nå målen samtidig så låter ju USA-s påstående att det syriska luftvärnet brände av sina system rakt ut i luften efter att samtliga missiler träffat sina mål trovärdigt.
Citera
2018-04-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utdodochforkastad
T.ex, så ser det inte så bra ut när amerikanarna lägger in veto på att OPCW ska få titta det hela och sätter igång anfall natten innan de ska och testa när det redan finns frågor runt själva händelsen. Detta skapar bara massa misstankar och misstro. Vet inte vilka tydliga bevis du refererar till men att folk blir duschade med vattenslang och gapar och gråter i panik för att dom går ut med att det är en kemisk attack är inte så tillförlitligt. Lika med den där doktorn som satt och sa att han jobbade på sjukhuset, han såg inte så förtroendeingivande ut om jag ska vara ärlig. Som sagt GB, Frankrike och USA är inga tillförlitliga källor. Då är de källor som säger att brittiska soldater pushat på vithjälmarna att utföra attacken är minst lika tillförlitlig. ^^
Mjo, Ryssland lade också in veto för det. 2 gånger. Men men.

Nu verkar man lyckligtvis ha kommit överens om att de ska ner, vilket är bra.

Jag betraktar GB, Frankrike och USA som mycket trovärdiga källor. Men FNs OPCW ligger mycket högt min lista med, antagligen högst i denna fråga.

Undrar när man kan få höra något
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-04-14 kl. 22:15.
Citera
2018-04-14, 22:15
Medlem
Citat:

Jag betraktar GB, Frankrike och USA som mycket trovärdiga källor. Men FNs OPCW ligger mycket högt min lista med.
Vänta lite nu. Du pratar som om att USA och Ryssland lade in veto i fråga om samma förslag. Stämmer verkligen det? Exakt vilket förslag är det i så fall du menar?

Rörande trovärdiga källor kring Syrienkriget så tycker jag att det är naivt att stämpla parter som är direkt inblandade i konflikten som mycket trovärdiga. Det blandas kort lite hör och var och just nu verkar faktiskt just GB vara på hal is. Men det är ju bara min uppfattning...
Citera
2018-04-14, 22:16
Medlem
grey.eagles avatar
Verkar ske mera saker nu.

'Huge blast' at Iranian military base in Aleppo after 'fighter jet attack'

https://www.express.co.uk/news/world/946211/Syria-attack-Aleppo-explosion-fighter-jets-Iranian-base-Jabal-Azzan
Citera
2018-04-14, 22:18
Medlem
Citat:

Jag betraktar GB, Frankrike och USA som mycket trovärdiga källor. Men FNs OPCW ligger mycket högt min lista med.

Undrar när man kan få höra något

La inte dom veto emot att dessa länders egna skulle få vara där själva?
Sen är det ju så att det inte riktigt är den anklagade parten som ska påvisa bevis. Det är de som anklagar som ska komma med bevis på att det är som dom säger. En anklagad har sällan rätten att säga hur det ligger till, visst om man kan så är det bra att visa sin oskuld, men i det här fallet kan det ju vara svårt då möjligheterna är många att andra aktörer även kan vara skyldiga. Ungefär som att döma en mördare för att man hittat en fimp i en askkopp fullt med andra fimpar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in