2018-04-13, 21:58
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Jag slås av en radikal tanke som jag nog bara vågar uttrycka såhär anonymt: Tänk om personernas kön inte spelar någon roll utan allt handlar om personlighet? Givetvis har jag lärt mig i skolan att en människas kön och färg är det enda som avgör en persons egenskaper och öde, men det är ju en kul tankelek.
Haha, det var ta mig fan årets bästa inlägg på FB, alla kategorier. Bullseye!
Citera
2018-04-13, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Jag har ju i den andra tråden menat att det inte finns någon genus- eller feminismaspekt (förutom Kladd-Claude), men just detta är en intressant fråga. Svaren kan givetvis inte bli annat än hypotetiska. Jag är inte säker på vad mitt eget svar skulle vara.

Jag lutar nog ändå åt att en manlig kopia av Danius också fått lämna sekreterarposten I samma situation. En falang ville ha kvar Frostenson och bort Danius, andra falangen tvärtom. Detta blev kompromissen. Och Danius valde själv att lämna sin stol fast det inte tycktes varit ett krav.

Ja ingen kan ju testa detta, men min fasta tro är att en manlig Danius hade inte retat gallfeber på herrar Engdhal och co på samma sätt, han hade, om han nu haft samma kvaliteter som Sara Danius, fått dem på sin sida.
Tänk precis tvärtom, hur hade du upplevt Horace Engdhal om han var en kvinna? Jävligt irriterade eller hur? Han är ju tillräckligt irriterande självgod och pretentiös som man, men som kvinna, hade han helt enkelt hamnat på psyket.

En Krister Frostensson hade överhuvudtaget inte anklagats, man anklagade ju inte ens hennes man som sagt.

( Läs Mary Beards: Women in power, tror den finns översatt numera)

Edit:
https://www.adlibris.com/se/bok/kvinnor-och-makt-ett-manifest-9789113086941?gclid=EAIaIQobChMIyuTyhIa42gIVx7YYCh 2IsQuIEAYYASABEgI4Ev D_BwE
Senast redigerad av Merapi 2018-04-13 kl. 22:08.
Citera
2018-04-13, 22:05
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Nej betr matematiken har jag rätt. Sen, om man tycker endera gruppen är bra eller dålig ("dina "projektioner") är en annan sak.

18 - 3 = 15 , det har du helt rätt i , skulle denna matematik vara märkvärdig ?

Kanske detta är avancerat för en gått på Södertörns Folkhögskola , vad vet jag ?
Citera
2018-04-13, 22:26
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
18 - 3 = 15 , det har du helt rätt i , skulle denna matematik vara märkvärdig ?
Vi vet inte ens om de röstat, det kan ju ha varit en kompromiss som bägge läger accepterade. Men det var ju definitivt inte 15 ledamöter som i så fall röstade.

Kerstin Ekman och Lotta Lotass deltar inte i möten, Frostenson deltog inte och Danius röstade knappast själv (antar, vem vet vilka regler de har).

Högst elva deltog, och konstellationerna var gissningsvis ungefär som i fallet Frostenson, fast tvärtom sas, alltså 7-8 som ville ha bort Danius.

Man vet inte vad Stridsberg tänker göra. Akademien består alltså snart av 9-10 ledamöter som nästan utan undantag tillhör järngänget kring Allén/Engdahl.
Citera
2018-04-13, 22:35
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja ingen kan ju testa detta, men min fasta tro är att en manlig Danius hade inte retat gallfeber på herrar Engdhal och co på samma sätt, han hade, om han nu haft samma kvaliteter som Sara Danius, fått dem på sin sida.
Tänk precis tvärtom, hur hade du upplevt Horace Engdhal om han var en kvinna? Jävligt irriterade eller hur? Han är ju tillräckligt irriterande självgod och pretentiös som man, men som kvinna, hade han helt enkelt hamnat på psyket.

Det är mycket möjligt att du har rätt.
Som kvinna upplever jag Engdahl fullt tillräckligt irriterande utan att han är kvinna.

Men som en sidonot upplever jag Maria Sveland som jävligt irriterande också när hon står i Aktuellt och diskuterar krisen ur ett feministiskt perspektiv och bär ett halsband med "TRUST NO MAN" i stora bokstäver. Försöker man ens framstå som seriös då? Tror hon att hon gör något gott för feminismen på det viset? Det var skönt att titta och lyssna på Björn Ranelid efteråt - och då har det gått långt.
Citera
2018-04-13, 22:38
Medlem
Hon-Agdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Han har ju inget med Akademien att göra, egentligen. Utom det att han var gift med en kvinnlig ledamot. Och att hon försvarade honom när hans beteende var på tal, så han kunde fortsätta. Dessutom röstade hon fram pengar till hans projekt. Det är därför Frostensson fått sparken.

Samtliga polisanmälningar mot Jean-Claude har lagts ner. Han har alltså inte begått något brott. Däremot är han alldeles för sexuellt aktiv, det kan jag hålla med om. Den enda som brutit mot några regler är Frostensson.
Han har väldigt mycket med "Akademien" att göra! Han har fått miljoner i bidrag SAMTIDIGT som hans fru suttit i en av stolarna som beviljat bidragen! och icke att förglömma: Frostensson är delägare i hennes mans bolag!

Han ÄR gift med henne nu ckså och att polisanmälan lades ner beror ENBART på att den som anmälde inte var juridiskt kunnig!
Citera
2018-04-14, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Det är mycket möjligt att du har rätt.
Som kvinna upplever jag Engdahl fullt tillräckligt irriterande utan att han är kvinna.

Men som en sidonot upplever jag Maria Sveland som jävligt irriterande också när hon står i Aktuellt och diskuterar krisen ur ett feministiskt perspektiv och bär ett halsband med "TRUST NO MAN" i stora bokstäver. Försöker man ens framstå som seriös då? Tror hon att hon gör något gott för feminismen på det viset? Det var skönt att titta och lyssna på Björn Ranelid efteråt - och då har det gått långt.

Nu är ju kanske "Trust no Man" ett lite större begrepp än enbart en uppmaning, som ska läsas bokstavligt för/ av kvinnor.

Vilken kris? har Sveland uttalats sig om akademin? ha! har jag missat.

Men återigen....samma personlighet som Sveland på en man med en T-shirt med "Trust no Woman"
som diskuterar what ever..och han hade passerat.
Citera
2018-04-14, 09:44
Medlem
halvljuss avatar
Citat:

Nu är ju kanske "Trust no Man" ett lite större begrepp än enbart en uppmaning, som ska läsas bokstavligt för/ av kvinnor.

Vilken kris? har Sveland uttalats sig om akademin? ha! har jag missat.

Men återigen....samma personlighet som Sveland på en man med en T-shirt med "Trust no Woman"
som diskuterar what ever..och han hade passerat.
Ständigt detta "Ta det inte bokstavligt"/"Läs mellan raderna" när någon yttrar sig sexistiskt om män . Lite som när religiösa dårar försöker bortförklara grymma och brutala uppmaningar i deras respektive heliga skrifter.

Vi vet alla att du, och hela etablissemanget, hade hatat och förmodligen hotat den man som hade ett halsband med "Trust no Woman". Då hade kvinnor, i synnerhet feministiska sådana, haft tolkningsföreträde, och mannen hade blivit av med arbete och inkomst.
Citera
2018-04-14, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvljus
Ständigt detta "Ta det inte bokstavligt"/"Läs mellan raderna" när någon yttrar sig sexistiskt om män . Lite som när religiösa dårar försöker bortförklara grymma och brutala uppmaningar i deras respektive heliga skrifter.

Vi vet alla att du, och hela etablissemanget, hade hatat och förmodligen hotat den man som hade ett halsband med "Trust no Woman". Då hade kvinnor, i synnerhet feministiska sådana, haft tolkningsföreträde, och mannen hade blivit av med arbete och inkomst.

Är du medveten om vad ordet "man" står för i engelskan? Slå upp det annars.

Människan har en ständig lek med ord kulturellt, konstnärligt, ideologiskt, politiskt, för att det är skoj etc etc. "Trust no man" är gammalt och har används inom allt möjligt, och nej det har absolut inte den enda tolkningen av att "man" inte ska lita på just män som du direkt tänker.

https://www.youtube.com/watch?v=xoZmWPb7r1o

Ursprunget är tydlgien detta:

"Jeremiah 17: 5, 7: "Thus says the Lord; Cursed is the one who trusts in man, and draws strength from mere flesh and whose heart turns away from the Lord."
Senast redigerad av Merapi 2018-04-14 kl. 10:12.
Citera
2018-04-14, 10:09
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Precis som du (?) använder jag ordet "kvinnlig" eller "feministisk" för något som fungerar illa. Inte för något som är knutet till kön. Jag är helt ointresserad av kön i Svenska Akademien, jag vill ha snille och smak.

Det är nu klart från alla tidningsartiklar att Danius inte klarade sitt jobb. Inte för att hon är kvinna utan för att hon är olämplig.

Och här kommer feminismen in. Enligt feminismen blir Akademien bättre med fler kvinnor. Jag är övertygad om att hon valdes in i Akademien enbart för att hon är kvinna, det är politisk korrekt att prioritera kvinnor. Tyvärr glömde man bort att fundera på hennes lämplighet. Den fadäsen höll på att kosta hela Akademiens liv.

Och då är jag framme vid min slutledning: feminism gör att Sverige fungerar sämre. Både för kvinnor och för män. Därför motarbetar jag feminism i alla former.
Citera
2018-04-14, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Precis som du (?) använder jag ordet "kvinnlig" eller "feministisk" för något som fungerar illa. Inte för något som är knutet till kön. Jag är helt ointresserad av kön i Svenska Akademien, jag vill ha snille och smak.

Det är nu klart från alla tidningsartiklar att Danius inte klarade sitt jobb. Inte för att hon är kvinna utan för att hon är olämplig.

Och här kommer feminismen in. Enligt feminismen blir Akademien bättre med fler kvinnor. Jag är övertygad om att hon valdes in i Akademien enbart för att hon är kvinna, det är politisk korrekt att prioritera kvinnor. Tyvärr glömde man bort att fundera på hennes lämplighet. Den fadäsen höll på att kosta hela Akademiens liv.

Och då är jag framme vid min slutledning: feminism gör att Sverige fungerar sämre. Både för kvinnor och för män. Därför motarbetar jag feminism i alla former.

Tala för dig själv tack.

Det är tvärtom uppenbart att Danius just klarade detta, bara det att hennes utgångspunkt för sin roll inte var: harva på som vanligt i ett syrebefriat, tillslutet, självförhärligande rum som ställer sig över allt..utan mer anpassa akademin till övriga samhället. Vilket alltså inte tolererades. Inse Danius stöd ute i samhället.
Citera
2018-04-14, 10:37
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Det är tvärtom uppenbart att Danius just klarade detta, bara det att hennes utgångspunkt för sin roll inte var: harva på som vanligt i ett syrebefriat, tillslutet, självförhärligande rum som ställer sig över allt..utan mer anpassa akademin till övriga samhället. Vilket alltså inte tolererades. Inse Danius stöd ute i samhället.
Jo, det är alltid mannens fel. Men feminister överskattar mannens roll. Även kvinnor har makt att styra sina liv, och en Akademi. Om de har kompetens och självförtroende. Det har inte Danius eller Frostensson.

Varför skulle någon ge Danius stöd, efter vad som framkommit? Vad är vinsten med att stödja inkompetens? Måste ni hela tiden följa er ur-kvinnliga känsla av att "det är synd om..."?
Senast redigerad av Paris24 2018-04-14 kl. 10:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in