2018-04-13, 20:03
Medlem
Sara Danius var rätt kvinna för uppdraget, det är en jävla skandal och skämmigt för hela Sverige. Sparka ut gubbslemmet och in med fräscha hjärnor!
Citera
2018-04-13, 20:08
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det är uppenbart att det är tradition visavi utveckling som här hamnar i direkt clasch via frågor som har med kön att göra.

Du har en stillastående traditionell akademi med patriarkala strukturer av att skita i kvinnor samt ansett sig stå över allt annat, som i åratal har ignorerat och direkt understött kulturprofilens brottslighet samt jäv och avslöjande av pristagare. Trots att man bevisligen vetat.
Sen har du en kvinna som har mod och integritet nog att börja gräva i detta och arbeta för förändringar samt ett gäng med gubbar som inte kan ta faktumet att de topprids av en kvinna.

Det har alldeles självklart med kön att göra. En Lars Danius hade aldrig blivit petad. Förmodligen inte heller en Krister Frostensson.

En "Lars Danius" hade inte fått någon knytblusrörelse som stöd vid en avgång , inte heller en "Krister Frostensson" , självklart har det med kön att göra ......
Citera
2018-04-13, 20:11
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hon-Agda
Det är ju inte helt lätt att veta vad som hänt bakom kulisserna! Men att en man begått sexuella övergrepp och en kvinna får stå där med skulden och skammen är ju inte nytt på något sätt! Det är det enda jag vet med säkerhet!
Försvarar man ett puckos handlingar finns det risk att det kommer surt efteråt .....gäller oavsett kön .
Citera
2018-04-13, 20:15
Medlem
Här kommer en annan åsikt. Jag hade nog fel om hennes lämplighet. Det är Anders Olsson som citeras ur en artikel i SvD.

"Han uppger att Danius inte har kommunicerat med Akademiens ledamöter under en längre tid.
– Hon har inte pratat med oss över huvud taget, nästan. Hon har också tagit beslut som inte har haft förankring i Akademien, det har varit allvarliga brister under hela våren i hennes maktutövning, säger han.
Anders Olsson hävdar att Danius bland annat har brustit i beredningen av de ärenden som tas upp på Akademiens torsdagssammanträden och att ledamöterna inte har fått tillräcklig information om enskilda ärenden i förväg.

– Jag kan förstå på ett vis att man vill gå snabbt fram när man vill få något gjort, hon har varit väldigt energisk. Men det har varit så svåra frågor, det går inte att pressa fram beslut i frågor som rör uteslutning till exempel. Det är en jättesvår fråga i förhållande till hur det ser ut med stadgar och liknande, säger han.
– Också jättefrågan kring jäv, hur ska jävsregler se ut? Och frågan om frivilligt utträde som är något som hela Akademien vill. Vi vill verkligen ha en modern akademi som tillåter frivilligt utträde, men det är inte självklart hur detta ska äga rum. Man kan inte bara hoppa av."

Som sagt livet är inte svartvitt
Citera
2018-04-13, 20:16
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Bara för att polisanmälningar läggs ner i brist på bevis, så betyder inte det att inget brott begåtts.
Vad hände med "oskyldig tills motsatsen bevisats" ???
Gäller detta bara de marockanska gängvåldtäktsmännen och rånarna som du så envist försvarade i en annan tråd ???

Citat:
Att så många som 18! kvinnor, nu 19, går ut och vittnar offentligt, och där deras berättelser också kollas i möjligaste mån av DN journalister, anser nog jag säger en del. Eller tror du verklgien att alla dessa ljuger men kulturprofilen talar sanning?

Verkar som om han vore en typisk vänsterfeministisk man , ungefär som Fadakar , Virtanen m.fl
Citera
2018-04-13, 20:22
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Det är uppenbart att det är tradition visavi utveckling som här hamnar i direkt clasch via frågor som har med kön att göra.

Du har en stillastående traditionell akademi med patriarkala strukturer av att skita i kvinnor samt ansett sig stå över allt annat, som i åratal har ignorerat och direkt understött kulturprofilens brottslighet samt jäv och avslöjande av pristagare. Trots att man bevisligen vetat.
Sen har du en kvinna som har mod och integritet nog att börja gräva i detta och arbeta för förändringar samt ett gäng med gubbar som inte kan ta faktumet att de topprids av en kvinna.

Det har alldeles självklart med kön att göra. En Lars Danius hade aldrig blivit petad. Förmodligen inte heller en Krister Frostensson.
Som vanligt är det bara spekulationer från din sida. Du VILL att det ska vara sant eftersom det skulle förstärka din övertygelse om s.k patriarkala strukturer. Men faktum är ju att varken du eller nån annan här har inblick i saken. Att tro att det hela beror på nån slags gubbklubb som inte tål kvinnor i maktpositioner är ungefär som att resonera som en 10 årig flicka.
Citera
2018-04-13, 20:30
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Sara Danius var rätt kvinna för uppdraget, det är en jävla skandal och skämmigt för hela Sverige. Sparka ut gubbslemmet och in med fräscha hjärnor!

vad grundar du denna uppfattning ?

Förklara gärna.....
Citera
2018-04-13, 21:12
Medlem
Det är bara sedvanlig anti-amerikanskanism som lett till Danius fall. Att Dylan fick priset, klarade HE av. Han har ju mer el mindre rakt ut sagt att Joyce och Roth inte fått priset pga att de är amerikaner.

Frostenson får ju gå för att hon är en fiflare, som Sahlin, när det kommer fram får man gå.

Feminismens ändå fasett i detta är att man trots begränsad insikt alltid tar kvinnans försvar. Helt klart följde ju inte konflikten i akademien inte könsgränser.
Citera
2018-04-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Skulle någon ens ha brytt sig om att protestera om det varit en manlig ledare som av de andra ledamöterna anses ha misslyckats med sitt styrelseuppdrag och fått foten ?
Hon har inte misslyckats. Ren matematik ger att när de sunda medlemmarna hoppar av en efter en så blir det till slut bara dräggen kvar, som naturligtvis röstar bort henne. Den matematiken vet hon förstås själv.

Har inte ett dugg att göra med vare sig feminism, kompetens för uppdrag, eller misslyckande. Bara ren matematik, som sagt.
Citera
2018-04-13, 21:49
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Hon har inte misslyckats. Ren matematik ger att när de sunda medlemmarna hoppar av en efter en så blir det till slut bara dräggen kvar, som naturligtvis röstar bort henne. Den matematiken vet hon förstås själv.

Har inte ett dugg att göra med vare sig feminism, kompetens för uppdrag, eller misslyckande. Bara ren matematik, som sagt.

Och vem vet vilka som är de sunda medlemmarna och vilka som är drägg i en såpass sluten grupp , hur ska man exempelvis definiera Kristina Lugn ???

Hade hon inte varit känd skulle hon troligen hamnat på sinnesslöanstalt , jag har sett henne i verkliga livet och hon luktade gammal uteliggare och mumlade osammanhängande för sig själv där hon med stirrig blick stapplade fram efter trottoaren .

Drogpåverkad ? Senildement ? Sinnessjuk ?

Jag vet inte vad som orsakade hennes beteende men det såg inte bra ut .....

Allt vi vanliga människor tycker oss veta om spelet bakom potemkinkulisserna som föregick hennes avgång är i bästa fall andrahandsuppgifter .

Dina ideologiska projektioner är inte fakta utan just projektioner
Citera
2018-04-13, 21:49
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:

Jag har ju i den andra tråden menat att det inte finns någon genus- eller feminismaspekt (förutom Kladd-Claude), men just detta är en intressant fråga. Svaren kan givetvis inte bli annat än hypotetiska. Jag är inte säker på vad mitt eget svar skulle vara.

Jag lutar nog ändå åt att en manlig kopia av Danius också fått lämna sekreterarposten I samma situation. En falang ville ha kvar Frostenson och bort Danius, andra falangen tvärtom. Detta blev kompromissen. Och Danius valde själv att lämna sin stol fast det inte tycktes varit ett krav.
Citera
2018-04-13, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Dina ideologiska projektioner är inte fakta utan just projektioner
Nej betr matematiken har jag rätt. Sen, om man tycker endera gruppen är bra eller dålig ("dina "projektioner") är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in