Citat:
Ursprungligen postat av
Fezzik
Det finns en viss logik dock. Enligt frivilliggrupper i Syrien så har Assad tidigare kembombat städer och stadsdelar för att sätta skräck i lokalbefolkningen, det i syfte att tömma städer på folk som en del av befriandet från rebellerna. Just den här delen var på väg att tömmas så jag själv håller det inte för omöjligt att någon lokal befälhavare tänkte -Det har gått bra tidigare så det går nog bra nu. Just nu var dock USA i färd med att dra sig ur och det hela fick stora proportioner tack vare det.
(Tänk dig krigets logik här och inte vanlig Svenssonlogik)
Det du skriver hade kunnat vara aktuellt i början av kriget. Det är ju knappast så att han skulle behöva bevisa något nu då han i princip har vunnit. Han har inget att vinna men allt att förlora genom att gasa sin egen befolkning. Ryssland har heller verkligen inget att vinna på detta.
Assad hade ju i princip satt krokben för Ryssarna ifall han nu gasar sitt eget folk, Ryssarna är ju i princip i behov av bättre relationer med väst.
Jag mår nästan illa över med vilken lättja ledare i väst bombar andra länder. Speciellt då jag själv kommer från ett land där USA/UK bombar sönder med överdrivet mycket bomber.
Man har ändå lite högre ribba för hur "demokratiska" ledare i väst agerar.