2018-04-13, 07:39
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du vet väl att dessa grupper vill ha Assads huvud på ett fat?
Nog är det så, men tills mer bevis mot det ena eller det andra hållet kommer fram så måste jag utgå från vad som finns. Så med det sagt tror jag man inte tvärsäkert kan utesluta att regeringsstyrkorna låg bakom.
Citera
2018-04-13, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) kommer att börja arbeta i Douma på lördag och anländer till Syrien igår och idag. Det syriska utrikesministeriet säger att man kommer att samarbeta fullt ut med OPCW och understödja deras oberoende utredning.

Det är sannerligen svårt att se att det är Assad-regimen som skulle ligga bakom kem-attacken, när man har denna typ av öppenhet och samarbetsvilja.

Ja, det har pratats om "nakna lögner" förut men det som nu utspelar sig, hur politiker som Theresa May exempelvis uttalar sig är häpnadsväckande.
Ännu mer förbryllande och fascinerande är dock hur otroligt många människor det finns som inte tänker själva.
Egentligen är det det som är riktigt skrämmande. Skriv något i MSM, "rätt" person gör ett uttalande och du kan tydligen få folk att göra vad som helst...
Citera
2018-04-13, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fezzik
Nog är det så, men tills mer bevis mot det ena eller det andra hållet kommer fram så måste jag utgå från vad som finns. Så med det sagt tror jag man inte tvärsäkert kan utesluta att regeringsstyrkorna låg bakom.

Nu är det ju inte så att man "tvärsäkert" försöker utesluta detta. Man har för avsikt att bomba landet baserat på... Vad?
Citera
2018-04-13, 09:15
Medlem
ironiskt att denne Assad under så många år fått slakta kvinnor och barn och när han i stort sett är färdig med detta ska väst gripa in. Obama hade väl kunnat gjort sig förtjänt av sitt förskotterade fredspris.
Citera
2018-04-13, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Enligt New York Times så försöker försvarsministern James Mattis stoppa attacken mot Syrien eftersom han inte anser att bevisläget är glasklart gällande gasattacken.
Ja Mattias är militär, inte politiker.
Citera
2018-04-13, 09:32
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Det finns en viss logik dock. Enligt frivilliggrupper i Syrien så har Assad tidigare kembombat städer och stadsdelar för att sätta skräck i lokalbefolkningen, det i syfte att tömma städer på folk som en del av befriandet från rebellerna. Just den här delen var på väg att tömmas så jag själv håller det inte för omöjligt att någon lokal befälhavare tänkte -Det har gått bra tidigare så det går nog bra nu. Just nu var dock USA i färd med att dra sig ur och det hela fick stora proportioner tack vare det.

(Tänk dig krigets logik här och inte vanlig Svenssonlogik)
Inte bara frivilligrupper. Även flera FN-organ såsom OPCW och OHCHR.

FN, som ju alla världens länder deltar i och granskar dess arbete, är den mest trovärdiga parten.

Enligt mig. Jag vet att det finns en hel drös här på forumet som hellre sätter sin tillit till en anonym skribent eller en rabiat Youtuber, för att (rymdödlor och illuminati)
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-04-13 kl. 09:52.
Citera
2018-04-13, 09:36
Medlem
Citat:
Det finns en viss logik dock. Enligt frivilliggrupper i Syrien så har Assad tidigare kembombat städer och stadsdelar för att sätta skräck i lokalbefolkningen, det i syfte att tömma städer på folk som en del av befriandet från rebellerna. Just den här delen var på väg att tömmas så jag själv håller det inte för omöjligt att någon lokal befälhavare tänkte -Det har gått bra tidigare så det går nog bra nu. Just nu var dock USA i färd med att dra sig ur och det hela fick stora proportioner tack vare det.

(Tänk dig krigets logik här och inte vanlig Svenssonlogik)

Väldigt konstigt ställe att bomba på när syriska trupper var i närheten och ryska observatörer var på plats och övervakade evakueringen..
Hursomhelst. Verkar som Assad vill att OPCW ska åka dit så fort som möjligt för att få bort alla anklagelser och risken för att bli bombad av dom demokratiska krafterna.

Sen ska man inte glömma att rebellerna har använt kemvapen också, men varenda gång så pekas fingret mot Assad. Han blir skyldig oavsett.
Citera
2018-04-13, 09:58
Medlem
Dr.Brauns avatar
Vad är det som händer, varför är det krig i Syrien egentligen? Och vad gör Ryssland och USA mfl där egentligen, varför är dom där och krigar?
Och kem-attacken vad handlar det om? Hörde något om israel/inside job? Många frågor och folk kommer bli sura och dummförklara mig men de skiter ja.
Om någon kan kortfattat/enkelt förklara hur det hänger ihop så blir nog fler än bara jag glada.
Citera
2018-04-13, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Väldigt konstigt ställe att bomba på när syriska trupper var i närheten och ryska observatörer var på plats och övervakade evakueringen..
Hursomhelst. Verkar som Assad vill att OPCW ska åka dit så fort som möjligt för att få bort alla anklagelser och risken för att bli bombad av dom demokratiska krafterna.

Sen ska man inte glömma att rebellerna har använt kemvapen också, men varenda gång så pekas fingret mot Assad. Han blir skyldig oavsett.

Ja det verkar mest som en desperat handling från någon som håller på att förlora

Antingen motståndarna i kriget eller andra som håller på att förlora usa i regionen

Assad och ryssarna håller väl på att vinna och har allt att förlora på att använda gas som inte behövs egentligen
Citera
2018-04-13, 10:44
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun
Vad är det som händer, varför är det krig i Syrien egentligen? Och vad gör Ryssland och USA mfl där egentligen, varför är dom där och krigar?
Och kem-attacken vad handlar det om? Hörde något om israel/inside job? Många frågor och folk kommer bli sura och dummförklara mig men de skiter ja.
Om någon kan kortfattat/enkelt förklara hur det hänger ihop så blir nog fler än bara jag glada.

Väst fick för sig att Assad skulle bort 2011, drog in och finansierade jihadistgrupper för att störta honom. Assad kallade på hjälp från Ryssland och Iran som nu har rensat landet. Fred är på väg, då bestämmer sig tydligen US, UK och FRA att gå in och fortsätta kriget själva.

https://www.youtube.com/watch?v=-vwKk4pADCw
Citera
2018-04-13, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun

Kanske finns olja på golanhöjderna el i syrien ?
Citera
2018-04-13, 10:56
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Vad som bör göras är en gemensam belägring av Ryssland, Nato och UN. En belägring som uppehåller fred och medan denna fred föregår så ska det hållas val och vinnaren i valet ska sedan få fullt beskydd av överstående makter.

Problemet är att Syriens fred inte är relevant för stormakterna - som enbart intresserar sig för att klia andra och sig själva på ryggen.

Mellanöstern och islam är en jäkla soppa och något som pågått i tusen år och kommer fortsatt pågå xxx år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in