• 17 015 online
  • 1 180 430 medlemmar
  • 60 950 701 inlägg
2018-01-11, 17:48
Avstängd
Har bara läst lite på olika sidor om att folk skriver att dom ska checka in eller ut ur länder men förstår inte riktigt hur det går till.

Skulle va snällt om nån kunde förklara lite.
Citera
2018-01-13, 23:18
Medlem
Det handlar mest om länder du kommer till som inte är i Europa. Normalt sätt inom Europa så gäller inte detta (alt. Ingen som checkar dig - vilket som är rätt låter jag vara osagt. Vi hade då aldrig några in/ut-klareringar i Europa)

Men kommer du utanför Europa är det som när du flyger. Då gäller stämpling i pass osv.

Det är egentligen inte så svårt men kan vara tidskrävande.

www.noonsite.com listar i stort sett alla länder och vilka instanser du som seglare måste besöka för att få komma in i landet eller lämna.

Det är ofta immigrations och customs som måste besökas. Men vissa länder har mer instanser. I vilken ordning kan också vara klurigt. Det kan ibland vara ganska rörigt. Men tar du det med ro och ser njutningen i att du seglat till främmande farvatten och får ta sin tid är detta ofta både spännande och kul!

Normalt sätt har du en 72h period på dig att ordna med de Officiella efter du kommit in i ett lands farvatten, om du inte går i land. En tid som är satt för att sjöfolk ska kunna vila ut sig etc efter jobbiga seglatser (kommer inte alls ihåg vad detta heter längre...?)

Tänk på att hissa gul flagg för att visa att du är på väg att klarera in i landet. En ”courtesy flag” skadar inte heller
Citera
2018-01-14, 06:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Steve.stiffbone
Det handlar mest om länder du kommer till som inte är i Europa. Normalt sätt inom Europa så gäller inte detta (alt. Ingen som checkar dig - vilket som är rätt låter jag vara osagt. Vi hade då aldrig några in/ut-klareringar i Europa)

Men kommer du utanför Europa är det som när du flyger. Då gäller stämpling i pass osv.

Det är egentligen inte så svårt men kan vara tidskrävande.

www.noonsite.com listar i stort sett alla länder och vilka instanser du som seglare måste besöka för att få komma in i landet eller lämna.

Det är ofta immigrations och customs som måste besökas. Men vissa länder har mer instanser. I vilken ordning kan också vara klurigt. Det kan ibland vara ganska rörigt. Men tar du det med ro och ser njutningen i att du seglat till främmande farvatten och får ta sin tid är detta ofta både spännande och kul!

Normalt sätt har du en 72h period på dig att ordna med de Officiella efter du kommit in i ett lands farvatten, om du inte går i land. En tid som är satt för att sjöfolk ska kunna vila ut sig etc efter jobbiga seglatser (kommer inte alls ihåg vad detta heter längre...?)

Tänk på att hissa gul flagg för att visa att du är på väg att klarera in i landet. En ”courtesy flag” skadar inte heller

tack för svar. Har inte ens lärt mig segla ännu eller skaffat segelbåt så det är en bit kvar. Förhoppningsvis har jag lärt mig segla så pass bra i slutet av sommaren att jag kan åka ner till medelhavet och stanna där över vintern. Inte bästa vädret men ändå.
Citera
2018-01-14, 14:50
Medlem
Då skall du inte behöva oroa dig för detta moment. Inte vägen ned vartfall.

Ta reda på tidvatten och hur det fungerar i engelska kanalen och så har du egentligen bara kustsegling hela vägen (med biscaya borträknat då)!

https://www.tide-forecast.com/locati...d/tides/latest Bra ställe att checka!

Lycka till
Senast redigerad av Steve.stiffbone 2018-01-14 kl. 15:00.
Citera
2018-03-21, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steve.stiffbone
En ”courtesy flag” skadar inte heller
Hur vanligt är det nuförtiden?

Vi hade med oss halva Europas flaggor då vi åkte runt för en massa år sedan, men jag tycker mig se att folk slarvar med det numera. Eller är jag bara ouppmärksam?
Citera
2018-03-21, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Hur vanligt är det nuförtiden?

Vi hade med oss halva Europas flaggor då vi åkte runt för en massa år sedan, men jag tycker mig se att folk slarvar med det numera. Eller är jag bara ouppmärksam?

Det är nog snarare bara en fin gest. Courtasy (stavning?)-flag hade vi i stort sett bara i Europa. Sen blev det så ”dyrt” att vi sket i det.

Den gula flaggan är däremot bra att ha. Vissa länder är det fortsatt krav på det. Typ Galapagos vill jag minnas!
Citera
2018-03-22, 20:37
Moderator
Neksnors avatar
Ska man passera yttre gräns, alltså till/från Schengenområdet, så får man inte åka hur som helst från valfri hamn. Blankett ska dessutom fyllas i, se https://polisen.se/om-polisen/polise...anskontroller/
Hur det funkar i praktiken vet jag inte, att segla från Sverige till Nederländerna fast svänga höger på internationellt vatten så att man hamnar i Storbritannien istället verkar inte svårt.
Citera
2018-04-09, 06:45
Medlem
"Port of entry" (POE) är ett jätteviktigt begrepp för många sjönationer. Det är den hamn där pass- och tullmyndigheterna har sina kontor. Det är också den hamn som besökande fartyg (båtar) först ska gå till för att få formaliteterna avklarade. En bekant till mig som seglade i södra Stilla havet berättade att de franska kolonierna kunde vara petnoga med alla möjliga formaliteter - likaså att ha rätt destinationsflagga hissad ansågs viktigt. Den ska vara hissad under styrbords vantspridare.
Senast redigerad av HgF 2018-04-09 kl. 06:48.
Citera
2018-04-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
"Port of entry" (POE) är ett jätteviktigt begrepp för många sjönationer. Det är den hamn där pass- och tullmyndigheterna har sina kontor. Det är också den hamn som besökande fartyg (båtar) först ska gå till för att få formaliteterna avklarade. En bekant till mig som seglade i södra Stilla havet berättade att de franska kolonierna kunde vara petnoga med alla möjliga formaliteter - likaså att ha rätt destinationsflagga hissad ansågs viktigt. Den ska vara hissad under styrbords vantspridare.

Jag tyckte det var tvärtom. Långt ifrån petnoga om destinationsflagg/courtesy flag. Men den gula flaggen och att alla länder är väldigt olika med väldigt olika krav och vad som skall till är jag enig om.

Att snacka franska kan hjälpa men långt ifrån nödvändigt

Port of entry är väldigt viktigt såklart.

Tips är som sagt www.noonsite.com - där finner du det mesta om varje land man tänkt sig besöka (eller för den delen de man inte tänker besöka!)
Citera
2018-04-11, 16:15
Avstängd
hur är det med kajak då?

Tar jag kusten längs danmark, holland frankrike, spanien , är det passkontroller och tullavgift på det?
Citera
2018-04-11, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaypaltransfers
hur är det med kajak då?

Tar jag kusten längs danmark, holland frankrike, spanien , är det passkontroller och tullavgift på det?

Nej, det är ju alla länder inom Schengen. Men ta med passet för säkerhets skull.

PS. Glöm inte Tyskland och Belgien!
Citera