2018-04-11, 19:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Trump har visst beodrat en stridsgrupp med hangarfartyg till Syrien. Det blir 9 skepp till som USA kommer ha i närheten tillsammans med Trumans stridsflyg. Antar att det blir när denna anländer som allt är redo för anfall förmoda Trump inte ändrar sig i sista sekunden.

Citat:
USS Harry Truman strike group armed with cruise missiles being deployed in Med ready to strike Syria?
www.thesun.co.uk/news/6019299/uss-harry-s-truman-missiles-deployed-mediterranean-syria/amp/
Citera
2018-04-11, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HilluPillu
Känner likadant för första gången. Har alltid varit den som viftar bort sånt här men nu är jag på allvar orolig.

Är även jag oroad, situationen har benämnts som det nya kalla kriget men frågan är hur länge detta kommer vara s as kallt. Förhoppningsvis blir inte kukmätartävlingen allvarligare än hot och varningar.

När ska USA/Frankrikes hot förverkligas enligt de uppgifter som finns tillgängliga?

Jag har en hyfsat oinsatt sambo (men just nu känner även jag mig oinsatt) som frågar om det kommer bli krig nu och vad som kommer hända med oss. Svarar då att vi i Sverige historiskt sett har klarat oss undan liknande konflikter med skinnet i behåll och ser ingen anledning att tänka annorlunda nu.

Men vad är det riktiga svaret (ni kanske fattar vad jag menar) på den frågan? Vad händer med oss på längre sikt om Trump ger klartecken och Putin svarar med eld? Har vi trupper nere i Syrien? Risken att vi blir straffade á Madrid/London (tänker på terrorattentaten 04 och 05) känns ju inte så långt ifrån om det vill sig riktigt illa.
Citera
2018-04-11, 19:39
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är ju ett troligt mål även.

Men frågan man måste fråga sig då, om det skulle lyckas :

-Vem tar över ?
-Vad blir det kvar av Syrien ?
-Blir det fred ?

Jag tror dessvärre, att det blir mera kaos.

Vad är det som får dig att tro att västmakterna någonsion vill ha fred i Syrien? Israel t ex föredrar helt klart att det alltid är kaos i grannlandet, eftersom de då inte kommer kunna utgöra något hot mot dem. Det som sker just nu sker ju pga att hindra all form av fred i Syrien.
Citera
2018-04-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1000001
Så vitt jag vet har inte Amerika något fartyg i medelhavet just nu.

USS Donald Cook (Guided-Missile Destroyer) har avseglat från Cypern i riktning mot Syrien.

Hangarfartygsgruppen USS Theodor Roosevelt har varit någonstans i mellanöstern

Hangarfartygsgruppen USS Truman är på väg för att ersätta Theodor Roosevelt, men i ett scenario som detta är det långt ifrån omöjligt att de sammanstrålar för att öka slagkraften ytterligare.

Så jo, nog det finns Amerikanska tillgångar i området, eller på väg, men hur de kommer att användas har jag ingen aning om.
Citera
2018-04-11, 19:42
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är ju ett troligt mål även.

Men frågan man måste fråga sig då, om det skulle lyckas :

-Vem tar över ?
-Vad blir det kvar av Syrien ?
-Blir det fred ?

Jag tror dessvärre, att det blir mera kaos.

Det är inte troligt att man gör det. Tänk efter hur skulle det se ut om man dödar ett annat lands statschef som man inte är i krig med. Det här är ogenomtänkt trams som bara ultra NeoCons som McCain eller Lindsey Graham kan komma på.
Citera
Medlem
Bronixs avatar
Jag tycker Trump gör helt rätt , vad vore Assad utan Putin?Den här Assad dödar ju oskyldiga stackare hela tiden och han backas upp av Putin båda är i mina ögon krigsförbrytare. Självklart måste även EU följa med USA till Syrien och stötta dem i attacken mot Assad och Putin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpartanPrepper
Assad har inte haft kemiska vapen sedan 2014, då de förstördes.

https://www.theguardian.com/world/2013/oct/06/syria-chemical-weapons-destroyed
https://www.nytimes.com/2013/09/15/world/middleeast/syria-talks.html
Det enda vi vet är att kemiska vapen togs om hand, inte att ALLA kemiska vapen togs om hand. Det är omöjligt att bevisa på något annat sätt än en total samtidig visuell besiktning av hela Syrien (och även andra länder som man teoretiskt tillfälligt kan lagra vapen i). Så det du skriver kan inte beläggas, även om det givetvis också kan vara korrekt. Vi vet helt enkelt inte.

Vad vi däremot vet säkert är att Assad har haft dessa vapen förr, och att Assad tillsammans med Putin har betydligt större resurser att hantera och avfyra denna typ av vapen, än vad rebellerna har. Detta, tillsammans med att man bevisat och t.o.m. själva erkänt bombat civilbefolkningen urskiljningslöst (bl.a. skolor och sjukhus) med konventionella vapen, samtidigt man nu i ena skedet säger att ingen kemattack ägt rum för att i nästa skede skylla på rebeller, tredje skedet på väst och i fjärde skedet är tillbaka i att inget har hänt, gör att jag tror att de ligger bakom även denna attack. Det kräver helt enkelt färre antaganden än att rebellerna eller väst skulle ligga bakom. Läs på om Ockhams rakkniv om du inte är bekant med principen.
Citera
2018-04-11, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av used66
nej för tusan, mycket kan man skriva om obama men neger är han inte. inte på riktigt.
Han är mulatt vad det nu har med saken att göra det är svårt att skylla Rysslands agerande på Obama

Usa borde ha ingripit för länge sen jag hoppas på en snabb och effektiv attack eftersom Ryssland vägrar stoppa kriget.
Citera
2018-04-11, 19:45
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronix
Jag tycker Trump gör helt rätt , vad vore Assad utan Putin?Den här Assad dödar ju oskyldiga stackare hela tiden och han backas upp av Putin båda är i mina ögon krigsförbrytare. Självklart måste även EU följa med USA till Syrien och stötta dem i attacken mot Assad och Putin.

Du menar att USA inte är krigsförbrytare? Öppna ögonen för helvete.
Citera
2018-04-11, 19:46
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Vad är det som får dig att tro att västmakterna någonsion vill ha fred i Syrien? Israel t ex föredrar helt klart att det alltid är kaos i grannlandet, eftersom de då inte kommer kunna utgöra något hot mot dem. Det som sker just nu sker ju pga att hindra all form av fred i Syrien.

Det har du helt klart en poäng i, det ger jag dig.

Sedan så, som det skicket Syrien ändo är idag, tar det nog åtminstone 15 år utav fred innan det är på fötter. De är ju inget hot mot Israel på många, många år..

Men det är klart, de föredrar nog en egen godkänd proxy-president.
Citera
2018-04-11, 19:46
Medlem
Brochets avatar
21:30 är det pressbriefing i Vita Huset. Detta kommer bli intressant att följa.
Citera
2018-04-11, 19:48
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det är inte troligt att man gör det. Tänk efter hur skulle det se ut om man dödar ett annat lands statschef som man inte är i krig med. Det här är ogenomtänkt trams som bara ultra NeoCons som McCain eller Lindsey Graham kan komma på.

Jag utesluter det inte, stollen John Bolton sitter vid bordet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in