2018-04-11, 18:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Nå ni självutnämnda experter? När kommer missilerna?

Och vad är det som ska bombas?

Gryning brukar vara bästa så tidigt imorgon. Eller så är man smart och väntar ett tag så att syrierna och ryssen inte är på helspänn utan tror det är lugnt. Trump bestämmer givetvis helt på egen hand att det ska bli attack men tidpunkt lär han låta militären avgöra.

Anläggningar där kemiska vapen misstänks tillverkas och förvaras sedan det som kan leverera kemiska vapen dvs militärt flyg och miltära fordon. Sedan om Trump verkligen är förbannad den som USA tror bestämde om attacken dvs vart nu man för stunden tror Bashar al-Assad befinner sig oavsett om detta är ett presidentpalats eller i en bunker under jord.
Citera
2018-04-11, 18:27
Medlem
Stridshingstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
De hittar bara ännu en anledning som du säger. Det är bara att titta på hur Obama skulle ta ifrån alla deras vapen hux flux medan Trump uttalar sig om precis det, att ta ifrån folk vapen utan prövning, men anses ändå vara pro-guns medan Obama är anti. Logik. There is none.
https://www.usatoday.com/story/news/politics/2018/02/28/trump-says-take-guns-first-and-worry-due-process-second-white-house-gun-meeting/381145002/

Eller varför inte den här gamla godingen där han är helt chill med att mörda civila så länge man uppnår sitt mål https://edition.cnn.com/2015/12/02/politics/donald-trump-terrorists-families/index.html

Det är i princip som att Demokraterna är GAIS och Republikanerna IFK Göteborg.

Om Obama bombar mellanöstern så försvarar eller trivialiserar demokrater det, samtidigt som republikanerna demoniserar honom för det.

Men om Trump bombar mellanöstern så försvarar eller trivialiserar republikanerna det, samtidigt som demokrater demoniserar honom för det.

Om en GAIS-spelare får rött kort för att ha tacklat en IFK-spelare så är domaren dum i huvudet, och om en IFK-spelare tacklar en GAIS-spelare är det helt rätt om domaren ger honom rött kort.

Det är inget annat än primitiv tribalism.

Oligarkerna i västvärlden ser inte Trump som ett verkligt hot, utan endast som en nödvändig konsekvens av den kaotiska och massiva arbetskraftsimport ifrån MENA-länder och Latinamerika som de beställde. De förstår mycket väl att man inte kan ha okontrollerad invandring i det långa loppet, och att den enda lösningen är att stänga gränserna efter ett tag. Därför har Trump en stabiliserande effekt, och de visste förmodligen redan ifrån första början att han skulle vinna.

Det är ju bara att kolla på de oligarker som var emot honom förut men som började finansiera hans kampanj efter han blev nominerad. Assad ska bort för Israel ser honom som ett hot, och oligarkerna vill ha Syrien av ekonomiska oljeintressen.

Trump har omringat sig med Neokonservativa krigshetsare, och Trump som själv är en opportunistisk och känslokall chickenhawk har inget emot att invardera Syrien för att tillfredsställa sina mästare.

En av hans största oligarkfinansiärer Sheldon Adelson vill ju atombomba Iran, så efter Syrien står väl de näst på tur.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Lite "wag the dog" över det hela, när snaran dras åt mer och mer kring Trumps sexskandaler med diverse porrstjärnor och centerfolds.

Detta är ju faktiskt inte omöjligt. Som när Bill Clinton bombade Kosovo för att distrahera ifrån Monica Lewinsky-skandalen.
Senast redigerad av Stridshingsten 2018-04-11 kl. 18:45.
Citera
2018-04-11, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Misstänker att Trump bara snackar och skryter. Lär inte göra något på riktigt.

Lite "wag the dog" över det hela, när snaran dras åt mer och mer kring Trumps sexskandaler med diverse porrstjärnor och centerfolds.

Trump beordrade attacken förra gången... varför skulle han inte göra det nu?

Än så länge har Ryssarna backat varje gång det hänt något, kanske svurit lite men inte så mycket mer än så...

Tyvärr blir ju resultatet av det att USA tror att de kan klampa rakt över Ryssarna... vem vet, kanske kan de göra det, kanske inte, men om ryssarna slår tillbaka så kan det här eskalera bortom all kontroll ruskigt snabbt...

Säg bara att Ryssarna skjuter ner några av missilerna och sen lyckas få in en träff på James Cook med ett större antal Amerikanska dödsfall som följd... då kommer hela helvetet att bryta loss på allvar...

Underskatta aldrig idioter med makt....

Jag är ärligt talat jävligt oroad över situationen vi har idag... och det skäms jag inte för, för enligt mig är det fullt berättigat att vara orolig i den här situationen.
Citera
2018-04-11, 18:35
Medlem
HilluPillus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Jag är ärligt talat jävligt oroad över situationen vi har idag... och det skäms jag inte för, för enligt mig är det fullt berättigat att vara orolig i den här situationen.

Känner likadant för första gången. Har alltid varit den som viftar bort sånt här men nu är jag på allvar orolig.
Citera
2018-04-11, 18:40
Medlem
Stridshingstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HilluPillu
Känner likadant för första gången. Har alltid varit den som viftar bort sånt här men nu är jag på allvar orolig.

Det var precis så här första världskriget bröt ut för snart 104 år sedan:

En stormakt vill attackera ett litet land som är allierat med en rivaliserande stormakt.

Den som inte är orolig över den nuvarande situationen är extremt naiv och historielös.
Senast redigerad av Stridshingsten 2018-04-11 kl. 18:42.
Citera
2018-04-11, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Ett visst segment av befolkningen i väst med speciella näsor snackar skit hela tiden.

"Animal Assad" sade Trump men i den här intervjun tycker jag Assad framstår som förvånansvärt resonabel och ärlig. Journalisten däremot framstår som en giftorm. Han råkar tillhöra det där speciella segmentet (med näsorna):
https://www.youtube.com/watch?v=_HLjC53emUM

Jag har sett den intervjun och jag gör exakt samma tolkning som du.

Skit luktar på ett visst sätt och de flesta (inte alla) känner när något luktar skit.
Citera
2018-04-11, 18:49
Medlem
Lustigt att folk fortfarande står på USA:s sida trots att dom är orsaken till majoriteten av instabiliteten i mellanöstern.
Citera
2018-04-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stridshingsten
Det var precis så här första världskriget bröt ut för snart 104 år sedan:

En stormakt vill attackera ett litet land som är allierat med en rivaliserande stormakt.

Den som inte är orolig över den nuvarande situationen är extremt naiv och historielös.

Det är också historielöst att inte se skillnaderna i kontakter över gränserna och mellan nationer som talar emot ett storkrig nu jämfört med för hundra år sedan.
Citera
2018-04-11, 18:51
Medlem
Trump ger nog sitt klartecken till sin misilattack på Syrien under bästa TV-tid i USA där "Donald Trump is producing the greatest reality show ever".
Citera
2018-04-11, 18:51
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Tyvärr blir ju resultatet av det att USA tror att de kan klampa rakt över Ryssarna... vem vet, kanske kan de göra det, kanske inte, men om ryssarna slår tillbaka så kan det här eskalera bortom all kontroll ruskigt snabbt...

Säg bara att Ryssarna skjuter ner några av missilerna och sen lyckas få in en träff på James Cook med ett större antal Amerikanska dödsfall som följd... då kommer hela helvetet att bryta loss på allvar....

Absolut, det kan hända. Det är mycket som sammanfaller just nu:
- Rekordfrostigt mellan Ryssland och väst redan, på grund av Krim och Skripal-fallet
- En amerikansk president som är ganska oförutsägbar och känslostyrd
- En amerikansk president som vill avleda uppmärksamhet från problem på hemmafronten
- En rysk president som har behov att visa sig stark på hemmafronten
- Ett "bra" proxykrigsområde i Syrien
- Båda sidor har "målat in sig" med uttalanden
Trump: Vi kommer att attackera inom 24-48 timmar
Ryssland: vi kommer att svara med att skjuta ner missilerna, samt även attackera stället de
sköts iväg från (dvs amerikanska fartyg i Medelhavet)

Det är svårt att se ett mer olyckligt och laddat läge.

Kanske vaknar vi vid 3-4 tiden i natt av att Hesa Fredrik ljuder, med meddelandet att Slå på P1 för akut-nyheter: "USA och Ryssland har nyss genomfört utbyte av kärnvapenmissiler mot Moskva och Washington ...."
Citera
2018-04-11, 18:53
Medlem
Även Steve Pieczenik är inne på att det är på allvar nu.

https://www.youtube.com/watch?v=a7d-vBZQqoc
Citera
2018-04-11, 18:59
Medlem
Lugnt. Usa är inte redo för ett krig med ryssland nu som det ser ut nu. Usa skickar några missiler mot någon bas, ryssland skjuter ner två av tre, och sedan pekar man finger på varandra. Det är många saker som skilljer sig med ww1 och nu. Hur man för krig mellan stormakter har förändrats. Tekniken inom militären handlar om information och kordination. För 70 år sedan handlade det om nummer och brute force. Folk är inte lika förhastade idag. Men jag kan ju ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in