Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-08, 23:15
  #1
Medlem
Knaviuss avatar
Jag vill bo i ett litet samhälle på landet med hela min familj, min släkt och mina vänner där alla hjälps åt och lever relativt isolerat utan att vara för beroende av staten. Där vi inte bara skickar iväg våra barn till universitet och våra äldre till ålderdomshem.

Jag vill ha vapen att försvara mig själv och min by med från inbrottstjuvar och annat hot. Jaga, göra hembränt och kanske träffa en trevlig tjej i byn och göra ett gott intryck på hennes föräldrar.

Min dröm känns dock omöjlig. Den radikala individualismen har som satts i system och nu sitter jag nog som många andra unga män i en liten lägenhet och utbildar mig för att kunna tjäna pengar att konsumera. Super ner mig på helgerna med vänner som lever helt egna liv och träffar ibland tjejer på ett väldigt ytligt sätt.

Folk har sagt åt mig att skaffa hobbies men det känns som att jag söker någonting större än det.

Har levt med dom här tankarna ganska länge nu, det försvinner aldrig. Funderar på självmord för jag aldrig kommer få leva på det sätt jag känner är naturligt. Vet inte vad jag ska ta mig till. Skapade det här kontot och tråden för att jag har ett stort behov av att diskutera det här med folk som kanske känner likadant.
Citera
2018-04-08, 23:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Jag vill bo i ett litet samhälle på landet med hela min familj, min släkt och mina vänner där alla hjälps åt och lever relativt isolerat utan att vara för beroende av staten. Där vi inte bara skickar iväg våra barn till universitet och våra äldre till ålderdomshem.

Jag vill ha vapen att försvara mig själv och min by med från inbrottstjuvar och annat hot. Jaga, göra hembränt och kanske träffa en trevlig tjej i byn och göra ett gott intryck på hennes föräldrar.

Min dröm känns dock omöjlig. Den radikala individualismen har som satts i system och nu sitter jag nog som många andra unga män i en liten lägenhet och utbildar mig för att kunna tjäna pengar att konsumera. Super ner mig på helgerna med vänner som lever helt egna liv och träffar ibland tjejer på ett väldigt ytligt sätt.

Folk har sagt åt mig att skaffa hobbies men det känns som att jag söker någonting större än det.

Har levt med dom här tankarna ganska länge nu, det försvinner aldrig. Funderar på självmord för jag aldrig kommer få leva på det sätt jag känner är naturligt. Vet inte vad jag ska ta mig till. Skapade det här kontot och tråden för att jag har ett stort behov av att diskutera det här med folk som kanske känner likadant.

Känner exakt likadant, och många av de jag känner delar precis denna uppfattningen.
Så du är inte ensam..

I verkligheten tror jag många känner sig meningslösa i det moderna samhället. Deras yta utåt är oftast helt missvisande - facebook etc. Bakom döljer sig ofta stress, problem etc... ofta även upplevd meningslöshet. Stressen/kraven/ytan äter upp folk.

Är av uppfattningen att människan mår bra när hon är i symbios med naturen. Förlorar hon kontakten med naturen, så förlorar hon/han kontakten med sig själv.
Citera
2018-04-08, 23:26
  #3
Medlem
Overklighetss avatar
Jo, jag känner likadant. Tror självmordet står runt hörnet nu. Det är så sjukt att man ska behöva vara så ensam om de här känslorna då de känns så naturliga. Men jag vill tro att många känner så innerst inne i varierande drag. Det lär dock inte hända förrän samhället har kollapsat fullständigt. Något som jag tvivlar på kommer hända under vår livstid.
Citera
2018-04-08, 23:28
  #4
Avstängd
DRD4s avatar
Tycker ni tre som skrivit i tråden och som verkar känna likadant ska kontakta varandra, lägga upp en drös med regler för samarbete och sikta på att köpa varsin billig bit mark med stuga som ligger nära varandra och samarbeta så mycket det går.

Mycket viktigt med skrivna regler och avtal.
Citera
2018-04-08, 23:29
  #5
Medlem
ts, det finns en växande bushcraft-skara i sverige och i världen.
Där kan du börja luska lite.
Citera
2018-04-08, 23:32
  #6
Medlem
Ultrasmisks avatar
TS innan jag börjar diskutera med dig..
är du svensk/skandinav ?
Citera
2018-04-08, 23:33
  #7
Medlem
SYSTEMexes avatar
Håller med. Samhället går åt helt fel håll och har gjort det i tusentals år. Att utvecklas och jaga nästa innovation är inte det som gör oss lyckligare. Det har gett oss oändligt mycket, men vi kommer längre ifrån riktig lycka.

Människor är flockdjur som igentligen klarar max 150 personer i sin ungängeskrets. Mer än det så känner man inte längre samhörighet till varandra på ett personligt plan. Då behövs större saker så som en stark religon, nation, ethnisitet, klankänsla. I dagens samhälle finns ingen sådan vilket gör människor förvirrade och saknad av mening.

Snegla lite på christiania, jag tror att samhällen likt deras är att eftersträva.

Självmord är onödigt du kommer ändå dö såsmåningom
__________________
Senast redigerad av SYSTEMexe 2018-04-08 kl. 23:37.
Citera
2018-04-08, 23:34
  #8
Medlem
AA-suiteds avatar
Lev som du vill leva istället för att drömma om det? Om det inte passar stället du bor på nu så flytta? Vad är problemet?
Citera
2018-04-08, 23:51
  #9
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Känner exakt likadant, och många av de jag känner delar precis denna uppfattningen.
Så du är inte ensam..

I verkligheten tror jag många känner sig meningslösa i det moderna samhället. Deras yta utåt är oftast helt missvisande - facebook etc. Bakom döljer sig ofta stress, problem etc... ofta även upplevd meningslöshet. Stressen/kraven/ytan äter upp folk.

Är av uppfattningen att människan mår bra när hon är i symbios med naturen. Förlorar hon kontakten med naturen, så förlorar hon/han kontakten med sig själv.

Jag tror naturen och bushcraft kan vara nyttigt eftersom det är väldigt enkel problemlösning att acceptera till skillnad från de krav och "problem" som vi fått idag. Folk strävar efter att bli en del av 10 miljoner människor när vi kanske borde sträva efter att bli en del av ett par hundra där vi också får uppskattning och en känsla av riktig gemenskap.

Dessutom är man inte konstant omringad av främlingar i skogen d.v.s. folk från andra "stammar".

Jag är också svensk.
Citera
2018-04-08, 23:56
  #10
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Lev som du vill leva istället för att drömma om det? Om det inte passar stället du bor på nu så flytta? Vad är problemet?

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra eller var jag ska flytta för att kunna leva som jag vill. Gå med i en sekt känns sådär och jag är inte religiös.

Jag har funderat på att försöka ta avstånd från samhället men det blir ju som att ge upp då alla jag bryr mig om befinner sig inom det.
Citera
2018-04-09, 00:27
  #11
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra eller var jag ska flytta för att kunna leva som jag vill. Gå med i en sekt känns sådär och jag är inte religiös.

Jag har funderat på att försöka ta avstånd från samhället men det blir ju som att ge upp då alla jag bryr mig om befinner sig inom det.
Varför skall du ta avstånd från samhället? Det verkar som om du anser att alla andra gör fel? Låt dem göra vad de vill utan att sätta dig på höga hästar.
Gör de du vill bara. Köp ett billigt torp i Norrland eller flytta till en liten ort i Småland nära naturen och kör på. Du får väl skaffa dig nya vänner. Skaffa ett vapen och vapenlicens. Bli med i ett jaktlag eller skaffa egen jakträttighet. Lär dig hur du kan leva å naturen osv. men sitt inte förlamad med drömmar du aldrig prövade och ange det som skäl för att begå självmord.
Du kommer aldrig att nå din dröm om du inte provar. Kanske kommer du på att det inte var så roligt, men då vet du ju det.
Citera
2018-04-09, 00:46
  #12
Medlem
FETochFULs avatar
Funderar också på att ge upp. Tur du har vänner, någon att prata med iaf. Du har ju drömmar också.
Hyr ut lägenheten din och testa ett år på landet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback