Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-05, 13:57
  #1
Medlem
ingenios avatar
Då moderator nu har låst den stora tråden "IPTV med all världens kanaler" anser jag ändå att det bör finnas en tråd där vi diskuterar den helt fundamentala frågan huruvida man i dagsläget vågar skaffa sig IPTV eller ej. Jag tänker då på det som vissa användare, t.ex. FreddyK666 och NickLidstrom, skrev i den förra tråden, nämligen att det kommer en "domedag" då IPTV-leverantörerna måste införskaffa separata boxar och kort för varje kanal, att bara HD-kanalerna kommer att fungera etc.

Nu är vi dock inne i april månad och domedagen tycks ej ha inträffat? Den skulle ju göra det i mars. Eller har jag missat något? Någon skrev att Danmark kommer att fasa ut sina kanaler april. Så vad bör man alltså göra? Vänta även denna månad ut och se vad som händer med de skandinaviska kanalerna eller slå till med ett 12-månaders abonnemang på raken?

Eller är det så att alla skandinaviska HD-kanaler även fortsättningsvis kommer att fungera, dvs alla kanaler utom SD-kanalerna är kvar?

Moderator får självfallet låsa den här tråden också om den ballar ur med annat än tekniska frågor och svar.
2018-04-05, 14:13
  #2
Medlem
Separata boxar och kort lär nog inte hända på ett riktigt bra tag.


Får man betala för en IPTV-tjänst som streamar material dom inte har licens för eller är det själva streamandet som är olagligt? Mao, kan jag betala för IPTV utan att använda det lagligt?
janwindahls avatar

Moderatormeddelande

Postat av janwindahl 2018-04-07, 21:19
Medlem
Då provar vi igen. Den förra tråden spårade ur totalt med reklam, rekommendationer (dold reklam) av resellers och alldeles för mycket "skicka pm till mig". Den här tråden är enbart till för diskussioner om IPTV samt support av detsamma.
Frågor/tips om resellers kommer raderas enligt 0.03, upprepningar kommer att varnas.
/Mods
__________________
Senast redigerad av janwindahl 2018-04-08 kl. 13:09.
2018-04-07, 21:23
  #4
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FactOrFiction
Separata boxar och kort lär nog inte hända på ett riktigt bra tag.


Får man betala för en IPTV-tjänst som streamar material dom inte har licens för eller är det själva streamandet som är olagligt? Mao, kan jag betala för IPTV utan att använda det lagligt?
Om du ska skaffa IPTV så rekommenderar jag dig att använda en vpn. Vissa säger att det är laglig och andra säger tvärtom, så själv så använder jag mig utav en vpn, annars så är risken stor att man kan åka fast. (om det nu är olagligt)
2018-04-08, 02:27
  #5
Medlem
Viasat har rensat bort sina SD-kanaler nu och kör enbart HD, vilket har ställt till det med Dreambox-sharing då de tydligen inte kan koda av och skicka ut signalen.
Frågade en IPTV-leverantör senast idag om Viasats tilltag påverkade IPTV, och enligt honom så gjorde det detta vilket troligen gör att flertal kanaler nu kommer försvinna.

Jag hade tänkt att gå från DB till IPTV, men nu verkar det som allt kommer sluta fungera?
Men jag är inte så insatt i det hela, detta är bara vad jag fått sagt till mig av de som sitter på sakerna.
2018-04-09, 11:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Om du ska skaffa IPTV så rekommenderar jag dig att använda en vpn. Vissa säger att det är laglig och andra säger tvärtom, så själv så använder jag mig utav en vpn, annars så är risken stor att man kan åka fast. (om det nu är olagligt)

Varför skulle risken vara stor? Sannolikheten att dom väljer ut just min IPTV-leverantör som inte ens sysslar med Svenska TV-kanaler och sen mig att spåra upp lär vara minimal.

Ger en ISP dessutom ut uppgifter om dessa småbrott?
Jag delar inte ut något, bara tar emot. Isf lär det inte bli mycket till böter om ens de.
Man kan ju påstå att man trodde att aktuell TV-kanal sände en dag gratis och man fick "prova på" IPTV. Länken fick du av en kompis.
2018-04-09, 13:35
  #7
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FactOrFiction
Varför skulle risken vara stor? Sannolikheten att dom väljer ut just min IPTV-leverantör som inte ens sysslar med Svenska TV-kanaler och sen mig att spåra upp lär vara minimal.

Ger en ISP dessutom ut uppgifter om dessa småbrott?
Jag delar inte ut något, bara tar emot. Isf lär det inte bli mycket till böter om ens de.
Man kan ju påstå att man trodde att aktuell TV-kanal sände en dag gratis och man fick "prova på" IPTV. Länken fick du av en kompis.
Telia och BBB ger ut ISP, har stått i media flera gånger tidigare.
Men man gör väl som man vill, jag tar det säkra före det osäkra och använder mig utav en vpn.
2018-04-10, 08:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemonish79
Viasat har rensat bort sina SD-kanaler nu och kör enbart HD, vilket har ställt till det med Dreambox-sharing då de tydligen inte kan koda av och skicka ut signalen.
Frågade en IPTV-leverantör senast idag om Viasats tilltag påverkade IPTV, och enligt honom så gjorde det detta vilket troligen gör att flertal kanaler nu kommer försvinna.

Jag hade tänkt att gå från DB till IPTV, men nu verkar det som allt kommer sluta fungera?
Men jag är inte så insatt i det hela, detta är bara vad jag fått sagt till mig av de som sitter på sakerna.

Är det fler som har konkret info kring detta? Var sugen på att skaffa IPTV men det känns ju inte så trevligt om en massa kanaler ramlar bort det första det gör. Det är ju framförallt sportkanalerna jag är ute efter.
2018-04-10, 19:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dacore84
Är det fler som har konkret info kring detta? Var sugen på att skaffa IPTV men det känns ju inte så trevligt om en massa kanaler ramlar bort det första det gör. Det är ju framförallt sportkanalerna jag är ute efter.
En sak ska man nog vara klar över när det gäller IPTV innan man signar upp, en del av dealen är att vissa kanaler kan vara "borta" i morgon.

Med det sagt har det fungerat fint under flera år så tveksamt att något kommer försvinna inom en nära framtid. "Life finds a way" osv.

När det gäller de stora ligorna och sporterna är sannolikheten också god att man kan se den specifika matchen på ett annat lands kanal om man nu inte är superkräsen med kommentatorspråket eller studion.
2018-04-10, 21:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickeyWire
En sak ska man nog vara klar över när det gäller IPTV innan man signar upp, en del av dealen är att vissa kanaler kan vara "borta" i morgon.

Med det sagt har det fungerat fint under flera år så tveksamt att något kommer försvinna inom en nära framtid. "Life finds a way" osv.

När det gäller de stora ligorna och sporterna är sannolikheten också god att man kan se den specifika matchen på ett annat lands kanal om man nu inte är superkräsen med kommentatorspråket eller studion.

Nej det förstår jag att det kanske en vacker dag helt enkelt har slutat att fungera. Men just detta att man slutat sända SD-kanaler och det i sin tur verkar leda till problem är ju en lite mer "biggie" än vanligt.

Att det har fungerat i flera år beror väl kanske på att man sänt SD-kanaler? Så man blir ju ändå lite nyfiken vad detta kommer att innebära när dom går över helt till HD. Man får väl ta ett kortabonnemang annars och se om dom verkar lösa problemet.

Tack för svar!
2018-04-14, 02:34
  #11
Medlem
MakeMyDay84s avatar
Ni kan sluta oroa er över HD kanalerna dom kommer inte försvinna då dom är pairade. Sd kanalerna är borta och ersatta med hd iptv leverantörerna har inga som helst problem med att leverera hd kanalerna. Att detta skulle sluta fungera "imorgon" har jag väldigt väldigt svårt att se finns för mycket pengar att tjäna.
2018-04-14, 20:41
  #12
Medlem
Instämmer med föregående, SD är på väg bort och det ser jag bara som nåt positivt. De ytterst få kanaler som jag kollar på och endast finns i SD kan nog räknas på en hand. HD kanalerna funkar precis som vanligt för mig och tror inte de kommer att försvinna någon gång snart.
Sen ang lagstiftning, mycket möjligt att det spånas på en sån men det lär dröja och IPTV leverantörerna lär inte sitta still och titta på utan kommer behöva anpassa sina tjänster så att man enklare kan undgå att spåras via ISP om denna får en förfrågan. VPN lär bli mer vanligt osv.

Är inte speciellt orolig faktiskt och tycker diskussionen som varit på sistone med domedag för IPTV känns överdriven.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback