Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-06, 20:09
  #1
Medlem
Satt häromdan och funderade på att köpa smartwatch (Apple Watch 3) och såg något om e-sim som jag för övrigt aldrig hört talas om innan. Såg då att Telia har lanserat e-sim funktionen i sina nätverk i Estland och Norge men inte i Sverige? U-landet sverige...

Vad tror ni? Vill ju inte köpa en utan stöd om dom lanserar inom snar framtid, vill inte heller vänta om det tar 1år 😓

Bör väl tilläggas att jag inte har abbonemang i nuläget men tänkt skaffa ett så behöver väl inte nödvändigtvis vara just Telia som är först på pucken
Citera
2018-04-07, 01:49
  #2
Medlem
Nej det måste inte vara just Apple, något speciellt du tänkte på?

Bara lite bitter på operatörer över att dom inte lanserar e-sim
Citera
2018-04-07, 11:16
  #3
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grufius
Nej det måste inte vara just Apple, något speciellt du tänkte på?

Bara lite bitter på operatörer över att dom inte lanserar e-sim

Det är absolut inte i operatörernas intresse att lansera e-sim. Då finns ju en risk att det blir lättare att tappa kunder. Operatörerna vill ju ha så många bundna eller trogna kunder som möjligt. Kundernas önskemål ligger VÄLDIGT långt ner på operatörernas prioriteringslista.
Citera
2018-04-07, 12:00
  #4
Medlem
gudrss avatar
Kanske det är så att e-sim mest gynnar stora etablerade operatörer. Men att dessa är ovilliga att införa e-sim av de skäl som Uncascrooie skriver om här ovan.
Citera
2018-04-07, 18:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UncaScroogie
Det är absolut inte i operatörernas intresse att lansera e-sim. Då finns ju en risk att det blir lättare att tappa kunder. Operatörerna vill ju ha så många bundna eller trogna kunder som möjligt. Kundernas önskemål ligger VÄLDIGT långt ner på operatörernas prioriteringslista.


Varför skulle det bli lättare att bli av med kunder? Man binder sig väl i regel ändå när man tecknar nytt abbonemang.
Citera
2018-04-07, 19:34
  #6
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grufius
Varför skulle det bli lättare att bli av med kunder? Man binder sig väl i regel ändå när man tecknar nytt abbonemang.

Jag har då aldrig bundit mig. Tror inte heller jag är ensam det. Om det blir så enkelt att byta operatör så måste det ju också bli enkelt att bli av med kunder. Det borde bli en mer volatil marknad. Det kan bli mer svårhanterat för mindre självständiga uppstickare, inte nödvändigtvis för de stora elefanterna.
Citera
2018-08-29, 20:02
  #7
Medlem
Troligen inte ensam, men långt ifrån vanlig, tycker inte jag hört om mer än en handfull personer de senaste tio-femton åren som inte köpt mobilen på någon kombinerad avbetalning-abonnemangsplan, bunden på 12-24 mån
Citera
2018-08-30, 17:56
  #8
Medlem
gudrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViscountXL
Troligen inte ensam, men långt ifrån vanlig, tycker inte jag hört om mer än en handfull personer de senaste tio-femton åren som inte köpt mobilen på någon kombinerad avbetalning-abonnemangsplan, bunden på 12-24 mån

Det är väl olika vilka man umgås med. Jag känner ingen alls som inte har råd att köpa en mobiltelefon, utan tvingas ta det på avbetalning.
Citera
2018-08-30, 18:13
  #9
Medlem
Raggarspinns avatar
Tele2 säger sig varar först att lansera eSIM-uppkopppling i Sverige men då bara för Windows-baserade enheter. Tele2 har tillsammans med Microsoft uppfunnit eSIM på nytt!
https://www.tele2.com/sv/Media/press...-genom-windows
Citera
2018-09-14, 16:24
  #10
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncaScroogie
Det är absolut inte i operatörernas intresse att lansera e-sim. Då finns ju en risk att det blir lättare att tappa kunder. Operatörerna vill ju ha så många bundna eller trogna kunder som möjligt. Kundernas önskemål ligger VÄLDIGT långt ner på operatörernas prioriteringslista.

Det finns många saker som får kunder att stanna hos en eller annan operatör, och som operatören gör för att försöka behålla sina kunder. Ett fysiskt simkort har inte ett jota med det att göra.

Tvärt om (i nuläget) så är 3 de enda som säljer e-sim till apple watch i sverige, vilket gör att andra operatörer om något tappar kunder för att det inte finns. Om det är pga deras ovilja att lansera (förvånar mig inte det minsta med tanke på all extra support, systemförändringar och backend jobb etc etc som skulle krävas mot hur löjligt liten marknad just apple watch+e-sim är idag så det helt enkelt inte är värt ekonomiskt) eller om 3 har lyckats få någon deal att köra exklusivt i sverige låter jag vara osagt.

Det är garanterat en kostnads- och kanske licensfråga i alla fall, inte att det plötsligt blir lättare eller mer attraktivt att byta operatör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback