Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-07, 06:04
  #1
Medlem
Får en känsla att en iPhone är telefonen som folk vill ha som mest, de flesta i alla fall.

Varför betala så mycket för en mobiltelefon?

Märken som Huawei och OnePlus har betydligt billigare mobiler men som klarar av att göra allt det som en iPhone klarar. Du kan hitta en bra mobil för bara 2000 kr. Jag själv använder en Xiaomi från 2014 som funkar finfint, har inga problem med det dagliga, Facebook, Instagram osv. Den kostade 900 kr.

Varför ska alla ha en iPhone?
__________________
Senast redigerad av Mein.Neger 2018-04-07 kl. 06:07.
2018-04-07, 06:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mein.Neger
Får en känsla att en iPhone är telefonen som folk vill ha som mest, de flesta i alla fall.

Varför betala så mycket för en mobiltelefon?

Märken som Huawei och OnePlus har betydligt billigare mobiler men som klarar av att göra allt det som en iPhone klarar. Jag själv använder en Xiaomi från 2014 som funkar finfint, har inga problem med det dagliga, Facebook, Instagram osv.

Varför ska alla ha en iPhone?

Äntligen en människa som insett Xiaomi's storhet. Har avverkat typ 3 stycken nu. Innan det körde jag Huawei.

Håller dock inte riktigt med dig, i min krets är det nästan uteslutande android, förutom tjejerna som gärna klamrar sig fast vid det dom "kan".

Jag är som dig, enormt frågande till varför jag ska betala 14.000:- för en telefon som är omodern om 1 år och knappt har mer funktioner än den gamla som är omodern nu.

En "normal" Xiaomi kan du få för 1600:- och den klarar att göra precis ALLT som en iPhone klarar. Visst, det kanske är något sämre processor osv. men då använder jag ju PC till att spela spel med och inte telefonen, det är väl enda gången typ du verkligen behöver en vass lur. När du ska spela.

Självklart fattar jag att det finns saker som är bättre med dyrare märken, men att motivera 9000:- för Samsung's nya lur mot Xiaomi's för 1600:- är väldigt svårt. Dessutom för mig som byter telefon MINST en gång om året. Någon får gärna förklara, att man väljer iPhone måste väl endast ha att göra med att man sålt sin själv till Apple och bara har Appleprylar hemma. Det finns ju inget värre än att vara så inlåst som man är med just Apple's produkter. Du får ju knappt byta ringsignal på en iPhone utan att ringa Apple och be om lov.
2018-04-07, 06:11
  #3
Medlem
Vana och varumärkesnostalgi, en gång var de betydligt bättre, men som med all teknik jämnas det ut så småningom, i dag smått vansinnigt att köpa en
2018-04-07, 06:47
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
Min mobil kostade 30 kr.
Den kan man både skriva och ringa med. Det kommer man långt med.
En sån här: https://cbsethumb.blob.core.windows....00-5478573.jpg
2018-04-07, 07:46
  #5
Medlem
Pallestroms avatar
För att Apple rules!
2018-04-07, 07:55
  #6
Medlem
Smartphones blir billigare och bättre, numera är skillnaden mellan en telefon för 4k och en för 12k ganska liten. Jämför med hur det var för 8-9 år sen, då var valet mellan en smartphone eller en flip-phone typ.

Förra årets flagship tenderar till att vara prisvärd och håller i många år framöver. Men annars håller jag med om att 2-3k räcker för att få en telefon som kommer täcka alla behov numera.

Själv har jag en Lenovo P1 som jag köpte ifrån Kina för 1100kr inkl frakt. Duger till allt jag har den till, kameran är väl sådär men den har ett 5000mh batteri.
2018-04-07, 07:59
  #7
Medlem
Senapstjuvens avatar
Beror nog till stor det på reklam. Har frågat många detta och svaret brukar alltid vara något i stil med "för att jag vill inte ha en Samsung" eller "Vad är bättre med Samsung?". Samma med de som faktiskt byter. De går alltid över till Samsung.

iPhones är helt enkelt för folk som har dålig koll på hur marknaden ser ut. De verkar inte vara medvetna om att det finns fler alternativ, vilket förmodligen beror på bristande intresse. De vill ha en telefon och de vill ha en trendig, snygg telefon, men de är inte intresserade av vad de kan eller inte kan.
2018-04-07, 08:00
  #8
Medlem
AttansNedranss avatar
För att Apple har varit fantastiska i varumärkesskapande och marknadsföring. Inte nog med att pöbeln köar för att köpa deras nya produkter, de är dessutom villiga att betala ett överpris. Det är imponerande. Produkterna är såklart helt ok, och i enstaka fall med unika fördelar (musikskapande på mobila enheter).
2018-04-07, 08:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mein.Neger
Får en känsla att en iPhone är telefonen som folk vill ha som mest, de flesta i alla fall.

Varför betala så mycket för en mobiltelefon?

Märken som Huawei och OnePlus har betydligt billigare mobiler men som klarar av att göra allt det som en iPhone klarar. Du kan hitta en bra mobil för bara 2000 kr. Jag själv använder en Xiaomi från 2014 som funkar finfint, har inga problem med det dagliga, Facebook, Instagram osv. Den kostade 900 kr.

Varför ska alla ha en iPhone?

Jag har pratat en del med min syster om det och hon kommer inte med några tydliga saker förutom att hon tycker iphones är bra och att hon inte verkar vara sugen på att testa något annat även om det skulle vara billigare för en lika bra, och trots att hon inte har mycket pengar. Det är lätt helt enkelt, man vet att man får en bra telefon och de flesta vet också att de betalar någon tusenlapp extra som de inte får något för. Vissa verkar köpa iphones mest pga märket, ungefär som att man kan köpa märkeskläder bara för att man vill visa upp märket eller för att man vill berätta att man har såna kläder och har råd. Status. Sen i mångas ögon är det kanske inte status att äga en iphone, men för vissa så.
2018-04-07, 09:29
  #10
Medlem
S.O.Stolps avatar
Ska verkligen ALLA ha en iPhone. Är det din "känsla"?

Känner du ingen överhuvudtaget som har en android. Eller har ALLA du känner en iPhone. Ser du bara iPhones ute på stan? Eller har ALLA ute på stan en iPhone. Alla i hela världen?

Läs den här tråden och återkom.

(FB) Android vs iOS vs resten (Vilken plattform är bäst?)
2018-04-07, 10:24
  #11
Medlem
Jag har iphone för att den är användarvänlig (är komplett idiot när de kommer till teknik) sen är touchen direkt eller vad man ska säga de blir minimal fördröjning när man skriver eller "swipear" runt på mobilen och är bara väldigt smidig enligt mig plus att dom flesta appar funkar, var ett tag sen jag hade android men då var de flera appar som man bara kunde få till iphone men inte till android antar att de inte är så längre men har nu bara vant mig....
2018-04-07, 11:12
  #12
Medlem
UncaScroogies avatar
Alla vill absolut inte ha en iPhone. De har ju endast 13% av marknaden, och det är ju LÅNGT från alla. Alla är 100%
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback