2018-04-05, 20:02
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Insistera, säg att du inte ska behöva betala moms för en trasig vara, att du kommer få ett nytt paket där det blir avgift igen.

Jag beställde några praktiska kylskåpslådor i plast från Kina förra året. Alla gick sönder, vilket jag dock inte såg när jag hämtade dem. Skickade in bilder och fick nya. Som tur var kom de precis innan de nya avgifterna. Jag skrev att de skulle skicka lådorna i kartong, men de var lika dåligt förpackade igen. Inte mycket skydd. De kom fram hela denna gången. Fattar inte att de packar så slarvigt när grejerna skickas runt halva jordklotet.

I går hämtade jag ut ett paket som jag hade betalat moms och avgift för. 10 påsar med Cyberclean för att rengöra tangentbord och annat. Finns inte att köpa här längre. En påse var trasig och allt klet hade läckt ut. Men det var så billigt, 12 kronor per påse utan moms. Bryr mig inte om att kräva refund. Var bara förpackade med svart plast. Ingen Jiffy-påse som skyddar.

Skickat detta till konsumentverket som en fråga på deras sida. https://www.hallakonsument.se/

Hej. Har betalt in avgift till post nord för ett paket från Kina. Det stod inte vad det var i försändelsen så när avin kom hämtades paketet. I en svart "sopsäck" låg en bakgrund i frigolit till mitt akvarium. Det var brutit i många bitar. Har fotograferat det och lämnat in önskan om återbetalning på Wish som förmedlade köpet. Nu undrar jag om jag kan få tillbaka postnords avgift som jag betalade helt i onödan för en trasig vara. Det kan ju till och med vara post nords hantering som gjorde att den gick i sönder.

Ska bli intressant att se svaret.
Citera
2018-04-05, 20:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
[b]

Jag som fetade.

Håller med dig. Jag som är relativt petite har ganska svårt att hitta kläder som passar bra här utan att passformen är konstig/är för lång och att lämna in varenda plagg till skräddare blir ju svindyrt. Dessutom finns inte exakt den "stilen" jag vill ha heller. Dom allra flesta kläderna här anpassas ju efter personer som är mycket längre än vad jag är eftersom medellängden i Sverige är relativt lång och i Asien är den mycket kortare.

Men jag har bara fått planera mina beställningar bättre så PostNords avgift inte ska kännas lika saftig. Med tanke på ditt andra stycke text blir det ju fortfarande billigare att handla från Kina om man bara gör lite färre men större beställningar istället för många men små. Sen brukar säljaren alltid vara villig att märka ned värdet så momsen inte blir så farlig om man frågar snällt.

Jo jag håller med dig.
Jag kan tänka mig att betala både moms ich till när det krävs. Problemet för mig är att det inte går att beställa varorna till Sverige längre.
Postnords nya regelverk gör att ex Ali-sajterna ofta vägrar att sälja till oss. Risken att varan inte hämtas ut pga alla tilläggsavgifter är för stor. Ali-affärerna vill inte sälja till Sverige.
Du kan inte köpa dessa varor längre om de beställs till Sverige.vi har blivit ett näthandels u-land!

Det är för jäkligt!
Undrar om beslutsfattarna förstod att detta skulle inträffa?
Citera
2018-04-05, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Varför är allt du skriver 100% bullshit varje gång. Man blir ju så supertrött på att ditt skitprat som stämmer till 0 % för jämnan. Får du en kick av att ljuga dagarna i ända.

Jag beställde allt i början av februari, långt innan beslutet, sen kom det fram i början på mars för det tog nästan 4 veckor från det skickades till det dök upp i Sverige och kördes till Örebro. Där har det legat en månad tills PN skickade ut första SMSet nu vid påsk, jag väntar på fler SMS när de har processat mina andra saker som kom för en månad sedan. och JA, jag betalade in direkt när SMSet kom men det tar väl PostNord ytterligare en månad att hitta grejjerna och transportera hem dem till mig.

PostNord måste har världens absolut sämsta servcie, Tar 75 kr. För dessa pengar skapar man en försening på 2 månader coh de kan inte ens lämna ut sitt tracking id så man kan inte ens spåra eller fråga vart grejjerna finns.

Kan inte finnas något företag som skiter mer i sina kunder än PN.

Klagar du på lång leveranstid. Pga av sammanblandning med ett annat paket som var väldigt viktigt med leverans så fort som möjligt så betalade jag in pengar för postnords hantering igår. Det paketet är levererat 2:a november 2017. Fem månader att få fram det. Väntar fortfarande på ett annat paket som levererades samma dag.

Problemet är att man får hem en papperslapp men när man går in på moms.postnord.se så har man ingen som helst aning om vad man betalar för. Ingen information. Ingenting. Bara att fylla i, betala och vara glad.......

Däremot hade Postnords lokala förmågor fått fram brevet till mig. Halva förnamnet, inget efternamn, gatuadressen utan nummer. Och ett stort frågetecken. Nåja postnumret var trots allt rätt.

Det andra paketet jag väntade på från England kom fram idag utan extra avgifter. Å andra sidan var det inte Postnord som levererade det.......
Citera
2018-04-05, 21:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det vore bättre att frakta hit Kina klumparna med båt, .

Beställningar via Alieoress brukade ha en leveranstid på 6-12 veckor. De kom ofta med båt.

Man kunde särskilt beställa flygfrakt mot en rätt kostsam extraavgift om man ville.

Men nu går det överhuvudtaget inte att beställa de flesta av dessa varor längre från Sverige.
Det dyker upp en textremsa att säljaren inte levererar till (handels u-landet) Sverige längre.

Tack för det beslutsfattarna!
Vi kan inte längre delta i anskaffandet av innovativa produkter i Sverige varken som mindre företagare eller som privatperson.
Vi får väl hoppas att norrmän och danskar kan berätta för oss i framtiden om nya produkter.
Citera
2018-04-05, 21:37
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Beställningar via Alieoress brukade ha en leveranstid på 6-12 veckor. De kom ofta med båt.

Man kunde särskilt beställa flygfrakt mot en rätt kostsam extraavgift om man ville.

Men nu går det överhuvudtaget inte att beställa de flesta av dessa varor längre från Sverige.
Det dyker upp en textremsa att säljaren inte levererar till (handels u-landet) Sverige längre.

Tack för det beslutsfattarna!
Vi kan inte längre delta i anskaffandet av innovativa produkter i Sverige varken som mindre företagare eller som privatperson.
Vi får väl hoppas att norrmän och danskar kan berätta för oss i framtiden om nya produkter.

Det är sorgligt att att så många inte säljer till Sverige längre. På Amazon är det vanligt att mötas av texten "Skickas inte till Sverige" och jag var så glad att jag hade hittat alternativ i Kina. Bättre utbud till och med samt billigare. Men nu är det slut med den festen. Från Alieexpress har jag bara hunnit beställa en enda gång. Fortfarande inte fått hem paketet.

Ebay vill nog gärna ha kvar oss i alla fall, men många enskilda säljare har valt bort Sverige. Sverige hamnar nu i samma kategori som många "failed states".

Fick ett mail av Ebay med texten: "It's great to have you with us. Discover your special offers chosen for you." Är väl för att jag inte handlat på ett tag nu.
Citera
2018-04-05, 21:42
Medlem
Jag har betalat in straffavgift för 3 paket nu, det första för 3 v sedan. Men paketen lyser med sin frånvaro. Id nummret som står på brevet man får går inte att söka med på deras hemsida. Dom jobbar hård med att stoppa all kinahandel som går som brev. Det är en taktik beordnad att staten, finns ingen annan förklaring.
Citera
2018-04-05, 22:04
Medlem
Här kommer lite noteringar från senaste Ali-köpet:

Dag 0: Vara köps för 169,21 kr, 2018-02-07
Dag 3: Transport av försändelsen har påbörjats
Dag 7: Export customs clearance complete
Dag 11: Försändelsen har ankommit mottagarlandet. Försändelsen tullklareras av oss (Postnord)
Dag 28: Får SMS. Tull o moms, 85,22 kr.
Dag 29: Betalar 85,22 kr.
Dag 38: Varan hämtas på utlämningsstället

Det tar AliExpress 11 dgr att skicka varan till från Kina till Sverige och Postnord. Det tar sedan 27 dagar för Postnord att skicka varan till mottagaren.

27 dagar är en hanteringstid som är ORIMLIG. Mottagaren måste betala 75 kr +moms för att få vänta i 27 dagar vilket OSKÄLIGT.

Men detta är historia eftersom många kinesiska företag slutat leverera varor till Sverige. Möjligheten för privatpersoner att handla från Kina har stoppats i praktiken. Ansvariga för detta är Svensk Handel, Postnord och svenska staten. Value var angivet till USD 5.00.
Citera
2018-04-05, 22:22
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo jag håller med dig.
Jag kan tänka mig att betala både moms ich till när det krävs. Problemet för mig är att det inte går att beställa varorna till Sverige längre.
Postnords nya regelverk gör att ex Ali-sajterna ofta vägrar att sälja till oss. Risken att varan inte hämtas ut pga alla tilläggsavgifter är för stor. Ali-affärerna vill inte sälja till Sverige.
Du kan inte köpa dessa varor längre om de beställs till Sverige.vi har blivit ett näthandels u-land!

Det är för jäkligt!
Undrar om beslutsfattarna förstod att detta skulle inträffa?

Har du testat att se om dessa varor går att hitta på Taobao? Jag beställer oftast via Taobao och använder mig av Taobaoring som shoppingagent. Eftersom Taobao är på kinesiska brukar jag leta varor på Ali eller eBay och spara bilder och använda mig av Taobaos bildsökningsfunktion (oftast är det samma säljare på Ali som på Taobao ändå..) Alternativt använda mig av Google Translate även om jag tycker det är svårare. Sen sköter Taobaoring resten och dom är väldigt hjälpsamma. Är det en specifik vara jag söker som jag inte kan hitta på Taobao har jag varit i kontakt med Taobaoring flera gånger och dom har hjälpt mig med översättningen.

Varorna är sjukt mycket billigare på Taobao än typ Ali men eftersom du betalar lite provision till Taobaoring plus att du får stå för frakten så blir kostnaden ungefär densamma i slutändan. Där får du dessutom allt samlat i ett och samma paket så då åker du på Postnords avgift en gång. Du behöver givetvis inte använda dig av den shoppingagenten jag rekommenderar utan det finns väldigt många men ett tips..!
Citera
2018-04-05, 23:08
Medlem
Zeta9s avatar
Nu har jag betalat två räkningar till. Använde kort och kortläsare. Fortfarande inget kvitto eller någon bekräftelse, trots att man anger email-adress. Jag undrar om det är Svea Ekonomi som inte sköter sig. Men å andra sidan måste PostNord samordna det hela så att all viktig info finns på ett ställe. Paket-id, belopp med specifikation på moms och avgifter, PostNord med organisations- och momsregistreringsnummer samt en bekräftelse att man har betalat.

Jag får maila igen och fråga om jag får något kvittoliknande.

Det står att man accepterar PostNord som tullombud när man betalar. Vad har man för alternativ?

En förfrågan igår om paketinnehåll har fortfarande inte besvarats. Tog inte mer än ett dygn tidigare. Sedan har jag skickat 2 mail till igår med klagomål och önskan om bildinfo.
Citera
2018-04-05, 23:41
Medlem
MrBraxs avatar
Ser fortfarande inga produkter/säljare på AliExpress som inte skickar till Sverige, vart hittar ni dessa?
Citera
2018-04-06, 04:10
Medlem
s-täljes avatar
https://www.svd.se/postnords-paketav...nkurrensverket
Citera
2018-04-06, 05:55
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten45
Jag har betalat in straffavgift för 3 paket nu, det första för 3 v sedan. Men paketen lyser med sin frånvaro. Id nummret som står på brevet man får går inte att söka med på deras hemsida. Dom jobbar hård med att stoppa all kinahandel som går som brev. Det är en taktik beordnad att staten, finns ingen annan förklaring.

Nu är det en viktig du ska göra Tratten45 (och många andra!):

Börja att ta reda på varför någon överhuvudtaget vill att du (och jag) hux flux överhuvudtaget ska börja att betala straffavgift för dina Kinapaket.

Socialdemokraterna ... är ju alltid det lättaste kortet att dra fram som vanligt. Enligt hjärndöd Flashback-policy då.

Visst, de har regeringen position nu.

Men det är inte helt deras fel.

För när näringslivs-lobbyisterna och deras dito hyenorna drar igång sitt enorma drev för att rädda svensk handel med support av högerorgan som Svenska Dagbladet bland annat. Så har inte Socialdemokraterna mycket att hämta.
Även om dom då sitter i regeringsställning.

Så, too bad too sad, så kan ni inte enbart anklaga den svenska Socialdemokratiska regeringen för den här Kina-katastrofen, folk.

Nä, ge er då på Svenskt Näringsliv istället ... så är det faktiskt vettigare.

För det är faktiskt dom som är verkligen intresserade av att stoppa Kina-handeln ... och inte Socialdemokraterna; tro det eller inte Flashback!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in