• 26 582 online
  • 1 179 395 medlemmar
  • 60 898 619 inlägg
2018-02-26, 22:30
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Hennes brorsor pratar ju mycket om hur de måste "vakta" henne så fort en stilig kille är i närheten, och fäller en del kommentarer som får mig att tro att de antyder att hon är rätt promiskuös. Kommer inte på någon på rak arm, men andemeningen är typ att det springer ut och in olika killar i deras hem hela tiden.
Men de kanske bara är överbeskyddande/svartsjuka/potentiella hedersmördare (Pelle säger i första avsnittet att han ska skjuta den kille som försöker sno Malin från dem!). Det man får se av Malins flirtar är ju mestadels väldigt oskyldigt, och de flesta av hennes kavaljerer verkar hon mest vilja vara kompis med (ni kan ju tänka er själva hur det skulle vara som tonåring att spendera en hel sommar på någon skärgårdsö där det mest bor en massa gubbar och tanter och småungar, man skulle nog hänga med alla jämnåriga, eller nästan jämnåriga, som fanns), inte få ner i sänghalmen.
Det där vakta och hennes dejtande ska man nog se som ännu en av Lindgrens minidelar av samhällskritik hon ofta smög in. Poängen är att hon inte kan vara promiskuös i 60-talets Sverige av flera olika skäl. Man ska komma ihåg att hon själv åkte dit på en oäkting, som naturligtvis präglade hela hennes liv. Pelle får ju följa med på dejten med Krister, för att just vakta Malin.

Den är det förstås inte så lätt för Melker. För fattig för hushållerska. Och vem skulle vilja gifta sig med honom, och få tre ungar att ta hand om.

Citat:
Detta är faktiskt den officiella förklaringen till vad som händer i boken. Eller ja, Astrid hade två förklaringar, en för vuxna, och en för barn:
Minsann. Men jag var en liten dysterkvist när jag var liten, så det kanske inte var så konstigt att jag genomskådade barnvarianten.

Citat:
Så ja, det är rätt jävla mörkt.
Men det var ju också storheten med Astrid, att hon kunde tala med barn på deras nivå, utan att väja för den bistra verkligheten. Det är väl delvis därför Barnen i Bullerbyn är så jäkla tråkig, där fattas ju allt sådant (Vi på Saltkråkan är väl egentligen lika händelsefattig, men räddas av en del roliga rollfigurer och skådisar). Den betydligt bättre Emil i Lönneberga har ju liknande status som en bild av ett idylliskt, somrigt Sverige, men där finns ju fortfarande otäckheter som fattigstugor, alkisar och blodförgiftningar.
Och så får man tänka på att barnadödligheten var bra mycket högre när Astrid var ung, för henne var det inget konstigt att snart sagt alla familjer hon kände hade en död eller dödssjuk unge. Visst var det sorgligt och hemskt att barn dog då också, men det var samtidigt en del av livet som man kände till och accepterade.

Vi får veta att Alfreds pappa sitter på fattigstugan till exempel. Fast mer störande än Bullerbyn tycker jag Teddy och Freddy, och Johan och Niklas, trots det för sin tid intressanta genderupplägget. Teddy och Freddy är exakt lika varandra, liksom pojkarna, och är helt tvådimensionella i karaktärerna.

Men även när jag var liten dog barn av mässling, och insulinet var fortfarande gjort av grisar som gav otäcka allergier. Fast inte pratade man om det.
Citera
2018-02-26, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Tittar just igenom gamla Saltkråkan, för inte sett hela rakt igenom. Tittade precis på det avsnittet. Han är ju ovanligt positiv i början av det avsnittet, men får ju även två sammanbrott i det. Stackars farbror Melker. Han verkar pendla mellan hopp och förtvivlan.
Manodepressiv?
Citera
2018-02-26, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realdolantrump
Kodspråk ?
Koksboll?
Felsägning?
Citera
2018-02-27, 12:29
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det där vakta och hennes dejtande ska man nog se som ännu en av Lindgrens minidelar av samhällskritik hon ofta smög in. Poängen är att hon inte kan vara promiskuös i 60-talets Sverige av flera olika skäl. Man ska komma ihåg att hon själv åkte dit på en oäkting, som naturligtvis präglade hela hennes liv. Pelle får ju följa med på dejten med Krister, för att just vakta Malin.

Malin lät väl Pelle följa med för att Krister inte skulle hitta på något dumt, hon var nog mer intresserad av båten än honom. I ett senare avsnitt verkar hon ju blivit lite förtjust i Krister men kan inte ha en lugn stund ensam med honom för att småbrorsorna springer och stör dem hela tiden. Men hon dumpar ju honom, antagligen för att han är sur och grinig och hatar ungar.

Citat:
Den är det förstås inte så lätt för Melker. För fattig för hushållerska. Och vem skulle vilja gifta sig med honom, och få tre ungar att ta hand om.

Att Melker är singel är nog självvalt.
Jag har en misstanke om att alla Melkers barn inte har samma mamma. Pelles mamma må vara död, men de andra ungarna kan ha olika mammor. Melker kan ha levt ett vilt bohemiskt författarliv och gjort många ogifta damer på smällen. Sedan får han underhåll från deras familjer för att ta hand om ungarna ensam och inte ställa till med skandal, och det är dessa pengar familjen lever på!

Citat:
Vi får veta att Alfreds pappa sitter på fattigstugan till exempel. Fast mer störande än Bullerbyn tycker jag Teddy och Freddy, och Johan och Niklas, trots det för sin tid intressanta genderupplägget. Teddy och Freddy är exakt lika varandra, liksom pojkarna, och är helt tvådimensionella i karaktärerna.

Ja, Teddy, Freddy, Johan och Niklas är ju skittråkiga. De är nog med bara för att 12-åringar som ser serien ska ha någon att identifiera sig med. Jag såg precis hela första säsongen (inspirerad av denna tråd) men spolade förbi deras scener (utom när de fajtas med nättjuvarna, det var lite spännande). Det är ju Melker och Tjorven som är stjärnorna!
Citera
2018-02-28, 01:02
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Malin lät väl Pelle följa med för att Krister inte skulle hitta på något dumt, hon var nog mer intresserad av båten än honom. I ett senare avsnitt verkar hon ju blivit lite förtjust i Krister men kan inte ha en lugn stund ensam med honom för att småbrorsorna springer och stör dem hela tiden. Men hon dumpar ju honom, antagligen för att han är sur och grinig och hatar ungar.
Hon ville väl dejta. Egentligen är scenen lite malplacerad, men antagligen ville väl Lindgren utveckla familjelivet, och det faktum att Malin var tvungen att ha förkläde, för den händelse Krister tänkte våldta henne.

Citat:
Att Melker är singel är nog självvalt.
Jag har en misstanke om att alla Melkers barn inte har samma mamma. Pelles mamma må vara död, men de andra ungarna kan ha olika mammor. Melker kan ha levt ett vilt bohemiskt författarliv och gjort många ogifta damer på smällen. Sedan får han underhåll från deras familjer för att ta hand om ungarna ensam och inte ställa till med skandal, och det är dessa pengar familjen lever på!
Så kan det förstås också vara.

Citat:
Ja, Teddy, Freddy, Johan och Niklas är ju skittråkiga. De är nog med bara för att 12-åringar som ser serien ska ha någon att identifiera sig med. Jag såg precis hela första säsongen (inspirerad av denna tråd) men spolade förbi deras scener (utom när de fajtas med nättjuvarna, det var lite spännande). Det är ju Melker och Tjorven som är stjärnorna!
Själv håller jag som vuxen på Stina. En sådär självklart påflugen ungjävel, som tagen ur verkliga livet. Lider verkligen med Melker när hon tvingar honom att lyssna på någon meningslös långrandig redogörelse. Helt underbar! 😊

Hennes hemförhållanden har inte utretts ordentligt tycker jag. Mamman kallskänka, ensamstående, inga syskon, tvingas tillbringa somrarna och julloven hos sin ålderstigne morfar. Har mamman någon gång överhuvudtaget hört av sig till sin dotter? Hur blev det med julklappar?
Citera
2018-02-28, 14:40
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Bröderna Lejonhjärta har faktiskt redan avhandlats i en tidigare kort (kvalitets-)tråd. (FB) Skumt i Bröderna Lejonhjärta

Den bekräftar den den djupt tragiska vuxentolkningen som tagits upp i den här tråden. Med det tillägget till tolkningen att när Skorpan "ser ljuset" när de kommer till Nangilima, så är det han som dör på riktigt därhemma i kökssoffan.
Citera
2018-03-29, 14:49
Medlem
Ördögs avatar
Magnifik tråd!
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarlisa
Torsten Liljekrona var en man som tog väldigt allvarligt på sin roll som skådespelare.
Har senare sagt att "Saltkråkan tog död på min skådespelarkarriär".
Han slutade aldrig att förknippas med sin roll som Melker i Saltkråkan.
Epicentrum av denna parafras inträffade då han äntrade scenen i dramat Mac Beth på dramaten, varpå en yngling i publiken utbrister "-Nämen pappa! Det är ju fabror Melker".
Citat:
Jag tror han föredrog Shakespeare och Tjechov framför Astrid Lindgren och Jönssonligan ärligt talat. Saltkråkan var nog mer ett brödjobb och lite skönt skärgårdshäng för honom. Kanske hans stora misstag var att säga adjö till Astrid-filmatiseringar efter Saltkråkan, så att Melker förblev den enda av hans roller som ALLA kände igen. Allan Edwall var ju till exempel med i nästan varenda Astrid Lindgren-filmatisering men kunde ändå vara med i andra, även vuxnare, sammanhang utan att förlora sin trovärdighet.

Kalle Lind skrev för mer än tio år sedan ett blogginlägg om hur rollen som Melker fullkomligt spolierade Torsten Lilliecronas karriär. Jag kan inget åt att jag skrattar åt de dråpliga formuleringarna än idag.

http://kulturarbete.blogspot.fi/2007...m-torsten.html
Citat:
Det gick på arslet för dom flesta av aktörerna. Men värst gick det för Lilliecrona. Han var en mångsidig dramatisk skådespelare vid Göteborgs stadsteater, där han tänkt sej att fira triumfer med Shakespeare och Tjechov. Det som skulle bli ett sjysst extraknäck – att hänga med överspelande ungar och gamla skådiskollegor utklädda till skärgårdsoriginal – blev en Förbannelse.

Plötsligt blev Lilliecrona för hela svenska folket en fumlig hemmapappa med olycklig kärlek till vattnet. Plötsligt kunde han inte gå ut på stan utan att främmande människor i kör skrek "Farbror Melker, vet du vaa-aad?" Plötsligt blev han antastad av okänt folk som bad honom vifta bort getingar, trilla i vattnet och komma hem till dom och översalta deras fiskkok.
---
Till slut dog Lilliecrona.

Tidningsrubrikerna kunde ha varit "Farbror Melker, vet du vad? Nu är du död!" Riktigt så illa var det inte. Tidningarna nöjde sej med rubriker av typen "´Farbror Melker´ är död" (AB), och så fick samma sommarpraktikant som brukar sätta ihop artikeln om vad Saltkråkan-barnen gör som vuxna, ringa upp dom före detta lillgamla barnen, numera bittra vuxna, och ställa frågor om Lilliecrona: var han lika fumlig på riktigt? Ramlade han i vattnet på riktigt också? Hade han en sån där illasittande pikétröja på riktigt också?

Och fortfarande kan man, om man vandrar ensam över det vindpinade Götaplatsen en månklar februarinatt, höra en ensam lilliecronsk väsning i vinden: "...Astrid... Lindgren... är... en... jävla... subba..."

Har trådens stamkunder kännedom om några intervjuer, där Lilliecrona säger vad han tycker om rollen som Melker?

Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Vi får veta att Alfreds pappa sitter på fattigstugan till exempel.

En liten detalj - Stolle-Jocke var Alfreds farfar, inte pappa.
Senast redigerad av Ördög 2018-03-29 kl. 15:02.
Citera