Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-03-06, 21:29
  #61
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Här kommer lite bilder, lite svårt att se hålet på framsidan av dämparen men det är c:a 20mm i diameter.

Körde på en lång raksträcka i dag, c: 5km, på vägen dit hade jag lite motvind o den gjorde inte mer än 35km/h. På vägen hem, nästan vindstilla gjorde den 43km/h (om nu mätaren stämmer)

https://i.imgur.com/I3h7cWh.jpg
https://i.imgur.com/qBbLRnF.jpg

Du borde sudda reggplåten om du vill fortsätta vara anonym!
Citera
2018-03-07, 19:31
  #62
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannekerror
Du borde sudda reggplåten om du vill fortsätta vara anonym!

Tack

Jag tog bort bilden från imgur men jag kan fortfarande se den.
Citera
2018-03-08, 23:18
  #63
Medlem
jimmythegents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Hallå

Jag jobbar på parkförvaltningen och kör runt med en 30-moppe (som gör 50km/h) Jag gillar moppen väldigt mycket (har en reservmoppe som är helt slut i motorn) Problemet med min moppe är att tändningen blir sämre o sämre efter kanske två veckors körning, till slut är den svårstartad eller startar inte alls. Då åker den in på verkstaden, mekanikern ställer in tändningen, den går bra ett par dagar sen börjar den tända sämre och allt börjar om.

Sist bytte mekanikern ut tändstift, tändhatt och justera tändningen. Nu gå moppen bra men jag hör att den tappar gnistan ibland, så jag får se om det blir värre.

Pallar inte köra till verkstaden och justera tändningen en gång i veckan, dom har mycket att göra.

Vad kan det bero på? Kan jag fixa det själv?


Har du kollat kolvuppstutsarfjädern? Dom brukar krångla på gamla moppar!! Skämt åsido.

Som någon annan skrev så kan man få konstiga tändproblem om kondensatorn är dålig. Det felet råkade jag utför på två av mina moppar. Båda dessa var Sachs.
Citera
2018-03-16, 00:12
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Där ligger du i lä, vad jag sett här och på andra ställen så verkar h*n ligga över medel så att säga.



Slaglängd är vad den är ytterst sällan den ändras vid trimning, squish är inget man maxar utan den ska ha en utformning som passar dom egenskaper man är ute efter och dålig squish kan vara sämre än att inte ha någon squish alls.

Nu får du inte banna mig, jag var inte på att vid en trimning av en Pavesi slidmotor 125cc som tävlade i SM i Kart, som jag köpte och sedan trimmade med squish band som det vackert heter, och hur flampunkten vandrar i en fullt komprimerad kolvtopp.

Sedan så är det roligare att få en gammal Sachs att fungera än Kart 125cc.
__________________
Senast redigerad av Nimbbus 2018-03-16 kl. 00:18.
Citera
2018-03-16, 20:56
  #65
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmythegent
Har du kollat kolvuppstutsarfjädern? Dom brukar krångla på gamla moppar!! Skämt åsido.

Som någon annan skrev så kan man få konstiga tändproblem om kondensatorn är dålig. Det felet råkade jag utför på två av mina moppar. Båda dessa var Sachs.

Tack för dina tips, men jag kör inte 2-takts sachs längre, jag kör en eu-moppe med lifan 4-takt nu. Moderatorn får gärna dela tråden om han/hon har lust, annars blir det lite rörigt.
Citera
2018-03-16, 21:12
  #66
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Jag ska till mekanikern , han ska svetsa gångjärnen till lämmen där framme. Tänkte fråga honom om han kan ta bort strypningen på moppen Jag är inte intresserad av högre toppfart, 45 räcker, 45+ blir bara obehagligt på en flakmoppe. Fast lite mer kräm i motorn hade inte skadat.
Citera
2018-03-17, 01:48
  #67
Medlem
jimmythegents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Tack för dina tips, men jag kör inte 2-takts sachs längre, jag kör en eu-moppe med lifan 4-takt nu. Moderatorn får gärna dela tråden om han/hon har lust, annars blir det lite rörigt.


Ok. Lycka till
Citera
2018-03-19, 22:21
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Jag ska till mekanikern , han ska svetsa gångjärnen till lämmen där framme. Tänkte fråga honom om han kan ta bort strypningen på moppen Jag är inte intresserad av högre toppfart, 45 räcker, 45+ blir bara obehagligt på en flakmoppe. Fast lite mer kräm i motorn hade inte skadat.

Så här går det när du inte tänker bra, jag hoppas att allt går bra ändå.
Citera
2018-03-27, 23:59
  #69
Medlem
xartiims avatar
Skön tråd! Flakisar är bra trevliga ändå.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback