Citat:
Ursprungligen postat av
sambucca
Hej! Söker FUP kring detta ärende:
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-2...rg-tva-skadade
BO: Oliver Lundell (*D)
GM: Andalan (osäker stavning och vet ej efternamn)
Om ingen sitter på det får någon gärna lära mig hur jag får fram ett Målnummer så jag kan fixa fram den på egen hand och lägga upp här
Tack på förhand!
Citat:
Ursprungligen postat av
judenheten
FUP blir offentlig handling när åtal väcks. Målnummer kan du ta reda på genom att ringa den lokala polisen som utreder fallet.
Vill bara bidra med att vara övertydlig. Jag har inget intresse av att förlöjliga någon, dock
Åtal väcks i samband med att polisutredningen är klar och tid för rättegång är bestämd. Själv snappar jag upp det när media börjar skriva om det igen tillsammans med mer detaljer än tidigare.
Vill jag ta del av en FUP så mailar jag den tingsrätt det berör, i detta fallet Helsingborgs (helsingborgs.tingsratt@dom.se), och ber dem maila FUP tillsammans med de uppgifter jag känner till (du kände t.ex till målsägarens och ev den åtalades namn), vad åtalet gäller (i detta fallet mord, dråp eller grovt vållande till annans död. Info om detta hittar jag i tidningsartikeln), när åtalet väcktes (nästan alltid i samband när artikeln skrevs) samt länken till artikeln som du hämtat informationen från.
Så gör jag och det funkar smidigt