2018-03-26, 23:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Och det gäller dig också som sågar i träbitar och jämför det med styckning av kroppar. Du har en del att lära dig så som sannolikhetsskala och korrekta tolkningar av vad rättsläkaren säger.

Jag var inne på henne i går och misstänkte att hon skulle slira. Obegripligt.

ROTFL

Du har en hel del att lära vad gäller att såga i olika material.
Vad gäller sannolikhetslära och att tolka rättsläkare har jag ju helt klart långt mer kunskap än vad du har. Men det inser jag också, är inget som du förstår.
Citera
2018-03-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det rättsmedicinska diskuterade inte klockslag för död och styckning.
De diskuterade det omöjliga i PMs påstående att pikeringskadorna tillkom vid styckningen.
Hennes blod cirkulerade fortfarande när pikeringskadorna kom. Det är konstaterat sedan tidigare av rättsmedicin att KiM var död vid styckningen. Klockslagen är helt PMS.

När det häller tidsintervall säger Rättsmedicinen att de sticksår som uppkom vid blodcirkulation, dvs före död eller i nära anslutning till död, skett inom en relativt kort tid dock knappast timmar efter död. (De specificerar inte mer men konstaterar att det är mindre än 3-4 eller 7 timmar)

De säger däremot inget om något klockslag döden ska inträffat, detta är enbart MPs uppgifter.

De konstaterar även vid tillfälle att från det hjärtat slutar slå till att blodcirkulationen avtar tar det mellan 5-10 min ev lite längre beroende på omständigheter men inte upp till en timme.
Citera
2018-03-26, 23:05
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilken del menar du? Det är just de djupa sticklesioner i och runt underliv som är den avgörande frågan eftersom det är där de sett tecken på cirkulation, ev. en skärskada nånstans högre upp på torson om jag inte missminner mig.

Edit. Menar du hänvisningar?

Citat:
Ubådskaptajnen har tidligere forklaret i retten, at Kim Wall døde kort før midnat. Og han har påstået, at det først var mere end syv timer senere, at han begyndte at partere liget og stikke i hende - angiveligt for at sikre, at ligdelene kunne synke til bunds, når han smed dem i havet.

Den forklaring bliver nu modsagt.
https://politiken.dk/indland/art6393092/Forklaring-fra-ub%C3%A5dskaptajn-er-usandsynlig

Alltså osannolikt så den varianten kommer inte att köpas av domstolen.
Citera
2018-03-26, 23:17
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
När det häller tidsintervall säger Rättsmedicinen att de sticksår som uppkom vid blodcirkulation, dvs före död eller i nära anslutning till död, skett inom en relativt kort tid dock knappast timmar efter död. (De specificerar inte mer men konstaterar att det är mindre än 3-4 eller 7 timmar)

De säger däremot inget om något klockslag döden ska inträffat, detta är enbart MPs uppgifter.

De konstaterar även vid tillfälle att från det hjärtat slutar slå till att blodcirkulationen avtar tar det mellan 5-10 min ev lite längre beroende på omständigheter men inte upp till en timme.

Det stämmer bra dessa tidsangivelser som du refererar här utifrån rättsmedicinarens genomgång.
För exakta citat är det enklaste att gå tillbaka till liven på ekstrabladet den dagen, de refererade toppenbra.
Citera
2018-03-26, 23:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Tills du presenterar en referens som entydigt säger att styckningen inte kan ha skett flera timmar efter döden, så kommer jag hävda att du inte kan göra det påståendet!
För det första: Lugna ner dig.
För det andra kan du ta del av mina egna noteringar om det underlättar. Flera citat ligger inte ens i tråden. Med reservation att jag precis som alla andra haft ett helvete att tolka alla stick eftersom det rör sig om 40 stycken enbart på torson. Men detta nedan är vad jag tycker mig se.

Bakgrunden är följande:
PM påstår att Kim dör vid 23-tiden, att han styckat vid 07-tiden. Han säger fortsättningsvis att skadorna i hennes underliv härrör från att han i samband med styckning stuckit henne för att förhindra gasbildning, dvs när hon var död.
Obduktion har då visat - via vissa sårskador - att det är tecken på blodcirkulation när de tillfogas. Hon antingen levde eller var i en aktiv dödsprocess.
Slutsatsen blir att a) hon var inte död såsom han påstår (7-8 tim) samt b) skadorna anses inte ha med sådan punktering att göra samt c) hon kan omöjligt ha dött kl 23 och d) ÅK vill även påvisa att dessa stick/hugg då snarare rör sig om sexuellt övergrepp och slutligen d) så säger PM att kroppen var i oskadat skick när han påbörjade styckning.

Yttre könsorganen (10 st), de flesta ytliga:
"På de ydre kønsdele var der ifølge retsmedicinerene 10 stiksår, forklarer anklageren, mens en skitse af en kvindes underliv på rettens storskærme viser stiksårenes placering.
Hovedparten af stiksårene var overfladiske." Live bt

Det här är väl sen de djupare (4 st):
"Indefra", "indre kønsdele", "går så langt op", "inde i kønsdelene" samt "ført ind i vagina" lär väl inte annat vara än att han stuckit med mejsen in via vagina och upp till bukhålan.

Det verkar som om han har huggit, kört runt i samma stickkanal, "blevet brugt flere gange i samme snitsår" så att det sen invärtes ses flertal skador på bukhinnan. "bevæget" är väl bl.a ett bärande ord i sammanhanget.
I annan live beskrevs svårigheten då sårskadorna i stort sett korsas/ligger så tätt att de inte kunde numreras.

"Anklageren spørger nu retsmedicineren om fire stiklæsioner, der er fundet i Kim Walls indre kønsdele.
"- To af stiklæsionerne går så langt op, at de ender i bughulen. Stikkene tyder på, at den genstand, som er blevet brugt, er blevet brugt flere gange i samme snitsår. Det må antages, at der har været tale om en tynd, lang, rund genstand, forklarer retsmediceneren." live bt

"Retsmedicineren fortæller, at der er flere stik i bughulen, end der er stiksår. Det betyder, at den genstand, der er brugt, har været stykket i flere gange i samme såråbning." live seoghör

"Retsmedicineren taler nu om 15 stiksår i bughinden.
- De er både blevet påført indefra og udefra, siger hun." Live fyens

"To af stikkene er meget dybe. Retsmedicineren taler om bughulen.
Der er flere stik i bughulen end ydre skader.
- Den genstand, der er brugt, var bevæget, siger retsmedicineren.
Hun taler om en tynd, lang, rund genstand." Live tv2

"Der er flere indre sår end ydre sår, hvilket kan tyd epå, at de er lavet ved at bevæge gerningsvåbnet frem og tilbage i samme stiksår." Live eb

"Hun siger om flere, at de er kombineret snit- og stiksår. Det betyder, at de eksempelvis kan være forårsaget ved at en genstand er ført ind i vagina og dermed har snittet eller skåret hul på huden på vejen." Live seoghör

Tecken på blodcirkulation:
"I en supplerende udtalelse om læsionerne omkring kønsdelene og inde i kønsdelene har retsmedicinerne forklaret, at læsionerne skønnes påført under eller kort tid efter dødens indtræden. Det kan ikke specificeres nærmere, dog er der næppe tale om timer, siger eksperterne." bt

"Der er påvist blodudtrædninger på stiksårene. Det kan betyde, at der fortsat har været cirkulation. At døden muligvis ikke har været helt indtrådt." Live seoghör

"Anklageren spørger igen ind til stikkene i og udenpå vagina, som er forårsagte omkring dødens indtræden. retsmedicineren fortæller, at der er fundet blodudtrædninger. Og derfor kan de konkludere cirkulation, mens de er opstået.
"Og med det kan man konkludere, at det ikke er sikkert, at hun har været helt død endnu?"; spørger anklageren. "Ja", siger retsmedicineren." Live seoghör

Sen finns som sagt mängder med lesioner, det här är bara det som berör underlivet och som ÅK siktar inte sig på för att påvisa sexuellt våld, att hon kan ha varit i livet samt eliminera delar av det PM påstår.
Några hugg kommer utifrån, men rättsläkaren dementerar PMs förklaring att han dels påfört skadorna så långt efter som han påstod, dels att kan härröra till att förhindra gasbildning:
Citat:
Hovedparten af stiksårene var overfladiske.
Peter Madsen har her i retten sagt, at formålet med stiksårene var at gøre torsoen gennemblæselige. Hvad siger du til det?
Hovedparten af dem har ikke haft den effekt.
Live bt
Citera
2018-03-26, 23:19
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ja?
Jag har full koll på den delen.
Hans version död vid 23 stämmer inte ihop med styckning kl. 07 pga obduktionsutlåtande.

Men hur svårt kan det vara, "obduktionsutlåtandet" som du själv refererar till, kan du presentera det?

Och då menar jag inte ett obduktionsutlåtande som talar om skadorna i underlivet, utan ett obduktionsutlåtande som visar det du påstår, att död vid 23 inte stämmer med styckning vid 07!
Citera
2018-03-26, 23:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Men hur svårt kan det vara, "obduktionsutlåtandet" som du själv refererar till, kan du presentera det?

Och då menar jag inte ett obduktionsutlåtande som talar om skadorna i underlivet, utan ett obduktionsutlåtande som visar det du påstår, att död vid 23 inte stämmer med styckning vid 07!
Vänd näsan uppåt på skärmen. Du har fått citat.
Citera
2018-03-26, 23:23
Medlem
trngws avatar
Men lilla vän, nu får du lugna ner dig.

Det enda jag ber dig om är en referens till obduktionsutlåtandet som visar att styckning vid 07 inte kan stämma med död vid 23.

Citat:
För det första: Lugna ner dig.
För det andra kan du ta del av mina egna noteringar om det underlättar. Flera citat ligger inte ens i tråden. Med reservation att jag precis som alla andra haft ett helvete att tolka alla stick eftersom det rör sig om 40 stycken enbart på torson. Men detta nedan är vad jag tycker mig se.

Bakgrunden är följande:
PM påstår att Kim dör vid 23-tiden, att han styckat vid 07-tiden. Han säger fortsättningsvis att skadorna i hennes underliv härrör från att han i samband med styckning stuckit henne för att förhindra gasbildning, dvs när hon var död.
Obduktion har då visat - via vissa sårskador - att det är tecken på blodcirkulation när de tillfogas. Hon antingen levde eller var i en aktiv dödsprocess.
Slutsatsen blir att a) hon var inte död såsom han påstår (7-8 tim) samt b) skadorna anses inte ha med sådan punktering att göra samt c) hon kan omöjligt ha dött kl 23 och d) ÅK vill även påvisa att dessa stick/hugg då snarare rör sig om sexuellt övergrepp och slutligen d) så säger PM att kroppen var i oskadat skick när han påbörjade styckning.

Yttre könsorganen (10 st), de flesta ytliga:
"På de ydre kønsdele var der ifølge retsmedicinerene 10 stiksår, forklarer anklageren, mens en skitse af en kvindes underliv på rettens storskærme viser stiksårenes placering.
Hovedparten af stiksårene var overfladiske." Live bt

Det här är väl sen de djupare (4 st):
"Indefra", "indre kønsdele", "går så langt op", "inde i kønsdelene" samt "ført ind i vagina" lär väl inte annat vara än att han stuckit med mejsen in via vagina och upp till bukhålan.

Det verkar som om han har huggit, kört runt i samma stickkanal, "blevet brugt flere gange i samme snitsår" så att det sen invärtes ses flertal skador på bukhinnan. "bevæget" är väl bl.a ett bärande ord i sammanhanget.
I annan live beskrevs svårigheten då sårskadorna i stort sett korsas/ligger så tätt att de inte kunde numreras.

"Anklageren spørger nu retsmedicineren om fire stiklæsioner, der er fundet i Kim Walls indre kønsdele.
"- To af stiklæsionerne går så langt op, at de ender i bughulen. Stikkene tyder på, at den genstand, som er blevet brugt, er blevet brugt flere gange i samme snitsår. Det må antages, at der har været tale om en tynd, lang, rund genstand, forklarer retsmediceneren." live bt

"Retsmedicineren fortæller, at der er flere stik i bughulen, end der er stiksår. Det betyder, at den genstand, der er brugt, har været stykket i flere gange i samme såråbning." live seoghör

"Retsmedicineren taler nu om 15 stiksår i bughinden.
- De er både blevet påført indefra og udefra, siger hun." Live fyens

"To af stikkene er meget dybe. Retsmedicineren taler om bughulen.
Der er flere stik i bughulen end ydre skader.
- Den genstand, der er brugt, var bevæget, siger retsmedicineren.
Hun taler om en tynd, lang, rund genstand." Live tv2

"Der er flere indre sår end ydre sår, hvilket kan tyd epå, at de er lavet ved at bevæge gerningsvåbnet frem og tilbage i samme stiksår." Live eb

"Hun siger om flere, at de er kombineret snit- og stiksår. Det betyder, at de eksempelvis kan være forårsaget ved at en genstand er ført ind i vagina og dermed har snittet eller skåret hul på huden på vejen." Live seoghör

Tecken på blodcirkulation:
"I en supplerende udtalelse om læsionerne omkring kønsdelene og inde i kønsdelene har retsmedicinerne forklaret, at læsionerne skønnes påført under eller kort tid efter dødens indtræden. Det kan ikke specificeres nærmere, dog er der næppe tale om timer, siger eksperterne." bt

"Der er påvist blodudtrædninger på stiksårene. Det kan betyde, at der fortsat har været cirkulation. At døden muligvis ikke har været helt indtrådt." Live seoghör

"Anklageren spørger igen ind til stikkene i og udenpå vagina, som er forårsagte omkring dødens indtræden. retsmedicineren fortæller, at der er fundet blodudtrædninger. Og derfor kan de konkludere cirkulation, mens de er opstået.
"Og med det kan man konkludere, at det ikke er sikkert, at hun har været helt død endnu?"; spørger anklageren. "Ja", siger retsmedicineren." Live seoghör

Sen finns som sagt mängder med lesioner, det här är bara det som berör underlivet och som ÅK siktar inte sig på för att påvisa sexuellt våld, att hon kan ha varit i livet samt eliminera delar av det PM påstår.
Några hugg kommer utifrån, men rättsläkaren dementerar PMs förklaring att han dels påfört skadorna så långt efter som han påstod, dels att kan härröra till att förhindra gasbildning:
Citera
2018-03-26, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle

Döden:-hjärtat slutar slå,- andningen upphör. Blodcirkulationen till hjärnan upphör inom ett par minuter.
Blodcirkulationen i kroppen efter ca 5-10 minuter. Inom en halvtimme är musklerna stela.
På sårytor kan man se om de påförts i livet,eller i nära anslutning till döden medans blodcirkulationen var igång pga blodflödet vilket lämnar blodsutgjutelser. Sedan beror det på i vilket skick kroppen är.
I KiMS fall kan man se det (bevisa) i två fall (men man kan misstänka att många fler skador påförts i livet.) Det handlar inte om timmar som jag förstått det.
Citera
2018-03-26, 23:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Men lilla vän, nu får du lugna ner dig.

Det enda jag ber dig om är en referens till obduktionsutlåtandet som visar att styckning vid 07 inte kan stämma med död vid 23.
Läs citatrutan sist. Förklaring överst VAD SOM MOTSÄGER DENNA TID.
Har du lässvårigheter så kan jag tyvärr inte bidra med mer.
Citera
2018-03-26, 23:27
Medlem
Citat:

Se inlägg 49677!
Citera
2018-03-26, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ja, de flesta människor är ju skadade på ett eller annat sätt o då som du säger så är de väl vana vid den miljön o bryr sig inte.
Ja många är nog i S/M miljön , men visst var det hon som filmade från Australien som började gråta, så det verkade inte att hon hade samma miljö som de andra. Eller så har jag glömt.

Såna som de förstnämnda: de tror som vem som helst: "Det händer inte mig". Hon från Australien begrep dock att det var en ytterst ruggig situation som kunde ha blivit väldigt farlig. Hon glömmer nog aldrig det ubåtsbesöket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in