Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-26, 19:04
  #1
Medlem
Har nu tankat hem det som Google sparat om mig. Kan göras på https://www.google.com/takeout.

Brukar inte använda Google men blev orolig då jag stötte på den här twittertråden.

https://twitter.com/iamdylancurran/s...59925680467968

Och herrejävlar! Google har sparat alla sökningar från anno dazu. Jag är inte intresserad av att visa att jag sökt exempelvis Flashback eller liknande.

Nu undrar jag om någon vet hur man kan få bort sökhistoriken, och alla andra uppgifter som bilder m m, från Google.

Likadant verkar det vara på Facebook men jag har inte hunnit dit än.
Citera
2018-03-26, 19:06
  #2
Medlem
Detevigaavigas avatar
Det går inte du är körd lixom alla andra. Som det där south park avsnittet. Man får helt enkelt lova att inte söka på varandras sökhistorik när väl den släpps till allmänheten. Förhoppningsvis är man inte värre än dom flesta. Jobbigt om man bara söker på gore och andra hemskheter. Men du får lita att det aldrig kommer ut.


https://www.youtube.com/watch?v=TzfZU3ulOP0
Citera
2018-03-26, 19:39
  #3
Medlem
gambiafarfars avatar
Fast, jag tror visst att det går. Är inte påläst, men hörde av en vän som har lite bättre koll. I och med att google inte får spara sin data i USA om folk i EU längre (tror jag?) måste de ha servrar i Europa, detta börjar gälla snart, typ i sommar. Då ska man också kunna be google ta bort all information de har om en.

Kan inte lämna några källor utan detta har jag hört bara. Om någon kan bekräfta eller dementera hade det vart trevligt, man har väl åtminstone ett par google-sökningar som man inte vill ska nå dagsljuset direkt.
Citera
2018-03-27, 08:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu undrar jag om någon vet hur man kan få bort sökhistoriken, och alla andra uppgifter som bilder m m, från Google.

Är välan inga problem.

Gå till

Kod:
https://myaccount.google.com/dashboard

Klicka på 'Sökaktivitet' (brukar vara till höger översta raden).

På den utfällda fliken, klicka på 'ÖPPNA WEBB- OCH APPAKTIVITET'.

Till vänster där, klicka på 'Delete Activity by'.

Under 'Delete by Date' välj 'All Time'.
Se till att det står 'All Products' på raden under, annars ändrar du 'Product' där.

Klicka DELETE.

Färdigt.
Citera
2018-03-27, 09:05
  #5
Medlem
BubbasBoys avatar
Kanske vänta till den 25 maj och sedan be dem radera utifrån någon av punkterna här:

GDPR art 17

Knepigt sånt där. Följer tråden med intresse.


/BubbasBoy
Citera
2018-03-27, 10:42
  #6
Medlem
Nu har jag raderat allt jag kommit åt. I twittertråden sägs det att man måste göra det på varje enhet man använt så jag antar att Google fortfarande har info som de lagrat på skrotade enheter. Eller på jobb.

Även om de försäkrar att bara en själv kan komma åt informationen så har det ju kommit uppgifter om att folk blivit frågade om sina aktiviteter på nätet då de rest till USA. Antar att de som raderat blir misstänkta för fuffens men det bryr jag mig inte om. Bl a hade Google hela min bankhistorik och även sparat ett gammalt avtal om bank-ID. Jag mår illa.
Citera
2018-03-27, 11:10
  #7
Medlem
BubbasBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu har jag raderat allt jag kommit åt. I twittertråden sägs det att man måste göra det på varje enhet man använt så jag antar att Google fortfarande har info som de lagrat på skrotade enheter. Eller på jobb.

Även om de försäkrar att bara en själv kan komma åt informationen så har det ju kommit uppgifter om att folk blivit frågade om sina aktiviteter på nätet då de rest till USA. Antar att de som raderat blir misstänkta för fuffens men det bryr jag mig inte om. Bl a hade Google hela min bankhistorik och även sparat ett gammalt avtal om bank-ID. Jag mår illa.

Och då är inget kvar hos Google i någon server någonstans?


/BubbasBoy
Citera
2018-03-27, 11:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BubbasBoy
Och då är inget kvar hos Google i någon server någonstans?


/BubbasBoy

Paranoid som jag är och nu även fått extra vatten på min kvarn så tror jag säkert att de har dubbletter på allt. Det kommer nog att komma ett oooops! från Google då någon börjar hårdgranska om deras uppgifter verkligen blivit raderade. Sedan skyller de på back up och menar att det är för att skydda googlaren från infotapp.

Ja, ja. Allt detta sjuka sparande av folks privata material, det som stör mig mest är sökhistorik, är inte för att ta hand om googlare utan i första hand annonsörerna, och det kommer att visa sig så småningom, i andra hand stater, banker, försäkringsbolag, polisen, politiker, fan och hans moster. Kanske glömde jag någon instans men inte är det för att ta hand om googlaren.
Citera
2018-03-27, 18:38
  #9
Medlem
BubbasBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Paranoid som jag är och nu även fått extra vatten på min kvarn så tror jag säkert att de har dubbletter på allt. Det kommer nog att komma ett oooops! från Google då någon börjar hårdgranska om deras uppgifter verkligen blivit raderade. Sedan skyller de på back up och menar att det är för att skydda googlaren från infotapp.

Ja, ja. Allt detta sjuka sparande av folks privata material, det som stör mig mest är sökhistorik, är inte för att ta hand om googlare utan i första hand annonsörerna, och det kommer att visa sig så småningom, i andra hand stater, banker, försäkringsbolag, polisen, politiker, fan och hans moster. Kanske glömde jag någon instans men inte är det för att ta hand om googlaren.

Du fick det att låta så enkelt när det gällde google bara, tack för svaret.

Om jag förstått det rätt så kan man få *allt* raderat hos Facebook, men google e ju snäppet värre på att exempelvis koppla ihop användare av olika enheter. Man förstår ju bla med anledning av den riktade reklamen att de kan koppla se sambandet din mobil (där du kör googlemail) och datorn du använder (där du inte har något googlerelaterat). Lite för mycket datainsamling tycker jag.


/BubbasBoy
Citera
2018-03-27, 19:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BubbasBoy
Du fick det att låta så enkelt när det gällde google bara, tack för svaret.

Om jag förstått det rätt så kan man få *allt* raderat hos Facebook, men google e ju snäppet värre på att exempelvis koppla ihop användare av olika enheter. Man förstår ju bla med anledning av den riktade reklamen att de kan koppla se sambandet din mobil (där du kör googlemail) och datorn du använder (där du inte har något googlerelaterat). Lite för mycket datainsamling tycker jag.


/BubbasBoy

Finns väl inget annat att göra än att skaffa ifån. Har förstått att de inte spionerar så mycket. Hoppas i alla fall slippa få mina banker och ekonomiska transaktioner registrerade. Räcker att bankerna gör det och lämnar över till CIA pga FATCA. Det går inte att undvika idag.
Citera
2018-03-28, 14:20
  #11
Medlem
Nu har Facebook lyft fram sina privacy-verktyg. Har inte hunnit gå igenom skiten. Funderar på att släcka hela kontot eftersom jag har det bara för att hålla kontakt med några få.

https://newsroom.fb.com/news/2018/03/privacy-shortcuts/
Citera
2018-03-28, 16:57
  #12
Medlem
Och Firefox har nu ett tillägg som hindrar Facebook att kartlägga dig. Men ingenting om Google.

https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/...ers&utm_custom[cm]=336989950,33270&=
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback