Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2018-03-26, 17:51
  #97
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScabbedSaint
När jag jobbade på Shell så låg vinstmarginalen på en kopp kaffe på ca 800%.
Och det vart några hundra koppar kaffe som drogs per dag.
Till det kan man lasta på all bakeoff, kaffe + bulle tex och marginalen blir högre.

Bensinen är det ingen stor vinstmarginal på men dock alla kringprodukter som spolarvätska, olja etc etc ligger en det en bra marginal på också.

Så en kopp kaffe för 22 kr tjänar de alltså 800% på, dvs 176 kr?

Vem betalar de extra 154 kronorna?
Citera
2018-03-27, 18:09
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
Så en kopp kaffe för 22 kr tjänar de alltså 800% på, dvs 176 kr?

Vem betalar de extra 154 kronorna?
Statoil betalar inte 22 kr för kaffet.

Låt oss anta att de använder ett bra kaffe för att få tillbaka kunderna och att de inte snålar samt att vi räknar högt. Kaffet för en kopp landar då på 1 kr och sedan tillkommer muggen som även den kanske kostar runt 1 en krona med reklamtryck och allt. Till det kommer lite kringkostnader som transporter, el och liknande vilket blir ytterligare 75 öre per kopp kaffe som säljs. Varje kopp kaffe kostar då Statoil 2,75. Sedan betalar kunden 22 kronor för samma kopp. Vilket ger en nätt liten vinst på strax över 19 kr koppen eller sisådär 8 gånger mer än vad macken själva betalat. Sen är det ju gott med en bulle till kaffet...

Det blir nog till att börja koka kaffe på grenröret i fortsättningen.
Citera
2018-03-28, 00:42
  #99
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Statoil betalar inte 22 kr för kaffet.

Låt oss anta att de använder ett bra kaffe för att få tillbaka kunderna och att de inte snålar samt att vi räknar högt. Kaffet för en kopp landar då på 1 kr och sedan tillkommer muggen som även den kanske kostar runt 1 en krona med reklamtryck och allt. Till det kommer lite kringkostnader som transporter, el och liknande vilket blir ytterligare 75 öre per kopp kaffe som säljs. Varje kopp kaffe kostar då Statoil 2,75. Sedan betalar kunden 22 kronor för samma kopp. Vilket ger en nätt liten vinst på strax över 19 kr koppen eller sisådär 8 gånger mer än vad macken själva betalat. Sen är det ju gott med en bulle till kaffet...

Det blir nog till att börja koka kaffe på grenröret i fortsättningen.

Sant, jag gjorde en tankevurpa. Du kan dock inte ha 800% marginal på något. Det är matematiskt omöjligt.
Citera
2018-03-30, 14:05
  #100
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Om ts menar att det lönar sig att inte ha bil och bara hyra de få gånger det är absolut nödvändigt så ja.
I synnerhet om man bor bra i storstad (och slipper vara rädd när åker kommunalt) mm.
ANnars är det faktiskt även billigt att köpa t.ex. en ny clio, yaris eller polo och bara tuta och köra.
När jag räknade på att gå med i bilpool var det absurt nog billigare för mig att köpa motsvarande bil själv (yaris) pga dyra serviceavtal. Och då kunde jag köra som jag ville.

Precis det du skriver har jag gjort. Jag och frugan hyrde bil en - två helger i månaden förut, fast då på Toyota som hade fantastiskt bra priser, typ 700 kr en hel helg (+drivmedel) för en hybrid-auris. Försäkring hade jag via ett kreditkort jag har (santander). Vi hade var dessutom med i Sunfleet bilpool, men de är rätt dyra och ska du mer än 10 mil plus att du ska ha bilen 6 - 7 timmar eller mer så drar det iväg ordentligt. Då blev det oftast billigare att hyra på Statoil eller Toyota ett dygn (eller helg). Det med Sunfleet är att det är väldigt bekvämt, bilen finns i närheten av hemmet och man slipper cykla iväg och hämta hyrbil med all pappersexercis.

Nu köpte vi oss också en helt ny Yaris för knappt ett år sedan, nya modellen, då jag räknat lite på det, samt vägt in bekvämlighetsfaktorn. Självklart blir det ju så att man kör mer när man äger en bil, men har man en bil så ska den användas. Jag är supernöjd med våran lilla bil, den har allt man behöver, perfekt i det vardagliga användandet, och mer än okej på våra sommarturer på ett par hundra mil.

Dock om man bara har behov av bil någon helg i månaden, samt fyra veckor på sommaren, så kan det vara fördel i att hyra. En annan fördel med att hyra är att man kan bestämma storlek från gång till gång. Men för mig och frugan så är den största fördelen den vardagliga tillgången.
Citera
2018-03-30, 14:18
  #101
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Statoil betalar inte 22 kr för kaffet.

Låt oss anta att de använder ett bra kaffe för att få tillbaka kunderna och att de inte snålar samt att vi räknar högt. Kaffet för en kopp landar då på 1 kr och sedan tillkommer muggen som även den kanske kostar runt 1 en krona med reklamtryck och allt. Till det kommer lite kringkostnader som transporter, el och liknande vilket blir ytterligare 75 öre per kopp kaffe som säljs. Varje kopp kaffe kostar då Statoil 2,75. Sedan betalar kunden 22 kronor för samma kopp. Vilket ger en nätt liten vinst på strax över 19 kr koppen eller sisådär 8 gånger mer än vad macken själva betalat. Sen är det ju gott med en bulle till kaffet...

Det blir nog till att börja koka kaffe på grenröret i fortsättningen.

Om jag inte minns fel så tar de 25 kr för en kaffe + bulle ihop. Jag tycker det är helt okej pris. Sen så är självklart marginalerna feta för bensinstationerna på detta då det är kringförsäljning. Det sägs ju att de inte tjänat så jättemycket på drivmedlen, jag vet inte sanningen i det, tanka behöver man ju i vilket fall, även om jag vanligen tankar på Ingo, men jag åker ingen omväg för att tanka, orkar inte.

Nu köper jag inte kaffe (och bulle) ofta på mackarna, men det händer. Visst kan jag brygga kaffe hemma o ha med mig, men vissa dagar är jag inte alls sugen på kaffe, och andra dagar är jag det. Så jag köper när jag är sugen. Vill minnas att man kan köpa en kaffe på Biltema för en femma, samma på IKEA, men då ska man ju ha ett ärende dit med. Skulle aldrig köra in till dessa ställen bara för kaffe då det ska gå lätt och snabbt.
Citera
2018-04-27, 14:36
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
På statiol kan man alltså hyra en Peugeot 208 för 329kr/dygn inkl FRIA mil. Släng på 80kr så får man en bra självriskreducering också.

Om man ska åka långt, säg 70 mil på en dag, så är det ju helt klart värt att hyra bil istället för att ta sin egen. Man får dels en bil med jävligt låg förbrukning, och dels slipper man all form av värdeminskning.

Tänker på den som kör egen bil i tjänsten mot milersättning på 35-40kr/mil, att kunna hyra en bil och bara betala 5kr/mil plus soppa om man t.ex ska åka 80 mil på en dag.

Stora frågan är, hur fan går Statiols biluthyrning runt? De är ju väsentligt billigare än t.o.m budget och oceaner billigare än de mer etablerade hyrbilsfirmorna.

Eller kalkylerar de med att göra förlust på en viss andel av uthyrningarna?

Alla hyrbilsföretag leasar sina bilar. För den lilla bilen blir det 1-2000 i månaden. Dvs de går plus på detta med. Nej det är inte bensin de tjänar mest på utan all övrig skit ni hittar i butiken dvs godis dricka korv osv. Kan lova dig att circle k ej skulle fortsätta hyra ut om de gick back på det.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback