Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-20, 08:19
  #697
Medlem
Superstort tack sinewave för att du delar med dig av dina tankar kring strategier för fonder! Nu kör jag själv på en MOM+AGG 3 @ 3 m ’look-back’ som fungerar riktigt snyggt. Två funderingar har jag däremot:

I din senaste rapport skriver du: ”...så det är ytterligare en månad där vi slår index trots att detta inte egentligen är något mål”. Varför är det inte ett mål att slå index? Syftet med att använda sig av en strategi bör vara för att nå ett bättre resultat jämfört med att bara rida index?

Det är alltid intressant att diskutera vilka fonder man skulle kunna byta ut och ta in i grundurvalet. Själv har jag petat in läkemedel (Handelsbanken Läkemedelsfond), då den inte verkar allt för korrelerad med de andra fonderna i urvalet. Såg att du tidigare avfärdat läkemedel då de inte visat några större vinster i backtester, men i vissa fall kanske det kan vara värt att spekulera i vad som är tillförlitligt i framtiden? Om så, finns det någon annan fond som som du (eller någon annan som är här inne och läser såklart!) har ögonen på och funderar på att plocka in?
Citera
2018-03-20, 14:16
  #698
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starkeulf
Superstort tack sinewave för att du delar med dig av dina tankar kring strategier för fonder! Nu kör jag själv på en MOM+AGG 3 @ 3 m ’look-back’ som fungerar riktigt snyggt. Två funderingar har jag däremot:

I din senaste rapport skriver du: ”...så det är ytterligare en månad där vi slår index trots att detta inte egentligen är något mål”. Varför är det inte ett mål att slå index? Syftet med att använda sig av en strategi bör vara för att nå ett bättre resultat jämfört med att bara rida index?

Det är alltid intressant att diskutera vilka fonder man skulle kunna byta ut och ta in i grundurvalet. Själv har jag petat in läkemedel (Handelsbanken Läkemedelsfond), då den inte verkar allt för korrelerad med de andra fonderna i urvalet. Såg att du tidigare avfärdat läkemedel då de inte visat några större vinster i backtester, men i vissa fall kanske det kan vara värt att spekulera i vad som är tillförlitligt i framtiden? Om så, finns det någon annan fond som som du (eller någon annan som är här inne och läser såklart!) har ögonen på och funderar på att plocka in?

Bra fråga,

Att jag skriver så beror på att det inte är ett mål månatligt. Detta även för att folk måste förstå att det är en enorm skillnad på tidsintervallerna 1 månad, 12 månader, 3 år, 10 år, 20... sett till den totala avkastningen för en strategi.

Under de tester som finns publicerade i tråden ser man t ex att MOM+AGG @ 3m alltså inte slår index varje enskilt år på en period om 20 år. Det händer alltså att ens strategi inte slår index och detta särskilt under enskilda månader.

Därför är det inte ett mål att slå index månatligen. Detta särskilt då risken att man skulle börja tvivla på strategin skulle skjuta i höjden om man stirrade sig för blind på enskilda månader, något som inte vore särskilt bra.

-

Ja, att ta in saker som korrelerar mindre och där man kan påvisa att så är fallet under en lång period är inte helt tokigt att ta med. Grundurvalet man har bör inte endast baseras på max avkastning för ett backtest utan också saker som korrelation. Trots allt är det så att vi inte kan backtesta framtiden och allmän korrelation mellan tillgångar är på sikt också mer framtidssäkert än enskilda backtester.

Det är också lite av anledningen att man (jag) ogärna helt slopar alla bredare index trots att man i backtester kan nå fantastiska resultat. Faktorn att vi inte känner till framtiden bör spela viss roll i ens grundurval.

-

Jag har framförallt ögonen på småbolagsfonder av olika slag. Skulle t ex gärna se en Asien Småbolag för under 1% i avgift samt fler billigare indexfonder för regioner som t ex Sydamerika mm.
Citera
2018-03-21, 21:44
  #699
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
1. Om nuvarande kurs är under medelvärdet på 10 månader, sälj tillgången och placera i räntor
2. Om nuvarande kurs är över medelvärdet på 10 månader, köp tillgången
3. Kolla av detta i slutet av varje månad och utför de justeringar som krävs
Ursäkta min noob-fråga men varför placera i räntor istället för att byta till en annan fond som går bättre?
__________________
Senast redigerad av Tri-Klops 2018-03-21 kl. 21:48.
Citera
2018-03-21, 23:36
  #700
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tri-Klops
Ursäkta min noob-fråga men varför placera i räntor istället för att byta till en annan fond som går bättre?

För att strategin du tittar på, TAA-strategin, dikterar att så ska göras då det utgör det säkrare valet kan man kort sammanfatta det med. TAA-strategin är väldigt defensiv. Om du vill göra som du istället tycker verkar bättre är du inne på en annan strategi som kan förkortas till MOM+AGG. Läs vidare i tråden så kommer även ett långt inlägg om dessa.
Citera
2018-03-23, 18:50
  #701
Medlem
Eftersom att fonder går upp i genomsnitt, innebär inte det att man förlorar en massa pengar på att byta fonder så ofta som dessa strategier förespråkar eftersom det kan ta upp till 2 veckor att byta fond?
__________________
Senast redigerad av Tri-Klops 2018-03-23 kl. 19:00.
Citera
2018-03-23, 20:41
  #702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tri-Klops
Eftersom att fonder går upp i genomsnitt, innebär inte det att man förlorar en massa pengar på att byta fonder så ofta som dessa strategier förespråkar eftersom det kan ta upp till 2 veckor att byta fond?
Du får väl se till att vara lite smart och kolla vad det står för handelsdag och syns-på-kontot-dag. Är det för höga siffror väljer du en annan liknande fond. Problemet löst. Finns ju gott om fonder som syns på kontot redan dagen efter, så länge man säljer före 13:00.
Citera
2018-03-30, 05:30
  #703
Medlem
sinewave: Har du tagit hänsyn till i PV-beräkningarna att man tappar ett par dagar varje gång man byter en fond?
Citera
2018-03-31, 09:52
  #704
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tri-Klops
sinewave: Har du tagit hänsyn till i PV-beräkningarna att man tappar ett par dagar varje gång man byter en fond?

Nej, sett till 10 år+ och byten som inte är fullständigt idiotiska (dvs fonder som inte tar 3+ dagar på sig att utföra byten för samt en person som byter så att bryttiderna blir fel -- dvs t ex på vardagar istället för på helgerna som är det enklaste) är inte skillnaden bli extrem. Du får tänka på att det lika väl kan gå plus som det kan gå minus så medelvärdet på väldigt lång sikt blir försumbart.

Du får det också att låta som att dessa byten sker väldigt ofta och väldigt mycket. Riktigt så mycket byten blir det inte under normala förhållanden sett över tid.

Exempel på en mindre normal period är perioden vi är inne i nu.
Citera
2018-03-31, 10:09
  #705
Medlem
sinewaves avatar
Tog fram lite fler backtester som är lite mer uppdaterade, här kan du för övrigt se alla fondbyten.

### Nya backtester, jan 2000-feb 2018/mar 2018 ###

Inkluderar mer data som t ex visuell 'Drawdown' och alla byten som utförs månatligt för samtliga månader mm. För att se all data se skärmdumparna för respektive under 'Se all data' i respektive backtest.

'Edge' är fonder som antingen korrelerar negativt mot bredare index eller som i regel presterar bättre än index.

---

### Jämförelseindex, 'Index: Sverige' ###

Består av fonden Swedbank Sverige som har historik sedan 1986 och har fördelen att inkludera saker som utdelningar vilket gör att den t ex presterar bättre än OMXS30 och OMXSPI.

# Data
Final Balance: $29 437
- Slutsumman om man vid starten jan 2000 började med en investering a $10 000 (ca 80 000 SEK)
CAGR: 6.12%
- Snittavkastning per år för strategin och perioden (jan 2000-feb 2018)
Std.dev: 20.07%
- Standardavvikelse +/- (~volatilitet)
Best Year: +56.32%
- Bästa avkastningen för ett enskilt år
Worst Year: -41.01%
- Sämsta år
Max. Drawdown: -57.54%
- Max minus som portföljen stod i
Sharpe Ratio: 0.32
- Risk kontra avkastning, högre = bättre
Sortino Ratio: 0.48
- Ett annat sätt att mäta risk kontra avkastning
US Mkt Correlation: 0.77
- Korrelation med den större USA-börsen, lägre är bättre.

---

### Jämförelseindex 2, Asien + Sverige + Global ###

Detta blir snarlikt som att sitta med ett gäng fonder med en geografisk spridning. Liknar således mycket det som kan kallas för den typiske 'Flashbackportföljen'.

# Data
Final Balance: $22 686
CAGR: 4.61%
Std. dev: 15%
Best Year: 42.83%
Worst Year: -37.37%
Max. Drawdown: -52.13%
Sharpe Ratio: 0.27%
Sortino Ratio: 0.38%
US Mkt Correlation: 0.75

---

### TAA/GTAA #1 ###
Se all data: https://imgur.com/a/eK2eP

Exempel på trendföljning med glidande medelvärde, tidsperiod för medelvärdet satt på 10 månader.
I regel kan man nå lite högre avkastning om man istället använder sig av 6 månader, men detta till priset av högre 'Max. Drawdown', dvs -- det kostar i form av högre risk. Inga konstigheter då det i regel förhåller sig så. Eventuella byten sker månatligen.

# Edge
Småbolag, Sverige
Småbolag, Norden
Fastigheter, Sverige

# Medel risk
Långa räntor
Guld

# Säkerhet (låg risk)
Korta räntor

-

# Data
Final Balance: $83 754
CAGR: 13.21%
Std. dev: 7.64%
Best Year: 34.21%
Worst Year: -0.34% (!)
Max. Drawdown: -5.72% (!)
Sharpe: 1.46
Sortino Ratio: 3.17
Us Mkt Correlatin: 0.32

Denna portfölj är den som jag normalt rekommenderar till de som är villrådiga då den bär med sig många saker som är väldigt positiva för ett långsiktigt sparande. Den är t ex väldigt jämn i sin avkastning och sticker aldrig iväg särskilt mycket åt något håll (se 'Max. Drawdown').

Notera att "Spiltan Investmentbolag" ersatts av 'Småbolag, Norden' då Spiltan Investmentbolag har för kort historik för att backtesta långt (om någon har ett importerbart index över svenska investmentbolag med historik a jan 2000-idag säg till). Summa summarum i denna är att man använder 3x 'hög risk' och 2x 'lägre risk'. Småbolag väljs alltid före vanliga index då dessa i regel avkastar ca 2% bättre per år, det finns alltså ingen anledning att sitta med svenska småbolag samtidigt som man sitter med svenskt index).

---

### TAA/GTAA #2 ###
Se all data: https://imgur.com/llSaFEY

# Edge
Teknik (Swedbank Ny Teknik)
Småbolag, Norden
Småbolag, Sverige
Fastigheter, Sverige

# Medel risk
Råvaruindex (Handelsbanken Råvarufond)

# Säkerhet (låg risk)
Korta räntor

-

# Data
Final Balance: $137 564
CAGR: 15.45%
Std. dev: 10.35%
Best Year: 55.99%
Worst Year: -4.27%
Max. Drawdown: -9.68%
Sharpe: 1.29
Sortino Ratio: 2.71
Us Mkt Correlatin: 0.40

En högriskportfölj där vi bytt ut guld och långa räntor mot teknik och råvaruindex. Notera att dock att denna bär med sig viss 'overfitting' (googla...) då Swedbank Ny Teknik primärt är det som drar upp portföljen till högre höjder. Detta är något av ett 50/50-val då man i en TAA-portfölj inte har samma utrymme för att dynamiskt göra förändringar i portföljen över tid på samma vis som i de senare MOM+AGG-portföljerna som redovisas. Däremot kan man, med all rätt, tänka sig att teknik är ett område som det blir mer av i framtiden (de kommande 5-10 åren) och inte mindre av.


### TAA/GTAA #3 ###
Se all data: https://imgur.com/kSDB4oY

# Edge
Småbolag, Norden
Småbolag, Sverige
Fastigheter, Sverige

# Hög risk
Latinamerika, Index

# Medel risk
Tillväxtmarknader, index

# Säkherhet (låg risk)
Korta räntor

-

# Data
Final Balance: $128 109
CAGR: 15%
Std. dev: 10.70%
Best Year: 60.11%
Worst Year: -5.9%
Max. Drawdown: -11.07%
Sharpe: 1.22
Sortino Ratio: 2.49
Us Mkt Correlatin: 0.43

Vi kastar in exotiska marknader i form av Latinamerika och lägger även till Tillväxtmarknader. Vi kastar även ut både guld och långa räntor vilket drar upp risken. Ett tråkigt faktum är dock att det är dyrt, i form av avgifter, med fonder som följer Latinamerikanskt index.

---

### TAA/GTAA #4 ###
Se all data: https://imgur.com/eZ51xA5

# Hög risk
Latinamerika, Index
Östeuropa, Index
Japan, Index

# Medel risk
Sverige, Index
Asien, Index

# Säkerhet (låg risk)
Korta räntor

-

# Data
Final Balance: $46 843
CAGR: 8.83%
Std. dev: 10.13%
Best Year: 57.85%
Worst Year: -11.71%
Max. Drawdown: -17.39%
Sharpe: 0.73
Sortino Ratio: 1.24
Us Mkt Correlatin: 0.35

Bara för sakens skull redovisas hur det skulle se ut om vi endast sitter med index då denna fråga eller snarlika ofta kommer upp; "skippa långa räntor" och annat. Som synes är det inte en särskilt god idé med denna typ av geografiska "diversifiering" på sikt.

---

### MOM + AGG #1 ###
Se all data: https://i.imgur.com/xlCoVnJ.png
Håll topp 3, jämför inbördes på 3 månader och använd MA6 (månader)

# Edge
Teknik, Guld, USD, Ryssland, Fastigher (Sverige), Småbolag (Sverige)

# Medel risk
Asien, USA, 50/50 index/räntor (Swedbank Mix), Långa räntor

# Låg risk
Korta räntor

Exempel på MOM+AGG (Relative Momentum + Aggregate). I korthet byter man till de tre som gått bäst av ett grundurval av fonder förutsatt att dessa ligger över ett satt glidande medelvärde. Detta utförs månatligen.

-

# Data
Final Balance: $258 950
CAGR: 19.52%
Std. dev: 13.81%
Best Year: 48.32%
Worst Year: 2.04% (!)
Max. Drawdown: -13.15%
Sharpe: 1.25
Sortino Ratio: 2.66
Us Mkt Correlatin: 0.33

---

### MOM + AGG #2 ###
Se all data: https://imgur.com/ctP7ywx
Håll topp 3, jämför inbördes på 3 månader och använd MA6 (månader)

# Edge
Småbolag (Sverige), Småbolag (Norden), Fastigheter (Sverige), Teknik, USD, Råvaror (Index)

# Medel risk
Asien, USA, Företagsobligationer, Långa räntor

# Låg risk
Korta räntor

-

# Data
Final Balance: $249 044
CAGR: 19.26%
Std. dev: 12.62%
Best Year: 53.82%
Worst Year: -1.39%
Max. Drawdown: -11.29%
Sharpe: 1.34
Sortino Ratio: 3.02
Us Mkt Correlatin: 0.29

---

### MOM + AGG #3 ###
Se all data: https://imgur.com/gMEoYde
Håll topp 3, jämför inbördes på 3 månader och använd MA6 (månader)

# Edge
Småbolag (Norden), Småbolag (Sverige), Fastigheter, Teknik, USD, Guld, Ryssland

# Medel risk
Långa räntor, Företagsobligationer

# Låg risk
Korta räntor

-

# Data
Final Balance: $315 987
CAGR: 20.83%
Std. dev: 14.05%
Best Year: 56.99%
Worst Year: 1.15%
Max. Drawdown: -13.63%
Sharpe: 1.31
Sortino Ratio: 2.79
Us Mkt Correlatin: 0.31

---

Data, fondkurser för PortfolioVisualier.com (minst år 2000 - mars 2018):
https://file.io/SbYmV6
Namngivna efter ID på Avanza
Citera
2018-03-31, 12:17
  #706
Medlem
KarlDenMindres avatar
Får tacka för jobbet du lägger ner på strategitråden. Intressant uppdatering. Länken nedan verkar dock inte funka.

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Data, fondkurser för PortfolioVisualier.com (minst år 2000 - mars 2018):
https://file.io/SbYmV6
Namngivna efter ID på Avanza
Citera
2018-04-02, 16:37
  #707
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenMindre
Får tacka för jobbet du lägger ner på strategitråden. Intressant uppdatering. Länken nedan verkar dock inte funka.

Det är lite det som är problemet med dessa file-hosts, filerna försvinner ganska fort.
Prova: https://nofile.io/f/RhTRHZ3rDB4/fondkurser.zip
Citera
2018-04-02, 23:03
  #708
Medlem
Tror jag hittat rätt tråd på forumet! Kan väl börja med en kort presentation då jag lär återkomma men jämna mellanrum, verkar ju vara en skön stämning här. Har följt börsen ett tag och tycker det är intressant. Har ännu inte tågat in själv, men tanken är att nu göra detta nu då jag nu efter universitetsstudier har lyckats lura till mig ett jobb och möjlighet att börja spara en del kulor. Tanken är att om 1-2 år köpa mig en bostad och förhoppningsvis sjunker priserna ytterligare och kan man till och med hoppas på att det klappar ihop fullständigt? I vilket fall som helst kommer jag spara långsiktigt även efter bostadsköpet och inte lägga allt för mycket tid på detta utan istället skjuta in pengarna och hoppas på en fin avkastning helt enkelt. Vill ändå optimera sparandet i den mån det går och är villig att lägga ner den tid en god strategi kräver. Fonder känns därför som ett fullgott alternativ i förhållande till den tid man är villig att lägga ner. Här får man ju dessutom en riktigt pangstart vad det verkar med Sinewave som uppdaterar och följer strategier som man kan lära sig mycket av. Jättekul!

Har möjlighet att lägga undan cirkus 15k/mån tills dess att jag köper bostad. Vilken strategi tycker ni att jag ska följa? Skall sägas att jag inte läst speciellt långt bak i tråden och inte riktigt har koll på hur ni följer olika strategier gällande fondbyten osv, men det upptäcker jag säkerligen. Ska fortsätta kika igenom tråden, men ville bara få detta skrivet först (fel ordning kanske?).
__________________
Senast redigerad av copiaden 2018-04-02 kl. 23:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback