Flashback bygger pepparkakshus!
2018-03-23, 17:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.P.Anka
Nu blir jag riktigt förbannad på Postnord!

Enligt Tullverket ska man själv kunna göra sin tulldeklaration, http://www.tullverket.se/sv/privat/a...7beb00741.html

Jag kontaktade Postnord och sade att jag inte godkände dem som mitt tullombud utan att jag själv vill deklarera varan och får då följande svar:
"Avgiften tas ut för att täcka kostnaderna att införtulla och insamla tull och moms till staten från första kronan en vara är värd. Postnord har inte och kan inte besluta om detta. Denna hantering kostar då vi utför administrativt arbete, fakturering samt lagerhållning.
Som privatperson kan man inte agera som tullombud då det endast är företagare som kan göra det."

De är alltså inte ens informerade om vad som gäller vilket jag tycker är under all kritik.

Jag har skickat mail till både Tullverket och Postnord där jag förklarar vad de påstår och att det är direkt motsägelsefullt mot vad den andra parten påstår.

Vilken jävla soppa detta har med importavgiften har blivit!

Det står dock på tullverkets sida att du fortfarande måste betala postens avgifter även om du deklarerer själv.
Citera
2018-03-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det står dock på tullverkets sida att du fortfarande måste betala postens avgifter även om du deklarerer själv.

Ja, jag vet. Jag vill bara se hur långt jag kan driva det och då ska de inte komma och säga att det inte går eftersom Tullverket påstår att det går.
Dessutom kräver jag att de specificerar posterna i avgiften eftersom det ju inte får inkludera tullklarering om de inte utför den.
Citera
2018-03-23, 18:06
Medlem
Escadrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Nu har Postnord blivit anmälda till konkurrensverket.
https://www.sweclockers.com/nyhet/25...nkurrensverket

Bästa jag har läst! Hoppas att nått händer oxå!

Postnord vägra betala försvunna paket och öppnade paket. Skyller på allt möjligt! Men att ta hutlösa avgiften på billiga paket går bra, ibland gratis dessutom. Många prylar kostar bara frakten.
Idioter!
Citera
2018-03-23, 18:17
Medlem
kickikotts avatar
Postnord har lyckats få till avtal med Wish. Innebärande att Wish kommer att Momsdeklarera redan vid köpet. Detta lär innebära att varor via Wish undgår avgiften så småningom.
Citera
2018-03-23, 18:17
Medlem
Detta kommer från en grupp på fb och verkar vara legit information då källan är en chef inom postnord.

Ett par uppdateringar från mig på Postnord:

Vi har nu byggt lösningen så ni kan se foto på paketet på betalningssidan (innan ni betalar). Jag såg den idag, men den är inte releasad allmänt än. Måndag tror jag.

Dessutom har vi klart med en av dom stora plattformarna (Wish) att ta ut moms redan i Kina = inga 75 kr och ingen försening av paketen. Vi har börjat bygga IT-stödet som behövs på båda sidor. Beräknar vara igång om 3-4 veckor.

Trevlig helg på er, och må kinapaketen flöda in. Om några veckor! :-D
Citera
2018-03-23, 18:20
Medlem
kickikotts avatar
Jupp, det jag skrev nyss. Tyvärr så innebär det ju då att Krimskramset kan fortsätta flöda, medan exempelvis köp från små aktörer på tex. eBay fastnar i PosMord-Karusellen...
Citera
2018-03-23, 18:21
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Får man ingen bekräftelse på sin betalning från PostNord? Det stod att man skulle få det, men jag har inte fått någon e-post.

Enligt supporten är man i dagsläget tvungen att be om kvitto på varje försändelse genom chatten eller epost. De antecknade namn och epost och skulle skicka kvitto på de jag betalt. 24h senare inget kvitto, så vette fan.

De verkar också ha alla fotokopior av försändelserna manuellt inlagda i mina dokument på sina datorer vilket tyder på att de inte hade någon aning om att folk skulle vilja få ut dessa när de implementerade detta system.

Lämnade mycket kritik i chatt och det mesta var på G enligt dem (om de inte ljuger). T ex automatiskt kvitto och använda originalspårnumret istället för deras helt anonyma nummer. Support skyllde på att de nya numren behövdes för att bli spårbart i Sverige i dagsläget.
Citera
2018-03-23, 18:23
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Detta kommer från en grupp på fb och verkar vara legit information då källan är en chef inom postnord.

Ett par uppdateringar från mig på Postnord:

Vi har nu byggt lösningen så ni kan se foto på paketet på betalningssidan (innan ni betalar). Jag såg den idag, men den är inte releasad allmänt än. Måndag tror jag.

Dessutom har vi klart med en av dom stora plattformarna (Wish) att ta ut moms redan i Kina = inga 75 kr och ingen försening av paketen. Vi har börjat bygga IT-stödet som behövs på båda sidor. Beräknar vara igång om 3-4 veckor.

Trevlig helg på er, och må kinapaketen flöda in. Om några veckor! :-D

Synd att det var Wish dom valde att samarbeta med då wish har uselt utbud...
Citera
2018-03-23, 18:27
Medlem
Citat:

Enligt källan så har dom inte valt. Utan det är öppet för alla plattformar att hänga på. Dom har diskussioner med aliexpress och ebay. Dom kommer nog ge med sig efter att wish gjort det.
Citera
2018-03-23, 18:28
Medlem
kickikotts avatar
Det är inte dom som valt Wish, utan snarare tvärtom...
Övriga plattformar är inte intresserade av att hantera Maggans pengar

Citat:
Citera
2018-03-23, 18:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Enligt källan så har dom inte valt. Utan det är öppet för alla plattformar att hänga på. Dom har diskussioner med aliexpress och ebay. Dom kommer nog ge med sig efter att wish gjort det.

Man kan ju iaf hoppas att nån av Ali elle eBay hoppar på snabbt.

Har grejjer jag ska köpa senare i sommar och skulle gärna slippa postens 75kr påslag
Citera
2018-03-23, 18:31
Medlem
MrBraxs avatar
Vore kung om det där stämmer, har inga problem att betala kostnaden i butiken än att få en faktura uppkörd i röven av en mellanhand.

Citat:
Inte bara uselt utbud, utan dyrare prylar, ofta fraktkostnader, och störande reklam på andra sidor.
Svenskarna blir grundlurade av all jävla reklam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in