Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-13, 21:35
  #1
Medlem
srsbizs avatar
Hej.

Jag har sedan en tid haft problem med att datorn fryser sig och måste då manuellt startas om via strömknappen. Det kan hända när jag spelar spel eller surfar på internet. Har länge försökt lösa problemet så skriver lite info om datorn och vad jag har gjort.

CPU:Intel Core i5 6600K @ 3.50GHz
RAM: 16,0GB Dual-Channel Unknown @ 1066MHz
Moderkort: MSI Z170A KRAIT GAMING
Grafikkort: 4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (MSI)
Hårddiskar: Samsung SSD 850 EVO 250GB (SSD)
Western Digital WDC WD20EZRX-00D8PB0 (SATA)
INTEL SSDSC2CT120A3 (SSD)
Operativ system: Windows 10 Pro 64-bit
Nätagg: Corsair CX 750M 80+ Bronze Modulär första nätagget sedan EVGA GQ 650Watt 80 PLUS Gold.

Så till det jag har prövat för att fixa det här problemet:
Jag började med att stresstesta datorn och se om det var temperaturer eller något som orsakade problemet men inget hände då. Temperaturerna visade sig vara okej och datorn klarade av att testas.
Efter det formaterade jag om datorn, installerade drivrutiner på nytt osv, då höll sig datorn i några dagar utan att krascha. Utöver det har jag gjort minnestest (memtest86?), kollade hårddiskar med HD tune (blev rekommenderad det av Inet där jag har köpt delarna) samt köpt ett nytt nätagg då några jag pratat med trodde att det kunde strula. Varken memtest eller hårddisk testet visade några fel och problemet har fortsatt även efter ett nytt nätagg.

Ibland så kan det går flera dagar utan några problem men senaste veckan har det hänt i stort sett varje dag vilket börjar bli frustrerande.
All hjälp uppskattas!
Citera
2018-03-13, 22:22
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
kan hända när jag spelar spel eller surfar på internet.
Testat att stänga av allt energispar? (kontrollpanelen)

Hur är hälsotillståndet på ssd'n? vad säger "samsung magician"? Det är ett gratisprogram du hämtar ner från samsung, ifall du inte redan har det. Är det väldigt lite plats kvar på den?

Drivrutiner är de senaste? Som alternativ, testa med nån lite äldre version om det är nåt speciellt du anar, särskilt då det förefallit funka bättre strax efter ominstall.

Är datorn kopplad till jordade eller ojordade eluttag? Ojordade ger viss risk för häng, omstarter, störningar mm.

Testa ta ur och sätt i minnen och grafikkort igen, bara för att utesluta glapp där. Se till att elkabeln är urjackad innan detta.

Att nätagget bytts är bra, cx-serien m.fl riktigt rabbiga nätagg är annars notoriska för att kunna orsaka just sånt här.

På test, koppla bort allt som inte behöver vara anslutet. T.ex externa högtalare, usb-grejor som laddas, externa diskar mm, allt som inte verkligen behövs för funktion.
Citera
2018-03-13, 22:39
  #3
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Testat att stänga av allt energispar? (kontrollpanelen)

Hur är hälsotillståndet på ssd'n? vad säger "samsung magician"? Det är ett gratisprogram du hämtar ner från samsung, ifall du inte redan har det. Är det väldigt lite plats kvar på den?

Drivrutiner är de senaste? Som alternativ, testa med nån lite äldre version om det är nåt speciellt du anar, särskilt då det förefallit funka bättre strax efter ominstall.

Är datorn kopplad till jordade eller ojordade eluttag? Ojordade ger viss risk för häng, omstarter, störningar mm.

Testa ta ur och sätt i minnen och grafikkort igen, bara för att utesluta glapp där. Se till att elkabeln är urjackad innan detta.

Att nätagget bytts är bra, cx-serien m.fl riktigt rabbiga nätagg är annars notoriska för att kunna orsaka just sånt här.

På test, koppla bort allt som inte behöver vara anslutet. T.ex externa högtalare, usb-grejor som laddas, externa diskar mm, allt som inte verkligen behövs för funktion.

Har kört Samsung magician och det är inga problem med den samt 96gb plats ledigt. Alla drivrutiner är uppdaterade.

Ska kolla resten imorgon men kan tillägga att jag har tidigare haft strul med att min mus kortsluts när den var kopplad direkt på moderkortets usb plats och sen en tid tillbaka har jag kopplat mus och headset på främre delen av chassit där det sitter usb portar (av någon anledning klarar sig mitt tangentbord att vara kopplad där bak).
Citera
2018-03-13, 22:43
  #4
Medlem
Slänger man ihop saker själv kan det sluta hur som helst. Oftast okej.

Svårt fel att hitta när det är eget ihopaplock.
Citera
2018-03-13, 22:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
Har kört Samsung magician och det är inga problem med den samt 96gb plats ledigt. Alla drivrutiner är uppdaterade.

Ska kolla resten imorgon men kan tillägga att jag har tidigare haft strul med att min mus kortsluts när den var kopplad direkt på moderkortets usb plats och sen en tid tillbaka har jag kopplat mus och headset på främre delen av chassit där det sitter usb portar (av någon anledning klarar sig mitt tangentbord att vara kopplad där bak).

MSI har jag en viss skepsis till.
Citera
2018-03-13, 22:58
  #6
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Slänger man ihop saker själv kan det sluta hur som helst. Oftast okej.

Svårt fel att hitta när det är eget ihopaplock.

Håller med om båda punkterna och är väl mest desperation just nu att försöka hitta felet.
Såhär i efterhand ångrar jag faktiskt att jag valde att bygga ihop det själv men tidigare datorer (4st) har fungerat felfritt utom en som hade ett par defekta minnen.

Angående MSI är det nog första gången jag har ett moderkort från dem så vem vet, din skepsis kan ju vara något på spåren.
Citera
2018-03-13, 23:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
Håller med om båda punkterna och är väl mest desperation just nu att försöka hitta felet.
Såhär i efterhand ångrar jag faktiskt att jag valde att bygga ihop det själv men tidigare datorer (4st) har fungerat felfritt utom en som hade ett par defekta minnen.

Angående MSI är det nog första gången jag har ett moderkort från dem så vem vet, din skepsis kan ju vara något på spåren.

Mina fördomar något gamla. Men jag vet efter många PC bygge att det inte alltid blir en lyckad kombination.

Testa köra i felsäkert läge med nätverk och se om det kan vara någon minidriver som spökar. Du får ingen bra upplösning men du får åtminstone ringa in lite av problemet.
Citera
2018-03-13, 23:10
  #8
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Mina fördomar något gamla. Men jag vet efter många PC bygge att det inte alltid blir en lyckad kombination.

Testa köra i felsäkert läge med nätverk och se om det kan vara någon minidriver som spökar. Du får ingen bra upplösning men du får åtminstone ringa in lite av problemet.

Ska prova köra felsäkert läge och prova det som skrevs tidigare, återkommer med besked efter.

Tack för hjälpen än så länge!
Citera
2018-03-13, 23:15
  #9
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
i efterhand ångrar jag faktiskt att jag valde att bygga
Man får som regel avsevärt bättre grejor om man bygger själv än om man köper nån handlarbyggd paketdator eller än värre nån märkesdator typ hp, asus, dell m.fl, men i gengäld brukar egenbyggda datorer bli dyrare, så det kan ju vara en avvägning. Det krävs också att man vet vad man gör när man bygger dator, t.ex med tanke på esd-skaderisk att man inte hanterar grejorna fel, men också själva monteringen kan spricka på det där med distanser som saknas, felmonterad processorkylare, dragit åt skruvar helt vansinnigt tokhårt, inte läst moderkortsmanualen innan montering osv.

Angående msi så är det inga speciella bekymmer med dom, de håller helt ok kvalitet och är enligt mina erfarenheter ett bättre val än t.ex asus med tanke på drivrutiner och firmware.
Citera
2018-03-14, 09:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
Såhär i efterhand ångrar jag faktiskt att jag valde att bygga ihop det själv
Gör inte det utan sitt lugnt i båten.

Du har mycket större chans att få en bra dator än om du hade köpt en märkesdator och behövt lämna in den på garanti eller reklamation.

Frågor & tips:
Har du den senaste BIOS/firmware installerad (2017-12-25)?
Är din CPU-kylare ordentligt monterad och rate-ad för 120 -130 W (TDP)?
Stressa med Memtest86+ i minst två fullständiga varv och med alla fyra kärnor aktiverade (typ över natten).

"RAM: 16,0GB Dual-Channel Unknown @ 1066MHz" - Är det DDR4-2133 du menar?
Som jag tolkar spec.arna så hamnar du på HÖGSTA minnesfart för CPU, samtidigt som LÄGSTA minnesfart för MB. Vilket inte borde vara ett problem, men kan ibland kräva lite extra av både BIOS-version och minneskretsarna.

Får du inte Memtest86+ att "gå rent" så rekommenderar jag dig att först låna/köpa en ('dyrare') 4GB DDR4-2133 modul som helst finns med i kompabilitetslistorna för både CPU och MB, att jämföra med.
Citera
2018-03-14, 12:27
  #11
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Gör inte det utan sitt lugnt i båten.

Du har mycket större chans att få en bra dator än om du hade köpt en märkesdator och behövt lämna in den på garanti eller reklamation.

Frågor & tips:
Har du den senaste BIOS/firmware installerad (2017-12-25)?
Är din CPU-kylare ordentligt monterad och rate-ad för 120 -130 W (TDP)?
Stressa med Memtest86+ i minst två fullständiga varv och med alla fyra kärnor aktiverade (typ över natten).

"RAM: 16,0GB Dual-Channel Unknown @ 1066MHz" - Är det DDR4-2133 du menar?
Som jag tolkar spec.arna så hamnar du på HÖGSTA minnesfart för CPU, samtidigt som LÄGSTA minnesfart för MB. Vilket inte borde vara ett problem, men kan ibland kräva lite extra av både BIOS-version och minneskretsarna.

Får du inte Memtest86+ att "gå rent" så rekommenderar jag dig att först låna/köpa en ('dyrare') 4GB DDR4-2133 modul som helst finns med i kompabilitetslistorna för både CPU och MB, att jämföra med.

Jag har valt delar och byggt datorer i över 10 års tid så jag vet skillnaden. Är lätt att man blir lite nojig att det är slarv med installationen som kan skapa problemet.

https://www.inet.se/produkt/6110151/...ance-lpx-svart dessa ramminnen använder jag, kanske blir tydligare. Kopierade listan från ett program så blev kanske lite luddigt.

När jag nu tittar på vilken BIOS version jag har så version A.00 vilket verkar vara en gammal version så kan prova med att uppdatera BIOS.
Citera
2018-03-22, 11:27
  #12
Medlem
srsbizs avatar
En liten uppdatering då drygt en vecka senare. Än så länge har datorn fungerat felfritt utan några krascher.

Det jag gjorde var att ta ut minnen och grafikkort och satt tillbaka igen samt uppdaterade BIOS. Vilket förmodligen var problemet.

Så tackar för hjälpen! Återkommer om något problem uppstår igen men hoppas detta ska vara fixat helt nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback