Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-17, 15:34
  #157
Medlem
Tropexs avatar
Om du är ärlig med att du får kraftig huvudvärk kanske du får börja med Metadon - eller buprenorfin utan naloxon. Beror lite på såklart. Det finns inget säkert svar på detta utan det får du ta med läkaren. Har själv haft huvudvärk sen dom höjde till 12 mg. Kommer och går men är av typen spänningshuvudvärk. Om det fortsätter kommer jag lägga fram det att byte till t.ex Buprenotex(?), eller metadon. Eller återfall.

Kan du ärligt säga att du blir abstinens efter 8 mg sub (som jag tolkar du tycker är jättelite), samt uppträda på sådant sätt lär du väl få börja högre om läkaren är bra.

Grejen med programmet är att man måste acceptera att man inte kommer få någon rush eller bli asnoddig. Vill man bli frisk och klara vardagen, verkar dom gå med på det mesta. Tänk på att det är människor vi har att göra med, och visar man ärligt beteende under en period är chansen givetvis större att dom vill göra det som krävs för att du ska hålla dig drogfri (=följa programmet).
Citera
2018-03-18, 11:58
  #158
Medlem
billinge1992s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropex
Om du är ärlig med att du får kraftig huvudvärk kanske du får börja med Metadon - eller buprenorfin utan naloxon. Beror lite på såklart. Det finns inget säkert svar på detta utan det får du ta med läkaren. Har själv haft huvudvärk sen dom höjde till 12 mg. Kommer och går men är av typen spänningshuvudvärk. Om det fortsätter kommer jag lägga fram det att byte till t.ex Buprenotex(?), eller metadon. Eller återfall.

Kan du ärligt säga att du blir abstinens efter 8 mg sub (som jag tolkar du tycker är jättelite), samt uppträda på sådant sätt lär du väl få börja högre om läkaren är bra.

Grejen med programmet är att man måste acceptera att man inte kommer få någon rush eller bli asnoddig. Vill man bli frisk och klara vardagen, verkar dom gå med på det mesta. Tänk på att det är människor vi har att göra med, och visar man ärligt beteende under en period är chansen givetvis större att dom vill göra det som krävs för att du ska hålla dig drogfri (=följa programmet).

Då misstolkade jag nog, 8 MG är nog så väl, jag hade fått för mig att man började på 1-2 mg, och det är verkligen i understa laget för att jag skall slippa abstinens.

Jag är inte ute efter någon rush, eller att nodda osv. Utan vill vara med för att slippa ha oron över att bli sjuk hela tiden, konstanta driftandet osv.
Citera
2018-03-18, 15:15
  #159
Medlem
Tropexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billinge1992
Då misstolkade jag nog, 8 MG är nog så väl, jag hade fått för mig att man började på 1-2 mg, och det är verkligen i understa laget för att jag skall slippa abstinens.

Jag är inte ute efter någon rush, eller att nodda osv. Utan vill vara med för att slippa ha oron över att bli sjuk hela tiden, konstanta driftandet osv.

Ja. Du har nog blandat ihop med de som trappar ut. 4 mg är lägsta startdosen.

Bra motivering, låter som mig den länkades i tråden förut, men finns på google också, en pdf som heter "LARO handbok" - ca 25 sidor lång där det står allt man behöver veta, både som patient och läkare. Tror det var överläkaren i Uppsala som skrev den.
Citera
2018-03-18, 15:48
  #160
Medlem
Indos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropex
4 mg ska vara minsta möjliga dos att börja programmet med, så det borde inte ta längre än säg 5-7 dagar.

Grattis btw har själv varit inskriven någon dryg månad nu. Jag står på 12 mg nu, andra dagen sen dem höjde från 10 mg. Känns bra. Tror inte jag kommer behöva höja på åtminstone två veckor, men vi får se.
Tack 👍😃
Dom sa i fredags att "vi kanske ska höjja lite" nästa vecka, tror du dom höjer en till 8mg då eller? Hur ser det ut med Adhd medicin? Kan man få tex Ritalin fast man har laro, Min Adhd ställer ju till det i huvudet en hel del.

Mvh
Citera
2018-03-18, 16:35
  #161
Medlem
Tropexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indo
Tack 👍😃
Dom sa i fredags att "vi kanske ska höjja lite" nästa vecka, tror du dom höjer en till 8mg då eller? Hur ser det ut med Adhd medicin? Kan man få tex Ritalin fast man har laro, Min Adhd ställer ju till det i huvudet en hel del.

Mvh

Svårt o säga, antingen höjer dom 2 mg eller som du skrev - upp till 8. Det sistnämnda är väl inte helt otroligt med tanke på att 4 är väldigt lite (som du verkar stå på nu). Men alla är ju olika.

Jag vet minst en som har Elvanse samt går LARO, så ja, borde gå. Har själv funderat på att börja en sådan utredning nu när man ändå måste vara ren. Fast personligen tycker jag Suboxone fixar den eventuella (ADDn) jag kanske har.
Citera
2018-03-19, 00:09
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Är det inte självklart att livet känns bättre på fentanyl, det blir man ju hög på. Laro-meds not so much.

Men jag kanske missförstod, bup är ju inte för alla
Lol, jag uttryckte mig dåligt.. jag menar att jag skötte arbete och familj och ekonomi. med lite fentanyl. Efter jag blev laglig och började i programmet har jag knappt kommit ur sängen annat än till mottagningen för kontroll. Nog bara jag som inte gillar buprenorfin
Citera
2018-03-20, 19:33
  #163
Medlem
Hej, ska bara berätta att jag lämnar tråden, för att jag blev utslängd ur programmet när jag bad om temgesic för att trappa ned det sista mg.... För att jag inte följde ordination.... för att jag råkade vara ärlig....Mitt brott är alltså att jag tog för lite medicin och att jag lämnade tillbaka det jag inte tog. ..Nu är jag inte välkommen att söka igen på detta program....
Får man skriva ut patienter för att de är ärliga om att de tagit för lite medicin???( Om de vill så kan de ju ge varje dag övervakat)
Vill i vilket fall inte gå dit. .. inte ens att få medicin är värt idioten till läkare....
Hoppas på att inte få återfall....
Citera
2018-03-20, 21:05
  #164
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Låter helt vansinnigt!
Fy fan, lycka till!
Citera
2018-03-21, 08:24
  #165
Medlem
Visst? Det finns liksom inte ens med på någon lista över vad som kan innebära utstängning.. .
Citera
2018-03-21, 09:19
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoNameWhatsoever
Visst? Det finns liksom inte ens med på någon lista över vad som kan innebära utstängning.. .

Sinnessjukt... Undra varför man inte är ärlig med vården/myndigheter....

Hoppas du klarar dig utan, det är som en lång jävla kedja man har på sig när man går på laro, nu i efterhand önskar jag att jag inte gick med i LARO även om det faktiskt hjälper.
Citera
2018-03-21, 11:02
  #167
Medlem
A.Borgs.snazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoNameWhatsoever
Hej, ska bara berätta att jag lämnar tråden, för att jag blev utslängd ur programmet när jag bad om temgesic för att trappa ned det sista mg.... För att jag inte följde ordination.... för att jag råkade vara ärlig....Mitt brott är alltså att jag tog för lite medicin och att jag lämnade tillbaka det jag inte tog. ..Nu är jag inte välkommen att söka igen på detta program....
Får man skriva ut patienter för att de är ärliga om att de tagit för lite medicin???( Om de vill så kan de ju ge varje dag övervakat)
Vill i vilket fall inte gå dit. .. inte ens att få medicin är värt idioten till läkare....
Hoppas på att inte få återfall....


Ja, i Sverige och i sydostasien är det tillåtet att misshandla folk med beroendeproblematik... Sjuka jävla läkare, fyfan vilka idioter.
Citera
2018-03-24, 10:11
  #168
Medlem
Tack för sympati. Man kan vara straffbart Dum... Bara typ 7000-10000 kr..
Normalt sett så ljuger jag jättebra, har rent brottsregister. Fattar inte vad det tog åt mig...
Det ordnar sig nog. Nu kan jag ägna mig åt "sidomissbruk" och röka lite...
Sedan kom jag upp lite från botten av vården...
Till sjukskriven öppenvårds psykpatient. Eftersom ingen orkar läsa alla papper så är jag psykpatient inte utifrån missbruk... och då behöver jag inte gå runt och lämna prover. Fick en tid och de brukar ge benso...Hmm bara Aldrig mer opi så kanske jag lever
Så kanske jag lever några år till....
Tror iofs att jag inte skulle vara psykpatient om jag inte vart beroende. Men tänker inte klaga.
Ha det bra alla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback