Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2006-11-09, 09:14
  #37
Medlem
Se skillnad på graffiti och klotter.. någon som totalt särskriver tre bokstäver i en färg klottrar i min mening. de som håller på med graffiti (och har lite erfarenhet) brukar göra jävligt snygga grejer som inte riktigt förstör UE känslan i ett gammalt industrikomplex.. men där små fjortisar som hittat en halvfull sprayburk springer runt o skriver "kuk" här o var... där sjunker nog intelligensen allteftersom burken töms...
Citera
2006-12-25, 14:11
  #38
Medlem
Utopia.s avatar
Hur ofta stöter man på "kuk" nere i en tunnel?
Citera
2006-12-25, 19:59
  #39
Avstängd
Örnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Hur ofta stöter man på "kuk" nere i en tunnel?
Alldeles för sällan tycker jag! Graffiti är det ganska så lite av oxå,
ner i kloakerna och måla en mr hanky eller varför inte rolla
nått litet underjordiskt rum med grön färg och sedan dekorera det
med nått fint?

Då kan man kalla rummet för nå trevligt, grön rummet eller något roligare
Citera
2006-12-25, 21:28
  #40
Medlem
de enda sättet som ja kan se det som är, graffiti gatukonst klotter, annat shit är visuell yttrandefrihet.

tex, språklig yttrandefrihet, får man säga va man vill och ingen får hindra en.
samma sätt borde man i ett fritt samhälle få skriva/måla vad man vill.
dock får man ju säga imot, kanske motsvarar tvätta bort.

ifall det är estetisk tilltalande, eller inte, ett dåligt arument för båda sidor.

som det är nu är reklamplatser den enda visuella yttrandrefriheten i sammhället. problemet e ju att man måste ha råd, att köpa platsen, samt att man ska bli godkänd av skyltägar företaget.

tex. ville stockholmsfriatidning köpa plats via clearchannel för ett tag sen,
men dom fick inte för clearchannel tyckte att dom var för vänster och att dom skulle skada företagets ansende,

liknar lite valsytemet innan vi fick allmän rösträtt på 1920talet, då folk som ägde en vis summa pengar fick flera röster and resten.

ivarje fall, de minsta man kan kräva av en demokrati är friaväggar.
Citera
2006-12-25, 22:32
  #41
Medlem
Utopia.s avatar
Jag kan rättfärdiga graffiti i timmar. Om vi snackar tunnlar etc så är det ju faktiskt bara en smaksak. Vissa vill inte ha det, andra vill ha det. häftiga saker är skitcoolt ibland, typ gröna rum etc, har faktiskt funderat på liknande idéer själv, typ måla ett rum knallorange, eller göra ett litet tant, krypin (bort och stolar, fika, kaffekoppar, stickade ordspråk på väggen, etc).

Snackar vi tags så är det också en smaksak. Anledningen till att de flesta inte tycker om tags är för att de inte är tillräckligt insatta i graffitikulturen för att gilla det, men inte tillräckligt anti för att vara emot färgglada pieces. Att bara gilla peices är inte att tycka om graffiti riktigt, inte som rörelse/fenomen/vad man nu vill kalla det. Det är en hobby/fenomen/vad man nu vill kalla det, precis som UE och de har rört sig i tunnlar lika länge som vi. Det är en del av graffkulturen, och det skulle itne förvåna mig om UE har sina rötter i graffen.
Citera
2006-12-25, 22:42
  #42
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
och det skulle itne förvåna mig om UE har sina rötter i graffen.

Det där brukar man höra från graffare och det är helt galet. Det som idag kallas UE har funnits så länge, även om det inte har haft något speciellt namn, att graffandet är en nyare företeelse än UE. När jag började med UEliknande verksamhet en gång i tiden så var det ganska ovanligt med klottrade ställen.
Det är ju även kladdandet som är den största orsaken till att ställen stängs. Om några kommunalare kommer ned i en tunnel och ser en nedsprayad vägg så letar de ju illa kvickt upp vilken väg vandalerna tagit sig in.
Citera
2006-12-25, 23:38
  #43
Medlem
DXVs avatar
Den kopplingen mellan UE och graff jag gör är att många blir intresserade av att utforska ställena dom målar på, minns när man som liten följde med brorsan som målade i nedlagda hus och andra urbana ställen, och jag tyckte att det var roligare att gå runt än att titta på honom måla!
Citera
2006-12-26, 12:29
  #44
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgbg
Det där brukar man höra från graffare och det är helt galet. Det som idag kallas UE har funnits så länge, även om det inte har haft något speciellt namn, att graffandet är en nyare företeelse än UE. När jag började med UEliknande verksamhet en gång i tiden så var det ganska ovanligt med klottrade ställen.
Det är ju även kladdandet som är den största orsaken till att ställen stängs. Om några kommunalare kommer ned i en tunnel och ser en nedsprayad vägg så letar de ju illa kvickt upp vilken väg vandalerna tagit sig in.

Det beror ju självklart på när man börjar räkna från, självklart har folk utfoskat och skrivit på väggar redan i gamla rom, men det var ju inte riktigt samma sak.
Graffiti kom relativt sent till Sverige men redan på sjuttiotalet var graffiti stort i USA.

Jo, det är sant att en del ställen bommas igen lättare om man klottrar etc, ett känsligt, aktivt objekt ska man självklart lämna så orört man bara kan, men ett övergivet fläktrum, dit ingen kommer förutom ueare och graffare kan dom få klottra i, det är deras lika mycket som mitt.
Citera
2006-12-26, 18:54
  #45
Medlem
schmaoings avatar
Ställen som kan verka helt övergivna används ibland ändå.
Citera
2006-12-27, 19:39
  #46
Medlem
mikke1234s avatar
Graffitin är en del av förfallet och tar över förfallna och övergivna urbanaplatser liksom gräs och växter. Man kan se det lite som naturens gång.
Citera
2006-12-28, 01:36
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikke1234
Graffitin är en del av förfallet och tar över förfallna och övergivna urbanaplatser liksom gräs och växter. Man kan se det lite som naturens gång.

You are both poetic and correct. Simultaneously.
Citera
2018-03-20, 11:53
  #48
Medlem
Ha ha ha ha måla på lagliga väggar är ju skit. Låt folket måla på övergivna hus så länge det inte kommer toys eller skitungar som förstör med penisar och klotter. Jag är en både UE och Graff människa och jag håller med dig ändå. Det är mycket bättre ifall man inte rör övergivna platserna.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback