Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-18, 19:30
  #13
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoNames84
Hur är det med att ta ut större summor kontanter har banken med det att göra? Eller måste jag ha en förklaring?

Banker kan fråga vad pengarna skall användas till ja.
Citera
2018-03-18, 22:11
  #14
Medlem
NoNames84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Banker kan fråga vad pengarna skall användas till ja.
men kan dom neka mig att ta ut mina pengar?
Citera
2018-03-18, 22:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoNames84
men kan dom neka mig att ta ut mina pengar?

Jag antar att alla banker har olika regler för kontantuttag. Man måste i de flesta fall anmäla i förväg om man ska ta ut större summor cash, mer än ca tjugotusen skulle jag tro. De har väl knappt några pengar på kontoren idag, så de kanske måste beställa hem. Om de verkligen kan neka uttag är jag inte helt säker på, det skulle vara om man har någon korkad förklaring till vad man ska använda pengarna till. Om man säger att man ska betala svarta löner etc...

Men har man flera konton hos olika banker, borde det inte ta så lång tid att plocka ut ett sexsiffrigt belopp i bankomat. SHB har t ex en gräns på 15k i bankomatuttag per fyra dagar.
Citera
2018-03-18, 23:00
  #16
Medlem
NoNames84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Jag antar att alla banker har olika regler för kontantuttag. Man måste i de flesta fall anmäla i förväg om man ska ta ut större summor cash, mer än ca tjugotusen skulle jag tro. De har väl knappt några pengar på kontoren idag, så de kanske måste beställa hem. Om de verkligen kan neka uttag är jag inte helt säker på, det skulle vara om man har någon korkad förklaring till vad man ska använda pengarna till. Om man säger att man ska betala svarta löner etc...

Men har man flera konton hos olika banker, borde det inte ta så lång tid att plocka ut ett sexsiffrigt belopp i bankomat. SHB har t ex en gräns på 15k i bankomatuttag per fyra dagar.
Tror swedbank ligger på 7000kr veckan om jag inte minns fel. Blir nog ett kontant uttag och resten överföring blir nog bäst.
Citera
2018-03-19, 08:29
  #17
Medlem
Att helt plötsligt börja ta ut större del kontanter kommer med börja ge varningssignaler hos bank.

Bank går även efter mönster och större avvikelser är inte bra.

Så både större överföring till ex Libanon och kontaktuttag samtidigt är inte alls bra. Även ännu värre om du även skulle börja köpa ex BTC.

Du vill inte i värsta fall få bank tror rör sig om CFT. Att du finansierar terrorism.
Citera
2018-03-19, 12:07
  #18
Medlem
NoNames84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Att helt plötsligt börja ta ut större del kontanter kommer med börja ge varningssignaler hos bank.

Bank går även efter mönster och större avvikelser är inte bra.

Så både större överföring till ex Libanon och kontaktuttag samtidigt är inte alls bra. Även ännu värre om du även skulle börja köpa ex BTC.

Du vill inte i värsta fall få bank tror rör sig om CFT. Att du finansierar terrorism.
Nja det vill jag absolut inte, så vad är bästa lösningen tycker du?
Citera
2018-03-19, 23:28
  #19
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoNames84
Nja det vill jag absolut inte, så vad är bästa lösningen tycker du?

avkasta det sista du gibba vid shoren. Jag gjorde detta för några år sedan, samma sits som dig. Dubbade 1/3 av flödet i 35a sedan schoppa jag en nirre. Funkade oftast utan tjafs
Citera
2018-03-20, 07:26
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoNames84
Nja det vill jag absolut inte, så vad är bästa lösningen tycker du?

Gör överföring som vanligt, eller dela upp den på 2 månader om du vill undvika komma över 150K SEK per överföring.

Annars använd ett transit konto på Cypern, för finns flera Libanesiska bank branch där.

Lokal Cypern bank -> Ta ut kontanter Cypern -> Sätta in på Libanesisk Branch i Cypern som kan internt överföra inom banken.

Lokal Cypern bank -> SWIFT till Libanesisk branch på Cypern.

Cypern har alltid varit ett transit land för tvätta och föra över pengar till och från EU. Främst då via Libanon. Innan fanns det inte ens några lagar hur mycket kontanter man fick ta in/ut från Libanon.

Även finns många privatjet som väntar på flygningar Cypern / Libanon. Fast pris den linjen.

Men mycket har ändrats senaste år, nu finns lagar gällande hur mycket kontanter man får flyga med in och ut från Libanon. Annars måste man deklarera det.

Även AML / KYC blivit hårdare även på banker i Cypern. Så har du inte kontakter och försökar öppna nytt bankkonto på Cypern och göra så riskerar du istället problem.
Citera
2018-03-20, 09:18
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Gör överföring som vanligt, eller dela upp den på 2 månader om du vill undvika komma över 150K SEK per överföring.


Det där funkar inte, banken har rapportskyldighet vid 150k / år. Att dela upp betalningarna gör ingen skillnad.

från SKV:
Citat:
Uppgiftslämnaren ska även lämna kontrolluppgift om beloppet är en delbetalning och den totala summan av delbetalningarna överstiger 150 000 kr under ett kalenderår.
Citera
2018-03-20, 10:43
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det där funkar inte, banken har rapportskyldighet vid 150k / år. Att dela upp betalningarna gör ingen skillnad.

från SKV:

Dock är svenska banker väldigt efterblivna när det gäller följa regler och koll på AML, alla fall när gäller överföringar. Även om dom blivit tvingande senaste åren bli bättre.

Lägg märke till ordet "delbetalning" hur ska bank veta om en delbetalning eller helt ny betalning. Så om du anger olika referens text finns det inget som kan koppla automatiskt till delbetalning. Och om betalning är över 1 månads mellanrum ännu mindre troligt.

Om man är så orolig bör man använda via flera olika banker så aldrig kan bli 150k mot en mottagare hos någon bank.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback