Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-03-18, 00:17
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Eller när industrin hittar ett alternativt ledarmaterial. När det sker så försvinner nästan ALL efterfrågan på guld.


Är det inte också så att enda anledningen till varför guld är 4ggr dyrare idag än det var för 20 år sedan, att man manipulerade marknadspriset genom att hålla stora mängder guld i lager och utanför cirkulation, och där priset därmed kan dumpas tillbaks till ursprungsnivån enbart genom att dessa lager släpps ut i cirkulation igen?

Du är ute och cyklar. Guld är främst en valuta. Endast en liten del används inom industrin.

Anledningen till att guldet är 4 gånger dyrare är att att penningmängden ökat kraftigt. Det är mer korrekt att säga att dollarns värde urholkats relativt guldet.
Citera
2018-03-18, 20:05
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Du är ute och cyklar. Guld är främst en valuta. Endast en liten del används inom industrin.

Anledningen till att guldet är 4 gånger dyrare är att att penningmängden ökat kraftigt. Det är mer korrekt att säga att dollarns värde urholkats relativt guldet.

Nu när vi ändå är inne på valutor.

Finns det någon möjlighet för (väst)världen att höja tillbaks räntorna till "normala" nivåer utan att allt fuckas upp totalt? Har läst en hel del och konsensus verkar vara att det mer eller mindre är omöjligt, främst för USA.

Kommer vi någonsin se +% ränta på vanliga sparkonton igen?
Är minusränta på sparkonto oundvikligt?

En annan fråga. Ponera att det införs någon ny valuta (Ryssland, Kina, whatever), och att man väljer att ha guld som uppbackning. Jag sitter med 10 tackor Heraeus och 10 tackor Valcombi.
Kommer det vara någon större skillnad i värdet på dessa två märken? Jag menar, det är fortfarande 999.9 guld i båda...
Citera
2018-03-18, 20:42
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkhulken
Nu när vi ändå är inne på valutor.

Finns det någon möjlighet för (väst)världen att höja tillbaks räntorna till "normala" nivåer utan att allt fuckas upp totalt? Har läst en hel del och konsensus verkar vara att det mer eller mindre är omöjligt, främst för USA.

Kommer vi någonsin se +% ränta på vanliga sparkonton igen?
Är minusränta på sparkonto oundvikligt?

En annan fråga. Ponera att det införs någon ny valuta (Ryssland, Kina, whatever), och att man väljer att ha guld som uppbackning. Jag sitter med 10 tackor Heraeus och 10 tackor Valcombi.
Kommer det vara någon större skillnad i värdet på dessa två märken? Jag menar, det är fortfarande 999.9 guld i båda...

Jag har mycket svårt att se svenska bolåneräntor gå över 4 %. Det borde vara något liknande för USA. Jag tror att man får vara glad om man får 1 % ränta på sina bankkonton om några år.

Nej, det är ingen större skillnad mellan olika guldtackor.
Citera
2018-03-18, 20:49
  #40
Medlem
Genomsöka ditt hem kanske?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback