Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-15, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Vad ska man göra ifall man får körkortet indraget pga något trafikbrott som elektriker? Vad krävs för att körkortet ska bli indraget?

Är man helt körd som elektriker utan körkort?

Om man går på bygge behöver man inget körkort.
Men att jobba som service elektriker utan körkort blir svårt.
Körkort anses vara ett stort plus vid anställningsintervju
Citera
2017-07-15, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teqi-
Om man går på bygge behöver man inget körkort.
Men att jobba som service elektriker utan körkort blir svårt.
Körkort anses vara ett stort plus vid anställningsintervju
Vad hade du själv gjort om du hade fått körkort indraget pga något trafikbrott? Man vill helst fortsätta jobba som elektriker utan att byta yrke i väntan på att få tillbaka körkortet.
Citera
2017-10-15, 15:41
Medlem
Finns någon med mer aktuell information om detta?

Vilka företag, förutom LKAB, är det som har elektriker i gruvorna nu för tiden?
Citera
2018-03-18, 11:22
Medlem
Praktisera som Elektriker (Första gången)

Hejsan jag går mitt andra år på el och energi programmet och vill bli elektriker. Om några dagar ska jag börja praktisera i 10 veckor. Jag har fått veta vart och vilken tid jag ska vara där, jag har även fått uniformer och verktyg. Jag har ganska nervös över det för jag har aldrig praktiserat innan. Hur gick det för er? Vad behöver man tänka på? Vad fick ni göra? Vad de trevliga där? osv. Jag har också fått veta att jag ska arbeta på ett ny bygge och vad kan jag förvänta mig.
Citera
2018-03-18, 11:27
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrzieffs
Hejsan jag går mitt andra år på el och energi programmet och vill bli elektriker. Om några dagar ska jag börja praktisera i 10 veckor. Jag har fått veta vart och vilken tid jag ska vara där, jag har även fått uniformer och verktyg. Jag har ganska nervös över det för jag har aldrig praktiserat innan. Hur gick det för er? Vad behöver man tänka på? Vad fick ni göra? Vad de trevliga där? osv. Jag har också fått veta att jag ska arbeta på ett ny bygge och vad kan jag förvänta mig.

Lyssna, anteckna, ställ hela tiden frågor, var trevlig och positiv och visa att du vill vara där och lära dig.
Citera
2018-03-18, 11:34
Medlem
megacoolmans avatar
Du behöver inte vara nervös. Följ följande råd så blir det bra.

1. Kom i tid
2. Ha med dig matlåda så du klarar dig under dagen
3. Sitt inte och surfa på mobilen under arbetstid
4. Lyssna på dina handledare
5. Fråga om det är något du inte kan eller förstår.
6. Var uppmärksam så du inte skadar dig på något. På byggen springer det alltid runt en massa snickare och annat löst folk med brädor och annat byggmaterial och är i vägen
7. Städa efter dig (Elektriker är notoriskt dåliga på det...hehe)
Citera
2018-03-18, 12:11
Medlem
CommonSenses avatar
Din handläggare kommer ju veta att du är nybörjare så han kommer nog inte ha nå högra förhoppningar. Visa framfötterna, fråga vad du kan göra och om han behöver hjälp. Chansen finns att du kan få sommajobb där om du är duktig.

Ställa mycke frågar är alltid bra det visar att du är sugen och lära dig
Citera
2018-03-20, 19:57
Medlem
phny5s avatar
En sak jag noterat är att praktikanter ger upp för lätt, om något inte går bra på första eller andra försöket så hör man "Nä det går fan inte".
Visa att du vill arbeta, be efter jobb om du inte har att göra.
Det är trögt i början och dagarna känns väldigt långa men det går över väldigt fort.
Citera
2018-03-23, 07:35
Medlem
Erbjud dig att hämta kaffet efter ni lunchat
Citera
2018-06-27, 14:13
Medlem
Om man är anställd som industri eller hushållselektriker, vad finns det för privata extraknäck man kan ha?
Typ installera solceller eller fan vet jag?
Citera
2018-09-27, 06:20
Medlem
Elektriker lön

Tja. Jag pluggade till installatörs elektriker på lernia (vuxenutbildning). Har precis blivit 2 års montör. Jag kommer att börja på en ny firma om ca 2 veckor. Jag kommer att köra service. Min lön landade på 26000 plus bil och telefon. Notera att bilen inte endast är en jobb bil utan jag får använda den privat (förmånsbil), så jag kommer att få skatta på den. Jag jobbar i Stockholm.

Känns som att lönen för elektriker skiljer ganska mycket från firma till firma och från montör till montör. Har jag fått rätt lön? Hur ser era löner?

Alex
Citera
2018-09-27, 06:32
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har en liknande lön. 26-28 tusen, fri bil, mobil. Arbetar som golvläggare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in