Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-17, 18:46
  #277
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jeanette Gustafsdotter, vd på Tidningsutgivarna tycker att det är en vantolkning att påstå att TU kräver att Google ska begränsa åsikter men lyfter sedan ett exempel på JUST DETTA som ett föredöme att agera efter:

https://www.medievarlden.se/2018/03/...g-av-kritiken/

Det här understryker än en gång det Rebecka Uvell skriver. Det handlar om kontroll och informationsmonopolet. Media kämpar för att behålla detta och i det hyllar TU:s vd initiativ som berövar vanliga medborgare ett sätt att förmedla tankar och information på.

Sedan är det motbjudande det som skett. I artiklarna ser vi olika varianter på påståendet "Google har fått massiv kritik" när det i själva verket rör sig om en nyhet som media själva skapat - det är enskilda journalister i Expressens grävgrupp (Frida Sundkvist, Claes Petersson etc) som initierat detta och sedan talat med företag och politiker i termer av "är ni upprörda över att antisemitism förekommer bland sökresultaten på Google" och vips har man en grund för den agendajournalistik man vill driva.
Ja det är vidrigt hur godtyckligt med de tar bort saker och klassar kritik som hat etc. Låt det fria ordet flöda fritt, det är riktig demokrati. Det är ju bara att argumentera mot de åsikter man inte gillar. Det är så man har en levande debatt. Men det är väl det etablerade medier är livrädda för.
Tur att Flashback finns, här är alla åsikter välkomna och måtte fler människor hitta hit.
Citera
2018-03-17, 18:55
  #278
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Citerar för att ni ska få notiser, men plockar bort den wall-of-text som blir från alla arga kränktisar.

Jag noterar att ingen av er bemötte huvudpoängen med mitt inlägg. Är ni för överutmanade för att lyckas med det? För oavsett vad man tycker om Google och deras ansvar för yttrandefriheten, så har Google i detta nu inte vidtagit några som helst särskilda åtgärder i deras svenska version. D.v.s. inga som helst åtgärder som ni skriker "C3NSUR!!1!!" om. De uppdaterar den svenska versionen lite snabbare än ursprunglig plan så att den blir ännu mer lik den engelska. De gör alltså snarare tvärtemot vad ni tror. Läs Googles egna debattartikel (om ni nu kan läsa), länkad i mitt förra inlägg.


Google har redan censurerat sin Engelska version så att den inte ger vissa träffar. Detta var på debatt i ex UK för en tid sedan. Ja våra politiker vill snabbt få in denna version, då den nuvarande som sagt ger andra OÖNSKADE sökresultat.. men vänta nu ? Oönskade av VEM och VEM bestämmer vad oönskad sökinformation är ? Är inte sållningen av information upp till den som läser den ?

För att bilda sig en uppfattning skall man läsa båda sidors åsikter och sedan själv bilda sig en uppfattning.. eller hur ? inte att man skedmatas med vad någon annan tycker att man skall läsa eller inte. Detta var iaf vad jag fick lära mig i skolan innan den förvandlades av PK maffian.

Svenska politiker har även möjligheten att filtrera den information du har på skärmen och inte enbart via Googles sökmotor med Svenskt filter. Som du kanske vet så filtreras det en hel del via DNS servrar som används av Svenskarna. Även USENET servrar filtreras på känslig och/eller olagligheter. Filter=Censur.
__________________
Senast redigerad av Milldue 2018-03-17 kl. 18:58.
Citera
2018-03-17, 19:14
  #279
Medlem
Zaedrewss avatar
Återstår att se om Google är dumma nog att böja sig för några pyttesmå svenska jobbiga ena. Det var liksom inte för lite drygt 10 år sedan som Google hade konkurrenter kvar som bara väntade på att sno allt från dom. De kan liksom förlora allt på närmaste 10 åren om de viker sig för trams som detta och det kommer någon ny (som Google var) som ger den som söker vad den som söker är ute efter sanning och inte censur. Då kan det gå snabbt att Google inte längre är världens största företag. För om inte Youtube finns det liksom Liveleak och en massa andra som bara väntar på att Google ska fucka upp det ordentligt. Google är inte en makthavare som Microsoft utan de är mest till för att just nu finns det inga bättre alternativ. Om jag vill höra vad Hitler sa där 1942 i ett tal så kommer jag liksom söka upp det för att höra det och det gör mig liksom inte till en nazist.
Citera
2018-03-17, 19:27
  #280
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Min gissning är att vi snart ser en kinesisk utmanare till Google.
Citera
Ruskigbusss avatar

Moderatormeddelande

Postat av Ruskigbuss 2018-03-17, 19:56
Moderator
Eftersom det på i princip varje sida av tråden kommer någon som upptäckt att det finns fler sökmotorer än Google och ivrigt vill meddela detta till alla - så har jag skapat en tråd om sökmotorer där den som inte vill använda Google kan botanisera. Eller fylla på om det skulle sakna någon.

(FB) Sökmotorer - sammanställning

Den här tråden är alltså INTE till för att berätta om alla alternativ.
/Mod
2018-03-17, 21:08
  #282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Är du desinformatör eller bara överutmanad? Redan idag skiljer sig Googles engelska och svenska versioner åt. Den engelska får alla förbättringar i sökalgoritmerna först och detta implementeras sedan allt eftersom på alla de andra språken. Det enda Google gör nu är att man skyndar på uppdateringen av den svenska versionen så den snabbare än ursprunglig plan blir lik den engelska. Detta för att det är bättre algoritmer i den engelska som inte visar hatpropaganda lika högt upp i resultaten som tidigare. Supertydligt om man läser källmaterialet (en debattartikel skriven av Google själva), och inte den extremt snedvridna versionen som Samhällsnytt har ljugit fram.

För övrigt så är Google ett privat jävla företag som givetvis anpassar sig för att göra maximalt med vinst. Om det innefattar att ta till sig av kritik och inte sprida listor på judar i Sverige så är det fritt fram för dem att göra det. Den enda gången det kan bli censur är om staten går in och förbjuder, vilket de inte gjort. Jag fattar inte hur ni idioter inte kan ta till er detta trots alla påpekanden.

Censur är censur även om man outsourcar den till privata* företag.

* Jag ser Google som en del av deep state och alltså inte som vilket företag som helst.
Citera
2018-03-17, 21:31
  #283
Medlem
GNOMDSs avatar
Nu är vi där. Järnridån.Bamburidån. Och nu PK ridån här i Sverige.Jag behöver ingen förmyndare som skall bestämma vad jag skall läsa eller inte.Denna censur är framdrevad av Bonniers. Det angår inte Bonniers vad jag läser och inte läser. Det är helt absurt. Bonniers mediakoncern kan stoppa upp sina publikationer där bak.
__________________
Senast redigerad av GNOMDS 2018-03-17 kl. 21:32. Anledning: Rättade stavfel.
Citera
2018-03-17, 23:33
  #284
Medlem
Redan bytt ut google på alla mina maskiner kopplade mot nätet.

Stora frågan är ju om Google kommer påverkas av detta.
Tydligt att friheten i Sverige minskar sakta men säkert..
Citera
2018-03-18, 00:28
  #285
Medlem
Bonnier har som sagt lagt press på Google för att kunna få en mer demokratiserad version för vårt folks väl. Det är ingen censur, och detta påverkar inte vår yttrandefrihet, det är helt enkelt att vi får fram mer demokratiskt innehåll, google blockar inget utan man har demokratiserat.

Bonnier bryr sig extremt mycket om att vi i Sverige ska ha det bra, Bonnier är drivande bakom allmän rösträtt etc, och ja jag tycker ni överdriver, det här är bara en förbättring.
Citera
2018-03-18, 02:58
  #286
Medlem
Krendels avatar
Här har ni lite info om gammelmedias kampanj mot google:

https://www.youtube.com/watch?v=pbtIQw-FYwk
Citera
2018-03-18, 03:28
  #287
Medlem
dont.cry.dears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GNOMDS
Nu är vi där. Järnridån.Bamburidån. Och nu PK ridån här i Sverige.Jag behöver ingen förmyndare som skall bestämma vad jag skall läsa eller inte.Denna censur är framdrevad av Bonniers. Det angår inte Bonniers vad jag läser och inte läser. Det är helt absurt. Bonniers mediakoncern kan stoppa upp sina publikationer där bak.
Du lär missbedöma dem. De profilerar sig på att sälja information. Inte tandkräm eller välling.
De säljer till oss vad de vill sälja, och förtiger allt som inte ligger i deras intressen. Söndra och härska heter principen. Och alla medel är givetvis av godo. Varför ska individerna botanisera bland nyhetsflöden och välja det de vill? De skall välja det Bonniers vill eller blir det ajajaj på rumpan.
Där ser vi globalismens fula tryne.
Och regeringen ligger i en liten ask hos familjen Bonnier och tar emot Nordkorea i villa Bonnier på Djurgården. Bad karma?
Citera
2018-03-18, 08:19
  #288
Medlem
Milldues avatar
Om folk slutar att använda Google så påverkar detta naturligtvis företaget och deras årsbokslut.
Även en minskning på 30% färre användare skulle synas i deras kvartalsrapporter iaf i den Svenska delen. Detta betyder mindre reklaminkomster och att deras kunder söker sig till andra alternativ.

Internet är bra för att påverka företag och myndigheter. Det är ju detta man är rädd för och är ursprunget till MSN's fasa. Så det är du bra om folk lär sig påverka via sina datorer och telefoner och sedan verkligen gör det i stora grupper. Detta är dagens motsvarighet till att gå ut på gator och torg.

När folk gick ut och protesterade i stora grupper så gjorde man det olagligt att demonstrera, eller iaf så måste man begära "Tillstånd" och då fick man ett styrmedel över folk och deras protester. Lika löjligt som det som sker nu. Olagliga demonstrationer är straffbart jag vet jag var en av dem som plockades in av polisen i grupp, Men jag var för ung för att häktas den gången. Lite senare så arresterades jag när vi protesterade mot att mellanölet togs bort.. den gången fick jag sitta över natten men slapp åtal.

Lär er protestera via era datorer och telefoner. Stoppa allt vad lagar om censur och begränsningar av yttrandefriheten innebär. Jag ogillar religiösa fanatiker, oavsett om de är kristna eller muslimer, judar. MEN jag skulle kämpa på deras sida om man via lag eller förföljelse av yttrandefriheten ville begränsa dem. Yttrandefrihet och åsiktsfrihet är demokratins grund och oerhört viktig att kämpa för till och med värd att ge sitt liv för.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback