Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-03-17, 21:30
Medlem
Ryssland pekar ut bla Sverige som ledande i forskningen runt den nervgas som användes i England. Hur omfattande är svensk forskning runt dessa kemvapen?

USA plockade ner en hel fabrik i Uzbekistan för några decennier sedan och en av uppfinnarna av denna nervgas bor idag i USA och man vet att det tidigare sålts på svarta marknaden. Är det USA/CIA som försett Sverige med denna kunskap och gas?

Artikel i Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ge-i-giftharva
Citera
2018-03-18, 00:51
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ryssland pekar ut bla Sverige som ledande i forskningen runt den nervgas som användes i England. Hur omfattande är svensk forskning runt dessa kemvapen?

USA plockade ner en hel fabrik i Uzbekistan för några decennier sedan och en av uppfinnarna av denna nervgas bor idag i USA och man vet att det tidigare sålts på svarta marknaden. Är det USA/CIA som försett Sverige med denna kunskap och gas?

Artikel i Aftonbladet.

Sverige är säkert rätt kompetenta på dessa saker, men jag har svårt att tro att vi skulle medverka till att använda dessa vapen i det här fallet. Jag ser snarare uttalandet mer som en vass pik om att bevis saknas, och att det lika gärna kan vara något av de utpekade länderna som Ryssland.
Citera
2018-03-18, 01:25
Medlem
Lasermopsens avatar
FOI har tillgång till mindre mängder nervgift, så som sarin o VX, för att forska inom skydd mot det. Någon Novichock tror jag inte finns i Sverige, om det nu finns överhuvudtaget...? Hörde på Ekot tidigare idag, eller igår, att ryssarna nu förnekar att de ens haft det!
Citera
2018-03-18, 01:27
Medlem
Bo Holmstedt skrev vetenskapliga artiklar om syntesen av tabun redan i början av 50-talet. Han har även avhandlat andra antikolinesteraser och annan toxikologi.
Citera
2018-03-18, 07:43
Medlem
Bergakungens avatar
Problemet här är att det krävs kompetens för att utveckla skydd (materiel och doktrin) för kemiska stridsmedel. Då krävs förstahandskunskap om mekanismer, distributionsmetoder och annat som i princip skulle kunna användas offensivt, inte bara defensivt.

Så ur den aspekten är det alldeles korrekt att FOA (numera FOI) har "forskning om nervgas".
Citera
2018-03-18, 20:49
Medlem
orvarens avatar
Hörde någon som sa att denne sett texten "Made in Sweden" på en burk Zyklon B,kan det stämma,att vi försåg tyskarna inte bara med resor på järnväg och goda mängder stål,utan även "gas till ugnarna"?
Citera
2018-03-18, 21:03
Medlem
Gabriel2017s avatar
Jag uppfattade det som om Sverige har haft tillgång till kemiska vapen.
Första gången på Tv när Wallström uttalade sig ifrågan så sa hon:
Nåt liknande att "Sverige har förstört sina Kemiska vapen"
Vilket jag tolkade som att Vi har haft det.
Jag kanske hörde fel?
Citera
2018-03-19, 00:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist

Artikel i Aftonbladet.

Den är ganska omfattande, men är mer koncentrerad på motmedel till kemiska vapen. Det är snarare FOI som förser USA/CIA med information om dessa substanser och motmedel.

Det tillverkas inga större mängder gaser eller gifter. De som används i forskningen tillverkas i små mängder och lagras inte någon längre tid. En del riktigt potenta gifter är heller inte så lagringsbeständiga så de tillverkas vid behov. (Kemiska vapen har i regel kort nedbrytningstid men kan då vara svåra att lagra längre tid)
Citera
2018-03-19, 00:35
Medlem
Lars-Erik Tammelin

Citat:
Tammelin, som var organisk kemist, rekryterades 1950 till FOA för forskning kring nervgaser och nervgasmotmedel, sedan FOA hade fått upp ögonen för att stora mängder nervgas (framför allt tabun) hade lagrats upp under andra världskriget.

Citat:
Ett av de ämnen, succinylkolin, som Tammelin framställde i jakt på nervgasmotmedel kom att användas som ett muskelavslappnade läkemedel vid narkos och kirurgiska ingrepp under namnet Celocurin.
Citera
2018-03-19, 01:49
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel2017
Jag kanske hörde fel?

Vi har aldrig haft kemvapen men vi har självklart all kunskap vi behöver om dessa vapen. Det innebär att vi har tillgång till substanserna i sig men att de inte används i vapen.

Sverige kan skaffa kärnvapen på egen hand också - det är inga problem så. Biologiska vapen också.

Vi måste ha dessa kunskaper för att kunna skydda oss och för att kunna bistå med kunskap om det skulle hända något utomlands, t ex i Syrien.
Citera
2018-03-19, 02:09
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel2017
Jag kanske hörde fel?

Nar var detta ungefär? Som Wallström sade det?
Citera
2018-03-19, 11:09
Medlem
Försvarsmaktens faktasamling om CBRN hade ett bra kapitel om kemiska stridsmedel i Sverige. Jag hittar den inte på nätet men den finns tillgänglig på Wayback machine:
https://web.archive.org/web/20120320...idor/3/f3.html

Det gjordes försök på 50-talet men det ledde inte till någonting konkret. Det har även framställts små mångder VX-gas i Sverige för att mäta vilka koncentrationer av gasen som är dödlig på råttor. Om den typen av studier gjordes på de sovjetiska nykomlingarna som uppdagades efter murens fall bör de försöken ha gjorts på 90-talet när risken för illegal spridning av ämnen var som störst. De administrativa kraven för den här typen av arbete i Sverige är höga och FOI har till och med en hel vägg med priser för hur de hanterar sina försöksdjur så även om man inte offentliggör vad som gjorts finns det en god genomslysning inom relevanta kretsar.

Det är med andra ord bara en typisk rysk rökridå som knappast behöver tas på allvar (se exempelvis Wolfgang Hanssons beskrivning av hur de agerar: https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...val-genomtankt).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in