Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-07, 12:51
  #1489
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankedrottningen
Ja precis, men problemet är att det ju hade varit så mycket roligare om man sågs i verkligheten för att samtala med varandra. Känns dock som att de flesta som skulle dyka upp är ensamma, lite socialt "handikappade" personer som har svårt att skaffa vänner. Jag kan ha fel, men de som faktiskt är trevliga och öppna, och som går att klicka med har ofta sina vänner och hobbys och ser ingen anledning till att gå med i en klubb där ingen känner ingen.
Men, människor som är "socialt handikappade" säker ju sig vanligtvis inte till några sociala sammanhang Överhuvudtaget.
De är ju socialt handikappade, eller hur.

De som gillar att umgås i grupp, med för dem inledningsvis okända deltagare, de är ju ofta sociala människor.


Det finnns ju massor av olika klubbar och föreningar och sällskap osv.
Det brukar vara lätt att hitta, om man åtminstone börjar att leta efter Det man är Intresserad av.

Tex om du hade varit intresserad av att måla porslin.
Då hade det varit en enkel sak att söka på det, på nätet. Med "stad" plus ämnet, plus "kurs" eller "grupp" eller nåt sånt.
Det finns ju också ABF och Studiefrämjandet, etc. De har kurskataloger som man kan titta i.



Om det är "mystiska" saker du är intresserad av så kan du med fördel gå ner till din lokala bokhandel för "mysko böcker."
Där brukar det sitta upphängda lappar, på anslagstavlor, som man kan botanisera bland för att hitta intressant grupp.
Ja, du kan även Själv sätta upp en sån lapp, där du redovisar dina önskemål.
Tex "caféträffar med samtal om hypnos och mysko saker & ting."


Såg du inte det datingprogrammet på SVT med Mark Levengood, där präster skulle gifta sig?
Iaf förra året var det en kille från Malmö som var nån slags pastor, och han hade folk hemma hos sig som träffades regelbundet för att diskutera deras gemensamma intresse (som då var att be och sjunga lovsånger och snacka om halleluja-kristendom).
Dvs det är lika lätt för dig att hitta något som passar dig bättre.
Du måste bara lära dig att söka på rätt ställe.
Citera
2018-03-17, 16:57
  #1490
Medlem
Jag har sökt massor om aktiviteter i min stad, men hittar inget. Det är ingen småstad heller. Hur gör ni andra? Kan vara om vad som helst, fast vill helst göra något med andra. Klättring, pingis, sporter, eller vad som.

edit: Vart hittar ni kurser/klubbar att gå med i? Fick mig att tänka på hell angels. Den klubben vill jag inte va med i.
Citera
2018-03-17, 17:07
  #1491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Jag har sökt massor om aktiviteter i min stad, men hittar inget. Det är ingen småstad heller. Hur gör ni andra? Kan vara om vad som helst, fast vill helst göra något med andra. Klättring, pingis, sporter, eller vad som.

edit: Vart hittar ni kurser/klubbar att gå med i? Fick mig att tänka på hell angels. Den klubben vill jag inte va med i.


Kolla på anslagstavlor eller på lokala ica, lokaltidningen.. börja flyg med drake. Skitgrym hobby, tycker jag iaf.
Citera
2018-03-17, 17:10
  #1492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie83
Kolla på anslagstavlor eller på lokala ica, lokaltidningen.. börja flyg med drake. Skitgrym hobby, tycker jag iaf.

Såg något om militärweekend på anslagstavlan, fast den är för långt ifrån mig när jag googla om det på datorn. Finns det hemsidor för gratis kurser i Sverige? Då folket är osociala bör det finnas fler grupper för oss.
Citera
2018-04-04, 14:21
  #1493
Medlem
TraXzmans avatar
Snickra och bygga är alltid kul i trä, dock så måste man ha lite plats för det eller renovera
Annan hobby kan ju va att gå på loppisar, samla prylar
Citera
2018-05-04, 19:01
  #1494
Medlem
Vad ska man göra innan man blir gammal och får lite tid över för hobbies?

Tjena,

Jag har funderat länge på att göra saker i tidig ålder så jag inte blir gammal och har svårt tid över för att göra saker som jag vill och har velat göra ett tag. Är i tidiga 20 års åldern och jag vet inte hur mycket av min tid blir ockuperat av arbetssysslor och liknande när jag blir gammal, därför vill jag ha råd av er som har ångest eller kunskaper och erfarenheter att dela med er kring detta?
Citera
2018-05-04, 19:50
  #1495
Medlem
Samtalarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lizardangie
Tjena,

Jag har funderat länge på att göra saker i tidig ålder så jag inte blir gammal och har svårt tid över för att göra saker som jag vill och har velat göra ett tag. Är i tidiga 20 års åldern och jag vet inte hur mycket av min tid blir ockuperat av arbetssysslor och liknande när jag blir gammal, därför vill jag ha råd av er som har ångest eller kunskaper och erfarenheter att dela med er kring detta?
Ångrar att jag inte började spara i aktier tidigare. Sedan tycker jag väl att jag kanske kunde ha spelat lite mindre datorspel.

Resa och så har jag ändå gjort en hel del så på den fronten känner jag mig rätt nöjd. Det känns som jag har nått en resemättnad åtminstone. Så nu står andra saker på prioritetslistan

Skaffa vänner i tidig ålder, men skaffa bra vänner! Det är mycket svårare att knyta täta band senare i livet. Bygg även ett kontaktnätverk även om du är introvert. Det väger väldigt tungt i samhället.

Som gammal, ifall du blir någorlunda mainstream så kommer du spendera 9 timmar på jobbet. Kanske upp till en timme resandes dit och hem varje dag. Du kommer lägga kanske 7 timmar på sömn och resten av tiden skall gå till att handla, laga mat, kultivera relationen till din partner/husdjur/barn/vänner.

Mitt sista tips är att undvika skulder så långt du kan, det har gjort livet mycket lättare för mig.
Citera
2018-05-07, 02:54
  #1496
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lizardangie
Tjena,

Jag har funderat länge på att göra saker i tidig ålder så jag inte blir gammal och har svårt tid över för att göra saker som jag vill och har velat göra ett tag. Är i tidiga 20 års åldern och jag vet inte hur mycket av min tid blir ockuperat av arbetssysslor och liknande när jag blir gammal, därför vill jag ha råd av er som har ångest eller kunskaper och erfarenheter att dela med er kring detta?

ledsen att behöva säga det men ju äldre du blir ju mer ansvar kommer du att få, man får lära sig att dela mellan arbete och fritid och hålla fritiden helig på sitt sätt och arbetstiden helig på sitt sätt, börja spela dataspel och sup lite om helgerna som alla andra svenssons gör för att orka med arbetsveckorna
Citera
2018-05-08, 06:23
  #1497
Medlem
Pungsvings avatar
Gör det du vill göra då. Förstår inte riktigt ditt problem.
Citera
2018-05-09, 22:52
  #1498
Medlem
Tror inte ålder spelar någon roll, men ju tidigare du börjar ju bättre. Träning, bokläsning, bli socialare, och allt annat inom personlig utveckling.
Citera
2018-05-09, 23:17
  #1499
Moderator
VitKallas avatar
Sammanfogning av trådar. /Mod
Citera
2018-06-16, 15:50
  #1500
Medlem
Knaviuss avatar
Hur ersätter jag 10 års datorspel- och porrberoende?

Har gått en månad nu sen jag kopplade ur speldatorn men mest legat på soffan och tittat på laptopen med existentiell ångest. Studierna går bättre och nu tränar jag varje dag men jag sitter fortfarande med ångest större delen av min fritid för jag saknar någonting meningsfullt att göra.

Saker som att sitta och tälja eller sticka låter extremt tråkigt. Jag behöver en fartfylld hobby man kan syssla med varje dag man känner för det flera timmar i sträck, gärna tillsammans med vänner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback