Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-15, 09:03
  #97
Medlem
shaktas avatar
Tips, skaffa kontantkort. Slipper man säljare och surpriseräkningar.
Citera
2018-03-15, 09:37
  #98
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Det tar väl några sekunder innan den börjar spela in något eventuellt meddelande. De skall väl påa att "personen du har ringt kan inte svara, men lämna gärna namn och nummer efter pipet" etc.
Du menar väl inte att de debiterar för samtal där inget meddelande har spelats in?
Från TELE2:
"Reser du utanför EU kostar det pengar att ta emot samtal till din röstbrevlåda. Det innebär att du får betala om någon kopplas till din telefonsvarare, även om inget meddelande har lämnats eller om du inte lyssnar av det. "
Så fort du hör "kan inte svara" är man kopplad till telefonsvarare !
Så de tar betalt så fort någon ringer och väntar på "kan inte svara"
Citera
2018-03-15, 11:01
  #99
Medlem
Jag tipsar också om att fixa kontantkort det känns mycket bättre. Om jag åker utomlands så struntar jag i mobilen förutom när jag vill ta bilder
__________________
Senast redigerad av Babyspenat 2018-03-15 kl. 11:06.
Citera
2018-03-15, 11:10
  #100
Medlem
Det här ju känt sen länge om man är lite insatt, men alla är inte lika insatta.

Man kan verkligen tycka att det borde stå med i det där sms:et med prislista som man får.

Kanske testa att låta en advokat ta fram en bestridan, på basis att denna prisuppgift inte funnits tillgänglig på adekvat sätt? Kan vara värt pengarna.
Citera
2018-03-15, 12:05
  #101
Medlem
Terretorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzasemla

Kanske testa att låta en advokat ta fram en bestridan, på basis att denna prisuppgift inte funnits tillgänglig på adekvat sätt? Kan vara värt pengarna.

Tycker också att det är rätt pissigt av tele2 att inte begränsa vad kostnaderna kan uppgå till i dessa fall, men TS skulle inte vinna framgång rent juridiskt i det här fallet - tyvärr.
Citera
2018-03-15, 12:12
  #102
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terretorre
Tycker också att det är rätt pissigt av tele2 att inte begränsa vad kostnaderna kan uppgå till i dessa fall, men TS skulle inte vinna framgång rent juridiskt i det här fallet - tyvärr.

Han får skylla sig själv! Men förhoppningsvis har andra här i tråden lärt sig att ta ur simkortet och skaffa kontantkort vid resor utanför EU!
Citera
2018-03-15, 20:38
  #103
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terretorre
Tycker också att det är rätt pissigt av tele2 att inte begränsa vad kostnaderna kan uppgå till i dessa fall, men TS skulle inte vinna framgång rent juridiskt i det här fallet - tyvärr.

Por que?

Telefonsvararen har inte tagit emot meddelanden, kunden har inte tagit emot samtal, ändå är det skäligt att debitera kunden över 25 kronor per samtal de inte har gett samtycke till eller tagit del av?

Menar du att Human CentIpad skulle vara lagligt rent juridiskt?

Vid en snabbtitt på prislistan verkar det vara fråga om en helt annan summa per samtal dock.

https://www.tele2.se/support/mobilte...andande/priser
Citera
2018-03-16, 06:48
  #104
Medlem
Mimurs avatar
Det är ju surt att behöva betala det, men jag har alltid lite skepticism till just Tele2 o några andra mobiloperatörer. Telia har jag fått för mig är lite mer hederliga när det gäller att inte syssla med dolda avgifter. Jag hade ett lågprisabonnemang och brukade vara noga med att stänga av mobildata utanför EU, men vid ett tillfälle när jag landade i ett asiatiskt land, så glömde jag att slå av mobildatan och på den lilla stunden tankade mobilen ner drygt 600 kB. Det kostade mig 99 kronor. Också lite sura pengar att betala... Det skulle väl bli 167000 spänn för en GB omräknat 😀
Citera
2018-03-16, 08:43
  #105
Medlem
Trivials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Det kostar inte dig ett öre att folk talar in på din röstbrevlåda, även om du befinner dig i utlandet. Det kostar dock för dig att ringa till röstbrevlådan och lyssna av den, se det som ett samtal hem till Sverige där din röstbrevlåda befinner sig.

EDIT:
Visar sig att jag kan ha fel. Tele2 verkar ha det så utomordentligt korkat anordnat att det faktiskt kan kosta att ta emot samtal till sin Telefonsvarare.
https://www.tele2.se/foretag/support...elefonsvararen

Inte bara Tele2. Vad jag vet har alla operatörer det så. Det är ju en vidarekoppling som sker så man blir då debiterad enligt samtalstaxa i det landet man befinner sig i.

Man får ett SMS om detta när man kommer till utlandet, samt i dom flesta fallen även information om hur man stänger av sin röstbrevlåda. Om man ej kollar det SMS:et med prisuppgifter, får man skylla sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Det är ju surt att behöva betala det, men jag har alltid lite skepticism till just Tele2 o några andra mobiloperatörer. Telia har jag fått för mig är lite mer hederliga när det gäller att inte syssla med dolda avgifter. Jag hade ett lågprisabonnemang och brukade vara noga med att stänga av mobildata utanför EU, men vid ett tillfälle när jag landade i ett asiatiskt land, så glömde jag att slå av mobildatan och på den lilla stunden tankade mobilen ner drygt 600 kB. Det kostade mig 99 kronor. Också lite sura pengar att betala... Det skulle väl bli 167000 spänn för en GB omräknat 😀

Telia fungerar precis likadant som Tele2 och alla andra när det kommer till debiteringarna som TS syftar på.

https://www.telia.se/privat/support/...svar-utomlands
__________________
Senast redigerad av Trivial 2018-03-16 kl. 08:47.
Citera
2018-03-16, 08:58
  #106
Medlem
Floridasidans avatar
Men funkar det verkligen så att om någon ringer min mobil (hypotetiskt) utomlands så om man inte svarar så går det en koppling via min mobil till en dator i Sverige där telefonsvaren finns.

Rent logiskt bör ju om ingen svarar samtalet kopplas om till svararen i sverige och inte via någon länk utomlands. Svararen är ju ingen apparat man har med sig på resan.

Låter som rent ocker för att kompensera för att de inte får pengar (6.45/påbörjad minut!) genom att man besvarar samtalet.
Citera
2018-03-16, 09:47
  #107
Medlem
bengt-allans avatar
En tanke som dök upp iom trådens innehåll är vad som gäller om man NIXAT sitt mobilnummer och ändå blir uppringd av försäljare och är i tex USA?

Trots att jag har NIX blir jag ändå ofta uppringd av försäljare.

På vem faller då betalansvaret för de samtal som jag avsagt mig ifrån?

En undrande B-A
Citera
2018-03-16, 10:06
  #108
Medlem
Trivials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengt-allan
En tanke som dök upp iom trådens innehåll är vad som gäller om man NIXAT sitt mobilnummer och ändå blir uppringd av försäljare och är i tex USA?

Trots att jag har NIX blir jag ändå ofta uppringd av försäljare.

På vem faller då betalansvaret för de samtal som jag avsagt mig ifrån?

En undrande B-A

Mig veto har NIX inget med din operatör att göra. Betalansvaret är ditt.

Det hela är ju väldigt enkelt att undvika genom att spärra sin röstbrevlåda. Dom flesta operatörer erbjuder spärr utanför EU för just röstbrevlådan.

Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Men funkar det verkligen så att om någon ringer min mobil (hypotetiskt) utomlands så om man inte svarar så går det en koppling via min mobil till en dator i Sverige där telefonsvaren finns.

Rent logiskt bör ju om ingen svarar samtalet kopplas om till svararen i sverige och inte via någon länk utomlands. Svararen är ju ingen apparat man har med sig på resan.

Låter som rent ocker för att kompensera för att de inte får pengar (6.45/påbörjad minut!) genom att man besvarar samtalet.

Ja, tyvärr fungerar det så. Faktiskt så behöver man inte ens ha igång sin telefon. Det räcker med att du kopplat upp din telefon mot den utländska operatören. Stänger du av telefonen kommer du fortsatt bli debiterad för samtal till röstbrevlådan.

Det är idiotiskt, men som sagt, väldigt enkelt att förhindra, om man läser det SMS man får med prisuppgifter.
__________________
Senast redigerad av Trivial 2018-03-16 kl. 10:08.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback