Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-12, 06:33
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag har haft katter i 30 år och adopterat hittekatter trots en mycket låg inkomst på ungefär kring existensminimum. Jag har alltid prioritet veterinärkostnader trots detta och dom har varit många. Ibland och relativt ofta kommer en veterinärräkning på 2000-4000 kr som jag får ta på kredit till nästkommande månad.
Om mina katter blir sjuka tar jag dom till djursjukhuset. Jag startar inte en tråd på Flashback.
Det är skillnaden mellan dig och mig.
Om du hade tagit hand om några sjuka hittekatter och inte haft pengar vore det en sak men du avlar på ej renrasiga katter för att tjäna pengar (och tvingas torka skit) och förnekar dom sen professionell vård och DET är något helt annat oavsett hur lagligt det är. Alla som har en sann kärlek för djuren kommer att idiotförklara dig medan de som liksom du styrs av girighet och brist på empati inte kommer att reagera.

Ta kredit för katträkningar? Har du så dåligt ställt kanske du inte ska ha katt? Inte för kattens skull, utan bättre om du tog hand om dig själv först.
Citera
2018-03-12, 06:35
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det kostar inte obegränsat om man har försäkring!!! Vilket ansvarsfulla personer har!!!
När jag hittade tre kattungar som var fem veckor gamla var det första jag gjorde att ta dom till veterinär för en hälsokontroll. Det andra var att teckna en veterinärvårdsförsäkring.

Försäkringar är ett skämt. Det slutar alltid med att man får betala 20-25% på räkningen + självrisk i alla fall.
Citera
2018-03-12, 06:37
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remedy4sanity
som någon annan tidigare nämnt: kolla FPV. helst igår.
har din stackars kattmamma burit på viruset är det förmodligen en tidsfråga innan hon inte är någon kattmamma längre, med tanke på hjärnskador och "dolda fel" som kan ha uppstått. det är bara att släpa sig iväg till veterinären och ta avföringsprov på de små liven, givetvis även om de kvarvarande "verkar friska"; stå på dig om de tycker du är nojig eller gnällig. eller så skiter du i även detta råd och fortsätter ta dagen som den kommer trots att det handlar om små sköra djur som aldrig bett om att få födas in i ett hushåll som tycker att veterinärnotor "känns" för mycket för att unna varesig dem eller ens din egen verksamhets kredabilitet och seriositet det. så jävla obehagligt att man aldrig vet säkert huruvida en uppfödare gör såhär när man hämtar sin till synes friska kattunge, om de slarvar och sparar in på försäkringar, åker lite selektivt till veterinären och startar flashbacktråd med rubriken "hjälp, kattungarna ligger visst och dör här" när det kör ihop sig.

har du tagit fler kullar på någon av föräldrarna?

Flertalet kullar. Du talar för döva öron. Men tack för input. FPV passar dock inte in.
Citera
2018-03-12, 06:45
  #160
Medlem
Uppdatering.

Jag gav honom väldigt mycket mat igår, som han till viss del spydde upp. Lite svårt att göra en bra avvägning hur mycket man ska ge. Han har magrat lite så jag mixade i lite burkmat tillsammans med mjölkersättningen så det blev flytande som jag gav honom. Detta var på kvällen.

Idag på morgonen var det fart på grabben. När mamman hoppade in i rummet så brottade han nästan ner henne för att han var så sugen på att dia. Det var ett våldsamt smackade när han fick ner henne. Han åt även lite av matblandningen vi ger de andra två.

Så väldigt positivt att aptiten är tillbaka. Ska se nu hur han reagerar på att äta lite annan mat än mjölkersättningen.
Citera
2018-03-12, 13:00
  #161
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallekallekalle
Försäkringar är ett skämt. Det slutar alltid med att man får betala 20-25% på räkningen + självrisk i alla fall.

Som fortfarande är betydligt mindre än 100%...
Citera
2018-03-12, 15:33
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Som fortfarande är betydligt mindre än 100%...

Tack då slapp jag säga det själv. Jag lämnar denna tråd, hoppas att det går bra för katten och att "kattuppfödaren" i slutändan kan lära sig nåt av detta även om jag starkt betvivlar det. Girighet, dumhet och brist på självkritik är inte lätt att ändra på.
__________________
Senast redigerad av cherryfive 2018-03-12 kl. 15:37.
Citera
2018-03-12, 20:40
  #163
Medlem
Uppdatering.


Just nu lika pigg och stark som syskonen. Springer och brottas.

Dock så måste jag mata honom. Han vill helst dia, men det räcker liksom inte. Mamman är lite ovillig att ge dom mat också.
Citera
2018-03-13, 01:54
  #164
Medlem
Antar att det är såhär det blir när socialen drar in på pengen. Jag hoppas åtminstone att det hellre är så än simpel girighet á la nyliberalt entreprenörskap. TS attityd är beklämmande. Man odlar för fan inte djur som flera skrivit, det är levande varelser med känslor. De har inte bett om att bli födda, så kan man inte ta hand om dem på bästa sätt så ska man ge fan i det.
Citera
2018-03-13, 01:59
  #165
Medlem
Våra katter hade samma symtom för nåt år sedan. Bajsade på sig ,dreglade och spydde om vartannat.
Blev dropp och skonkost hos veterinär ett par dygn innan de fick komma hem.
Jag fick aldrig något riktigt svar på vad de drabbades av men de gissade på förgiftning.

Testa skonkost istället för kattmat, den finns att köpa på djursjukhuset och är bra för
en sjuk katt. Påminner lite om gröt som man ger genom en pipett eller liknande.
Citera
2018-03-13, 19:47
  #166
Medlem
Uppdatering



Nu går det inte att se någon skillnad på dem sånär som att han är lite magrare än de andra. Kanske är han lite rundare om magen för att jag matar honom ganska mycket, men det känns att han har lite mindre muskler på kroppen efter den tid han nu mest legat och sovit.
Citera
2018-03-14, 15:18
  #167
Medlem
Uppdatering

Det enda som jag kan notera hos honom just nu är att han fortfarande andas snabbare med mindre andetag. Verkar helt frisk i övrigt.

Utesluter inte att det kan vara något med lungorna eller hjärtat. Får överväga veterinär, men skulle vilja avvakta tills obduktionsrapporten kommit från systern.
Citera
2018-03-16, 05:23
  #168
Medlem
AnnaChiaras avatar
Du har råd att skicka en kattunge på obduktion, men har inte råd att ge en levande sjuk kattunge vård.
Djurplågeri kallas det.

Backyardbreeding är det du håller på med, parar raskatt med huskatt eller annan ras, har noll koll på tester av föräldradjuren, grundläggande skötsel och omsorg av kattmamman och ungar och kränger dem sen som rasprocentkatter på blocket för tusenlappar.

Stackars jävla katthona som fastnat i era händer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback