Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-13, 21:30
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18swecun
Om du har 50kr i uttagsavgift på 5000kr och har 1% i ränta på pengarna så tjänar du 0:-. Har du 0:- i uttagsavgift på 5000kr och 1% ränta så tjänar du 50kr. Inte helt enkelt för vissa att förstå..

Det förvånar mig inte då du inte verkar ha några indianer i kanoten. Alla andra som går in på sidan ser att det är bättre ränta på 1 miljon kronor gentemot 5000kr om man låser pengarna 1 år. På sidan ser man (inte du då) att uttagsvillkoren förbättras om man låser 1 miljon gentemot 5000kr. Detta förstår man även med sunt förnuft men fortsätt gärna förneka så fler får ta del av ditt gedigna kunskapsregister.
Du har aldrig reflekterat över att det finns andra sätt att investera pengar i än ett jävla räntekonto?
Du kallar folk för dumma o allt möjligt.

Det räcker med att gå in på avanza o köpa H&M så har du 7% per år i dagens kurs i direktavkastning, absolut kan kursen gå ner men nu är det högst tvivelaktigt då utdelningen är såpass hög att den med största sannorlikhet inte kommer gå ner då hm fortfarande är ett fruktansvärt framgångsrikt företag.

Om inte annat går det alltid att köpa preffar som ger över 5% utdelning.

Finns inget alternativ som är 100%bombsäkert, inte ens ett räntekonto.
Citera
2018-03-13, 21:42
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme
Du har aldrig reflekterat över att det finns andra sätt att investera pengar i än ett jävla räntekonto?
Du kallar folk för dumma o allt möjligt.

Det räcker med att gå in på avanza o köpa H&M så har du 7% per år i dagens kurs i direktavkastning, absolut kan kursen gå ner men nu är det högst tvivelaktigt då utdelningen är såpass hög att den med största sannorlikhet inte kommer gå ner då hm fortfarande är ett fruktansvärt framgångsrikt företag.

Om inte annat går det alltid att köpa preffar som ger över 5% utdelning.

Finns inget alternativ som är 100%bombsäkert, inte ens ett räntekonto.

Givetvis finns de andra sätt. Men vill man ha ett säkert alternativ med mindre avkastning (fast säker avkastning om inte banken går i konkurrs) så har jag uppenbarligen tagit upp räntekonto?

Klart man kan köpa aktier,fonder eller spela på lotto. Alla kan ju ge högre avkastning men om det är lika säkert? Absolut inte.

Du vet ju själv att du inte har koll på aktier som du visar med "7% per år i dagens kurs i direktavkastning" och att "hm fortfarande är ett fruktansvärt framgångsrikt företag" så varför försöker du lura andra? Skriv pm om du har problem med vad jag skriver istället för att försöka lura dig själv och andra att du vore kunnig på ämnet.
Citera
2018-03-13, 22:05
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18swecun
Givetvis finns de andra sätt. Men vill man ha ett säkert alternativ med mindre avkastning (fast säker avkastning om inte banken går i konkurrs) så har jag uppenbarligen tagit upp räntekonto?

Klart man kan köpa aktier,fonder eller spela på lotto. Alla kan ju ge högre avkastning men om det är lika säkert? Absolut inte.

Du vet ju själv att du inte har koll på aktier som du visar med "7% per år i dagens kurs i direktavkastning" och att "hm fortfarande är ett fruktansvärt framgångsrikt företag" så varför försöker du lura andra? Skriv pm om du har problem med vad jag skriver istället för att försöka lura dig själv och andra att du vore kunnig på ämnet.

Det var TS som skrev att han ville uppnå 5% avkastning, då antar jag och förmodligen hela Flashback förutom du, att det inte är ett räntekonto vi pratar om

Sen vitt jag vet så är det väl ganska simpel matematik att under 2018 delar H&M ut 9,75kr i aktieutdelning och kursen står i 134,88kr tar man då 9,75kr/134,88= 0,0722 vilket är 7,22%.
Så att det inte stämmer som du påstår kan vem som helst kolla upp.

Angående att HM fortfarande är ett framgångsrikt företag baserar jag på att råder fortfarande trots några tuffa år ännu en tillväxt i bolaget.
Att ett företag har problem under några år betyder inte att det hux flux är ett bottenföretag, alla företag möter tidvis motgångarn av olika slag.

Är du inte ett troll så är du åtminstone dum i huvudet.
Citera
2018-03-13, 22:38
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme
Det var TS som skrev att han ville uppnå 5% avkastning, då antar jag och förmodligen hela Flashback förutom du, att det inte är ett räntekonto vi pratar om

Sen vitt jag vet så är det väl ganska simpel matematik att under 2018 delar H&M ut 9,75kr i aktieutdelning och kursen står i 134,88kr tar man då 9,75kr/134,88= 0,0722 vilket är 7,22%.
Så att det inte stämmer som du påstår kan vem som helst kolla upp.

Angående att HM fortfarande är ett framgångsrikt företag baserar jag på att råder fortfarande trots några tuffa år ännu en tillväxt i bolaget.
Att ett företag har problem under några år betyder inte att det hux flux är ett bottenföretag, alla företag möter tidvis motgångarn av olika slag.

Är du inte ett troll så är du åtminstone dum i huvudet.

Jag sa redan från början i tråden att det är en hög avkastning att räkna med och kom därför med förslaget om en metod med mindre fast säker avkastning. "hela flashback", bra försök att försöka få med sig några som håller med dig..

Du kan inte förutse utdelningen om ett år och med din metod utav uträkning visar du att du aldrig har köpt en aktie.

Jag motsatte mig inte att det var ett framgångsrikt företag utan att det är ett flyktigt uttryck för att det skulle vara en garant för att man ska få hög avkastning på sina aktier.

Bättre att vara det ena istället för att vara både och likt dig
Citera
2018-03-13, 22:39
  #65
Medlem
Svaret stavas p2p.
Har investerat i det via ett 20-tal bolag.

Mina bästa tips är:
www.savelend.se
www.twino.eu
www.mintos.com

Vad detta går ut på är det mest klassiska investeringssättet som finns. Du lånar helt enkelt ut pengar till privatpersoner och företag. Alla företagen använder sig av automatiska investeringsportföljer så att du bara behöver sätta in pengar och ställa in automatiken efter hur du vill låna ut pengarna. Det finns flera trådar om p2p-investeringar här på fb men bättre att du ringer till Savelend för en snabb genomgång av hur detta fungerar.
Citera
2018-03-13, 22:46
  #66
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greven15
Svaret stavas p2p.
Har investerat i det via ett 20-tal bolag.

Mina bästa tips är:
www.savelend.se
www.twino.eu
www.mintos.com

Vad detta går ut på är det mest klassiska investeringssättet som finns. Du lånar helt enkelt ut pengar till privatpersoner och företag. Alla företagen använder sig av automatiska investeringsportföljer så att du bara behöver sätta in pengar och ställa in automatiken efter hur du vill låna ut pengarna. Det finns flera trådar om p2p-investeringar här på fb men bättre att du ringer till Savelend för en snabb genomgång av hur detta fungerar.

Det verkar ganska häftigt och säkrare än högräntekonton utan insättningsgaranti. Ska kolla upp detta.
Citera
2018-03-13, 23:03
  #67
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Pengarna går till fonden och återinvesteras, pga skatteregler är det inte fördelaktigt göra utdelning direkt till kunderna från fonden.

Dock jag som bor i land med 0% skatt och tillgång till global marknad har del fonder som gör ren utdelning varje månad, kvartal, år etc.

Tack för svar, super, då är jag lugn. Pinsamt att jag som äger fonder inte har koll. Indexfonder har jag fattat dock är rätt för sådana som mig.

Wow, låter som att du har koll på ditt läge, häftigt!
Citera
2018-03-14, 00:32
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det verkar ganska häftigt och säkrare än högräntekonton utan insättningsgaranti. Ska kolla upp detta.

-
__________________
Senast redigerad av 18swecun 2018-03-14 kl. 00:35.
Citera
2018-03-14, 11:17
  #69
Medlem
SAVELENDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det verkar ganska häftigt och säkrare än högräntekonton utan insättningsgaranti. Ska kolla upp detta.

Bara att höra av dig om du har några frågor! Kul projekt.

Varmt lycka till.
Citera
2018-03-14, 11:59
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det verkar ganska häftigt och säkrare än högräntekonton utan insättningsgaranti. Ska kolla upp detta.

Varför skulle det vara säkrare??
Citera
2018-03-14, 13:13
  #71
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greven15
Svaret stavas p2p.
Har investerat i det via ett 20-tal bolag.

Mina bästa tips är:
www.savelend.se
www.twino.eu
www.mintos.com

Vad detta går ut på är det mest klassiska investeringssättet som finns. Du lånar helt enkelt ut pengar till privatpersoner och företag. Alla företagen använder sig av automatiska investeringsportföljer så att du bara behöver sätta in pengar och ställa in automatiken efter hur du vill låna ut pengarna. Det finns flera trådar om p2p-investeringar här på fb men bättre att du ringer till Savelend för en snabb genomgång av hur detta fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det verkar ganska häftigt och säkrare än högräntekonton utan insättningsgaranti. Ska kolla upp detta.
Tänk på:
Citat:
Tidshorisont
Kapitalet ska hinna omsättas åtminstone två gånger samt att eventuella kravprocesser med påminnelse, inkasso och kronofogden med löneutmätning ska hinna ske. Därför ska tidshorisonten för en investering på Savelend ses som åtminstone 18-24 månader.
Plus ingen garanti att få tillbaka pengar
Insättningsgaranti
Eftersom Savelend inte är en bank är inte de pengar som investeras i lån täckta av den statliga insättningsgarantin. Däremot är pengarna som deponerats på kontot avsett för investering särskilda från Savelends bolagspengar, och som inte är utlånade, skyddade hos en svensk bank i det osannolka scenario för om Savelend Sweden AB går i konkurs.
Citera
2018-03-15, 16:50
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme
Det var TS som skrev att han ville uppnå 5% avkastning, då antar jag och förmodligen hela Flashback förutom du, att det inte är ett räntekonto vi pratar om

Sen vitt jag vet så är det väl ganska simpel matematik att under 2018 delar H&M ut 9,75kr i aktieutdelning och kursen står i 134,88kr tar man då 9,75kr/134,88= 0,0722 vilket är 7,22%.
Så att det inte stämmer som du påstår kan vem som helst kolla upp.

Angående att HM fortfarande är ett framgångsrikt företag baserar jag på att råder fortfarande trots några tuffa år ännu en tillväxt i bolaget.
Att ett företag har problem under några år betyder inte att det hux flux är ett bottenföretag, alla företag möter tidvis motgångarn av olika slag.

Är du inte ett troll så är du åtminstone dum i huvudet.

Ops tillväxt i företaget säger du?
https://www.dn.se/ekonomi/hm-nar-int...ursen-sjunker/

Hoppas du trollar bort dina egna pengar för tips till andra ska du inte ge.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback