Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-15, 13:50
  #13
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyltgren
Ingen vet nånting. Däremot finns det statistik. Rikatillsammans har ett överskådligt diagram. De senaste 110 åren så har Stockholmsbörsen gått plus 5 - 6 - 7 år i rad. Sen kommer 1-2 år då upp till 20-30% av börsvärdet förintas. Detta upprepas gång på gång.

Om det här hade varit säkert hade alla investerarna följt det mönstret, och då hade mönstret försvunnit. Det inser du väl själv?

Ta med dig det här citatet när du försöker gissa dig till någonting som är såpass komplext, och värdefullt, som börsen ändå är:

Citat:
Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.
Citera
2018-03-15, 13:59
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Att låta det rasa 30% låter logiskt, men märk väl att vi hade en liten dipp år 2015 och 2016. Något som kan påverka när nästa dipp kommer eller som redan nu har påverkat mer än vad folk pratar om.

Det finns med andra ord viss risk för att du kommer behöva vänta ganska länge.
Att vara utanför börsen är också i regel dyrare än att vara inne såvida man inte lyckas time:a marknaden väldigt väl (vilket få öht lyckas med).

Ett alternatov du har är att fegspela via en väldigt defensiv strategi och sedan sätta en deadline för när detta upphör.

Precis förstår inte varför ingen verkar bry sig om nedgången mellan 2015-2016? Asienindex gick fan ner ca 50% :S
Citera
2018-04-29, 16:35
  #15
Medlem
Jag har mina pengar i spiltan hög räntefond i väntan på katastrofen om det är bra eller dåligt vet jag ej.
Citera
2018-04-29, 16:41
  #16
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Precis förstår inte varför ingen verkar bry sig om nedgången mellan 2015-2016? Asienindex gick fan ner ca 50% :S


Jaha? Även om du gick in med 100% av ditt kapital på absoluta toppen innan kraschen så hade du fortfarande legat +10% idag.
Citera
2018-04-30, 13:58
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Jaha? Även om du gick in med 100% av ditt kapital på absoluta toppen innan kraschen så hade du fortfarande legat +10% idag.

Det är annorlunda denna gång

Jag hade legat minst 50% på börsen och samtidigt samma upp likvider inte främst för att "köpa lågt", utan främst för att få självförtroendet att inte sälja ifall börsen går ner 50% eller mer nästa gång, vilket jag själv nästan räknar med
Citera
2018-04-30, 15:22
  #18
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Det är annorlunda denna gång

Jag hade legat minst 50% på börsen och samtidigt samma upp likvider inte främst för att "köpa lågt", utan främst för att få självförtroendet att inte sälja ifall börsen går ner 50% eller mer nästa gång, vilket jag själv nästan räknar med

Eeeeh......
Citera
2018-04-30, 16:47
  #19
Medlem
hipp-hipps avatar
Jag startade en annan likadan tråd.
Om aktiefonder åker ner 1-2% två dagar i rad, ska man inte köpa, sedan sälja dagen efter om aktier stiger?
Folk brukar säga att aktier handlar man dagligen men fonder mycket sällan. Men om en fond som Avanza Zero är bara baserad på Sthlm börsen, så handlar man aktier i princip. Speciellt om det handlar om affär-samma-dag.

Rent matematiskt/statistiskt undrar jag varför ingen råder att handla fonder från dag till dag? Särskilt aktiefonder? Behöver en vettig förklaring.
Citera
2018-04-30, 17:16
  #20
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Jag startade en annan likadan tråd.
Om aktiefonder åker ner 1-2% två dagar i rad, ska man inte köpa, sedan sälja dagen efter om aktier stiger?
Folk brukar säga att aktier handlar man dagligen men fonder mycket sällan. Men om en fond som Avanza Zero är bara baserad på Sthlm börsen, så handlar man aktier i princip. Speciellt om det handlar om affär-samma-dag.

Rent matematiskt/statistiskt undrar jag varför ingen råder att handla fonder från dag till dag? Särskilt aktiefonder? Behöver en vettig förklaring.

För att när du säljer aktier nu så får ögonblickets pris och pengarna på kontot på en gång.

När du säljer avanza zero nu så du inte värdet nu utan när säljer registreras. Typ nästa dag kl12 eller liknande. Sen tar det ytterligare nån dag innan du har pengarna på kontot. Så att köpa en snabb dipp med plb att köpa in dig igen imorgon går helt enkelt inte med klassiska fonder. Med ETF går det dock.
Citera
2018-04-30, 17:22
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyltgren
Kära medborgare

Jag kommer under året sannolikt att få en hyfsat stor summa pengar som jag avser att investera i aktiefonder. Hur stor summa är irrelevant och jag vet vilka fonder jag kommer att köpa.

MEN jag sitter och funderar om jag ska invänta nästa börsnedgång. Börsen har gått extremt bra i sju år och statistik och experter pekar på att vi närmar oss nästa nedgång. Kommer raset före pengarna så löser sig problemet automatiskt men annars är tanken att låta börserna rasa 30% och gå in några månader in i ras-fasen lagom före nästa uppgång.

Hur tänker ni med att gå in med nya pengar i fonder/aktier just nu?
Nån som lämnar börsen med sina pengar?

Med ödmjuka hälsningar

Bättre att bestämma sig att köpa istället för att vänta.

Jag har hållit igång med sparande med värdepapper i snart 1 år, läst på en del angående olika källor när det kommer till spekulation och mycket spelar in när man börjar spekulera.
En stark indikation när det kommer till börsen är att kolla på DJ USA, för Stockholmbörsen följer denna som en hund, många svenska investerare som har kontakter med USA är min spekulation samt att USA kontrollerar rätt så mycket handel f.ö.

Men att köpa sig positioner lite då och då låter mer förnuftigt än att vänta, köp när ordrar etc ramlar in, vänta lite för vissa kommer nöja sig med 10% ökning för att sedan sälja och detta är traders strategi.
Nästan alltid blir det såhär, däremot så har medicintekniska system etc varit en annan femma om man fått resultat av patienter.
Men att köpa låter dig att balansera ditt GAV, och att köpa en stor post kan vara väldigt förödande om du lagt allt i samma korg.

Fonder har ju sin tjusning i det att man köper ett paket med aktier, om man ska sikta in sig på ränta på ränta effekter genom att spara under en längre tid så ska man kanske köpa sig räntebevis men då måste man köpa poster som ligger runt 10 000kr.
Man bör dock ha koll på bolagets överlevnad då deras kredit säger hur pass bra/dålig de är, reporäntan från riksbanken ska man också ha koll på, sedan beror det såväl på vilket räntebevis du vill investera inom.

Och att börsen sänker företag som går bra för låter bara dumt, däremot så kan jag tänka mig småföretag etc som drabbas mest om man nu letar efter en raket, där kan börsnedgången drabbas mest så med andra ord så måste man lära sig att anpassa sina investeringar och man gör misstag såväl, men då måste man förstå vad för misstag man gör.
Att säga att börsen går ner och man har investerat i ett företag som knappast nått till FAS2 av sina kliniska prövningar säger sig mycket väl vad som kommer hända med ett sådant företag om börsen ramlar ner.
__________________
Senast redigerad av Locho 2018-04-30 kl. 17:25.
Citera
2018-04-30, 17:28
  #22
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
För att när du säljer aktier nu så får ögonblickets pris och pengarna på kontot på en gång.

När du säljer avanza zero nu så du inte värdet nu utan när säljer registreras. Typ nästa dag kl12 eller liknande. Sen tar det ytterligare nån dag innan du har pengarna på kontot. Så att köpa en snabb dipp med plb att köpa in dig igen imorgon går helt enkelt inte med klassiska fonder. Med ETF går det dock.

Ja. Tidsaspekten förstår jag.
Men om du tittar på avanza zero grafen går den upp o ner på liknande sätt som aktier, men i en långsamare tempo.
Vilka risker finns att handla Avanza Zero 4 gånger per månad med sådan strategi? I stället att vänta 6 mån, eller 2-3år?
Rent statistisk fundering.
Citera
2018-04-30, 17:42
  #23
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Ja. Tidsaspekten förstår jag.
Men om du tittar på avanza zero grafen går den upp o ner på liknande sätt som aktier, men i en långsamare tempo.
Vilka risker finns att handla Avanza Zero 4 gånger per månad med sådan strategi? I stället att vänta 6 mån, eller 2-3år?
Rent statistisk fundering.

Ja eftersom det dröjer så får du en osäkerhet på priset vid varje köp/sälj på typ +-1%. I genomsnitt borde det ta ut sig i längden. Men risk brukar vara något man undviker om man inte får avkastning för det.
Citera
2018-04-30, 17:55
  #24
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Ja eftersom det dröjer så får du en osäkerhet på priset vid varje köp/sälj på typ +-1%. I genomsnitt borde det ta ut sig i längden. Men risk brukar vara något man undviker om man inte får avkastning för det.
Som jag vet, handlar man Avanza Zero "samma dag", dvs kursen som tas på kvällen efter börsen har stängts. Stämmer det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback