Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-12, 17:30
  #1
Medlem
Snyltgrens avatar
Kära medborgare

Jag kommer under året sannolikt att få en hyfsat stor summa pengar som jag avser att investera i aktiefonder. Hur stor summa är irrelevant och jag vet vilka fonder jag kommer att köpa.

MEN jag sitter och funderar om jag ska invänta nästa börsnedgång. Börsen har gått extremt bra i sju år och statistik och experter pekar på att vi närmar oss nästa nedgång. Kommer raset före pengarna så löser sig problemet automatiskt men annars är tanken att låta börserna rasa 30% och gå in några månader in i ras-fasen lagom före nästa uppgång.

Hur tänker ni med att gå in med nya pengar i fonder/aktier just nu?
Nån som lämnar börsen med sina pengar?

Med ödmjuka hälsningar
Citera
2018-03-12, 17:55
  #2
Medlem
252lifes avatar
Jag lägger in pengar i indexfonder 2 dagar efter Trump har twittrat något som fått börsen att falla. Då får man direkt 2 % + när börsen återhämtar sig.

Men annars är rådet att sprida risken och investera i olika former. Själv har jag flyttat över hälften av mitt sparande tiĺl sparkonto med bra ränta.
Citera
2018-03-12, 17:57
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
För det första så är rådet beroendes på vad för aktier och fonder du ämnar sätta pengarna på. Men men.

Om vi inte är i någon ihållande nedgång eller ras när du får pengarna så bör du sätta in dom direkt. Säg att du har pengarna där en tid och lyckas få upp dom 10%. Sen kommer raset och du plockar ut dom när dom rasat ca 5%. Då ligger du 5% plus. Du inväntar någon slags botten och sätter in alla pengar allt eftersom.

Om du får pengarna och får för dig att vänta till börsen rasat så kan du ha otur och få vänta i 2 år och kanske missa en värdeökning på 30%. Inte så sexigt va?

Om någon smartskalle nu får för sig att grina på min uträkning i första exemplet så menar jag matematiskt som jag skriver det.
Citera
2018-03-12, 18:06
  #4
Medlem
rostigamazons avatar
Avvakta jag tror börsen snart sjunker rätt kraftigt, sen när det står lågt, går du in och köper, och har du bara tålamod, så kommer dina pengar sen växa.
Citera
2018-03-12, 18:15
  #5
Medlem
Foruejsonlys avatar
Jag ligger kvar med aktier och fonder även om min hjärna vet att jag borde gå ur. Men skulle jag in på marknaden med en summa pengar så hade jag definitivt väntat in den kommande nedgången!
Citera
2018-03-12, 19:53
  #6
Medlem
Det är inte särskilt bra timing i att investera i aktiefonder just nu. Du gör klokare i att investera i en annan tillgångsklass.
Citera
2018-03-13, 00:01
  #7
Medlem
Snyltgrens avatar
Det här är sparande på väldigt lång sikt. Tanken är att pengarna ska föröka sig med ränta på ränta. Därav aktiefonder. Men frågan är om det är rätt tidpunkt att kliva på karusellen. Men som sagt, man vet inte om raset kommer i år. Hade det inte varit så många goda år på raken så hade jag inte tvekat på det här sättet. Nu känns tajmingen riskabel.
Citera
2018-03-13, 08:29
  #8
Medlem
tradingcurrenciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 252life
Jag lägger in pengar i indexfonder 2 dagar efter Trump har twittrat något som fått börsen att falla. Då får man direkt 2 % + när börsen återhämtar sig.

Vill du handla sådana kortsiktiga rörelser så är det bättre att handla aktier eftersom du då får ditt innehav direkt (ingen väntetid).

MVH
Henrik
Citera
2018-03-13, 21:33
  #9
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Det är rätt! Köp billigt och sälj dyrt! Alla som är inne i börsen nu har noll koll till skillnad från er genier som ska tjäna pengar! Det är ju så enkelt som att bara vänta nån månad på raset och rida på vågen uppåt igen! Det är ju genialt!
Citera
2018-03-13, 21:46
  #10
Medlem
Rebelxs avatar
Om du vet att det blir en börsnedgång så bör du vänta.
Jag tror på att det blir så, men så har jag känt i kanske 2 år.. Hur länge kan du vänta? Kanske investera hälften och vänta med resten.
Är pengarna viktiga för dig så kanske jaga avkastning är så vettigt, helt utan några belägg så känner jag iallafall att det inte blir några jätteökningar generellt inom marknaderna men att risken för nedgångar inte alls ska förbises.
Baserat på detta så får man väl bestämma om man vill chansa på 5-10% i år eller förlust på 25% ? Hursomhelst är det helt omöjligt att sia om framtiden och bara du vet hur viktiga pengarna är för dig.
Citera
2018-03-14, 19:09
  #11
Medlem
Snyltgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsgivaren
Det är rätt! Köp billigt och sälj dyrt! Alla som är inne i börsen nu har noll koll till skillnad från er genier som ska tjäna pengar! Det är ju så enkelt som att bara vänta nån månad på raset och rida på vågen uppåt igen! Det är ju genialt!

Ingen vet nånting. Däremot finns det statistik. Rikatillsammans har ett överskådligt diagram. De senaste 110 åren så har Stockholmsbörsen gått plus 5 - 6 - 7 år i rad. Sen kommer 1-2 år då upp till 20-30% av börsvärdet förintas. Detta upprepas gång på gång.
Citera
2018-03-15, 13:42
  #12
Medlem
sinewaves avatar
Att låta det rasa 30% låter logiskt, men märk väl att vi hade en liten dipp år 2015 och 2016. Något som kan påverka när nästa dipp kommer eller som redan nu har påverkat mer än vad folk pratar om.

Det finns med andra ord viss risk för att du kommer behöva vänta ganska länge.
Att vara utanför börsen är också i regel dyrare än att vara inne såvida man inte lyckas time:a marknaden väldigt väl (vilket få öht lyckas med).

Ett alternatov du har är att fegspela via en väldigt defensiv strategi och sedan sätta en deadline för när detta upphör.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback