Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 14:13
  #1
Medlem
Tjenare!

Förra fredagen släppte jag min första singel på spotify och iTunes. Det är en blandning mellan Old School och ny Hip Hop-musik. Jag har hämtat mycket inspiration från äldre rappare som t.ex. Biggie Smalls och Ice Cube. Text och musik är skriven av mig.

Beatet är uppbyggt av en gitarrloop som jag spelade in själv och jag har använt ett gratispaket för trummorna. Jag arbetar i FL-Studio sedan 5-6 år tillbaka och använder mig nästan enbart av programmets egna effekter och plugins.

Om du/ni gillar softa Hip Hop-beats och sköna rytmer, föreslår jag att ni kikar in och lyssnar på min nya singel "No Assignments"!

Musikvideon hittar ni här:
https://www.youtube.com/watch?v=DNF6B-A-hbk
Citera
2018-03-14, 14:46
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Nu ligger den i feedback så då kommer lite feedback.

Nice!

Men: Några sång-lösningar var lite trista. Du skulle tagit hjälp av någon professionell sångare som skulle sagt no no till några av dina sång-lösningar och så skulle ni fixat det så det blev "rätt".

Beatet var grymt tråkigt. Gitarren skulle dämpats lite i själva låten. Men trummorna måste du lära dig att programmera. Finns inget gung i det. Jag saknar massor med alterneringar. Ta en sån sak som hand-klappet. Det låter som att du bara lagt på det med sequensern och sen låter den slå exakt i takt med samma volym, pitch, quantisering etc. Den låter alltså bara monotont.

Basen skapar ingen rytm ihop med trummorna. Dom passar inte så bra ihop.

Inledningen till videon var tooooo long. WTF! Vill du göra någon grej av det du gör (vad det nu var) så klipp ner den istället för att upprepa något flera gånger. Kanske är för jag inte fattar vad du gör eller varför. Det känns inte motiverat ihop med låten. Eller?

Lyssna på hur basen ljud- och spelmässigt passar ihop med trummorna:
https://www.youtube.com/watch?v=h4UqMyldS7Q
__________________
Senast redigerad av kalkryggar 2018-03-14 kl. 14:53.
Citera
2018-03-14, 15:31
  #3
Medlem
SkepticalHippos avatar
Det skiner igenom här och var att du är svensk på uttalet. Du är inget vidare på att sjunga och skulle nog tjäna på att träna din röst mer, du kan inte ens hålla ut enkla toner utan att det låter rätt illa. Sedan ser det ut som att du inte kan låten utan läser texten nedanför kameran hela tiden vilket ger ett oprofessionellt intryck. Det kanske inte är så det är utan det kanske beror på att du inte vet riktigt var du ska fästa blicken, men titta isåfall hellre in i kameran.

Du har dock ett bra flyt i rappandet och en skön röst att lyssna på i det sammanhanget. Jag tycker att du borde satsa på att lära dig sjunga på åtminstone basnivå. Ta höga och obekväma toner så ofta du kan, på så sätt tränar du stämbanden och lungorna så att du kommer att klara av att sjunga sådana där bitar i framtiden. Om du är seriös så kan du till och med gå till en sångpedagog några gånger för att få tips om övningar.
Citera
2018-03-14, 16:16
  #4
Medlem
Låter som att du försöker bre på någon bastant och maffig röst som du egentligen inte har, väldigt bajsnödigt. Dåligt uttal, inga intressanta rader, tråkigt utseende och inga detaljer som fäster blicken vid dig.

Nä, du har nog inte det som krävs för att bli en duglig artist tyvärr.
Släpp det nu och utbilda dig så slipper du titta tillbaka och skämmas.
Citera
2018-03-14, 20:23
  #5
Medlem
Tack för svar! Alltid kul med lite opartiska åsikter.

Jag har i denna låten valt att ha en ganska ”lat” och avslappnad approach för att skapa en viss känsla. Beatet har jag valt att ha ganska avskalat, utan särskilt mycket variationer, på grund av att jag lagt fokuset på att framhäva rösten och texten.

Lite kul att du nämner just gitarren då jag personligen tyckte att den blev för låg volymmässigt i final-mixen.

Introt i videon är bara som en rolig grej, var lite tveksam till om jag skulle ha med det men den hade lite internt värde så lämnade kvar den.

Men jag uppskattar kritiken och ska tänka på att lyssna bättre när jag mixar trummorna!



Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nu ligger den i feedback så då kommer lite feedback.

Nice!

Men: Några sång-lösningar var lite trista. Du skulle tagit hjälp av någon professionell sångare som skulle sagt no no till några av dina sång-lösningar och så skulle ni fixat det så det blev "rätt".

Beatet var grymt tråkigt. Gitarren skulle dämpats lite i själva låten. Men trummorna måste du lära dig att programmera. Finns inget gung i det. Jag saknar massor med alterneringar. Ta en sån sak som hand-klappet. Det låter som att du bara lagt på det med sequensern och sen låter den slå exakt i takt med samma volym, pitch, quantisering etc. Den låter alltså bara monotont.

Basen skapar ingen rytm ihop med trummorna. Dom passar inte så bra ihop.

Inledningen till videon var tooooo long. WTF! Vill du göra någon grej av det du gör (vad det nu var) så klipp ner den istället för att upprepa något flera gånger. Kanske är för jag inte fattar vad du gör eller varför. Det känns inte motiverat ihop med låten. Eller?

Lyssna på hur basen ljud- och spelmässigt passar ihop med trummorna:
https://www.youtube.com/watch?v=h4UqMyldS7Q
Citera
2018-03-14, 20:37
  #6
Medlem
Kul med konstruktiv kritik!

Uttalet försöker jag allt jobba på ganska mycket, men det är alltid bra att höra det från någon annan så kan man ju kanske ta åt sig lite mer och jobba vidare.

Angående videon så förstår jag vad du menar. Det beror nog främst på att jag inte är så van framför kameran. Får tänka på det i fortsättningen!

Men tack för komplimangen angående rappen.

Kritiken gällande sången kan jag väl inte riktigt hålla med om. Tog inspiration från bland annat J. Cole’s Wet Dreamz hook då han sjunger på ett liknande sätt. Typ lite prat-sång.

Oavsett så tackar jag för kritiken. Alltid viktigt att få höra andras åsikter!


Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Det skiner igenom här och var att du är svensk på uttalet. Du är inget vidare på att sjunga och skulle nog tjäna på att träna din röst mer, du kan inte ens hålla ut enkla toner utan att det låter rätt illa. Sedan ser det ut som att du inte kan låten utan läser texten nedanför kameran hela tiden vilket ger ett oprofessionellt intryck. Det kanske inte är så det är utan det kanske beror på att du inte vet riktigt var du ska fästa blicken, men titta isåfall hellre in i kameran.

Du har dock ett bra flyt i rappandet och en skön röst att lyssna på i det sammanhanget. Jag tycker att du borde satsa på att lära dig sjunga på åtminstone basnivå. Ta höga och obekväma toner så ofta du kan, på så sätt tränar du stämbanden och lungorna så att du kommer att klara av att sjunga sådana där bitar i framtiden. Om du är seriös så kan du till och med gå till en sångpedagog några gånger för att få tips om övningar.
Citera
2018-03-14, 20:40
  #7
Medlem
Det var hårda ord må jag säga!

Jag håller dock inte med dig överhuvudtaget och tycker snarare att mitt textinnehåll och mina detaljer är mycket roligare än många andra rappare och artister ute på marknaden idag.

Tack för att du tog dig tid att lyssna i vilket fall som helst

Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Låter som att du försöker bre på någon bastant och maffig röst som du egentligen inte har, väldigt bajsnödigt. Dåligt uttal, inga intressanta rader, tråkigt utseende och inga detaljer som fäster blicken vid dig.

Nä, du har nog inte det som krävs för att bli en duglig artist tyvärr.
Släpp det nu och utbilda dig så slipper du titta tillbaka och skämmas.
Citera
2018-03-15, 11:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoweArmstrong
Det var hårda ord må jag säga!

Jag håller dock inte med dig överhuvudtaget och tycker snarare att mitt textinnehåll och mina detaljer är mycket roligare än många andra rappare och artister ute på marknaden idag.

Tack för att du tog dig tid att lyssna i vilket fall som helst

Verkligen? Hur mycket erfarenhet av rapscenen har du egentligen?
Ingenting med din stil är unikt, du är en typisk "skönrappare" som ska vara laidback och "ladida mitt liv är så chill och dattidatt".
Det finns tusentals olika rappare i den stilen, men de som slår igenom bringar iallafall något nytt till bordet. Du vet hur man gör en halvokej video, du vet hur man producerar lite halvt, men det gäller ju också att kunna producera något vettigt också. Du kan inte köpa dig till framgång, men om du verkligen vill det här så föreslår jag att du går till en tal- och språkpedagog för att träna bort ditt grötiga uttal samt jobba på en amerikansk dialekt, alternativt rappa på svenska.
Ha en backup-plan bara, räkna med att misslyckas.
Citera
2018-03-15, 19:32
  #9
Medlem
Jag har allt lyssnat på en relativt bred mängd Hip Hop-musik för att skapa mig en uppfattning om diverse texter som finns till hands.

Jag passar nog definitivt in i den kategorin, men tycker personligen att mina texter täcker fler ämnen än du rabblar upp. Jag uppskattar kritiken men att ge en ny artist tipset ”räkna med att misslyckas” är lite väl hårt om du frågar mig. Alla har en chans i en värld som denna.

Men visst, ta du och hävda kulturtronen i denna fråga så tar jag och fortsätter med min musik.

Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Verkligen? Hur mycket erfarenhet av rapscenen har du egentligen?
Ingenting med din stil är unikt, du är en typisk "skönrappare" som ska vara laidback och "ladida mitt liv är så chill och dattidatt".
Det finns tusentals olika rappare i den stilen, men de som slår igenom bringar iallafall något nytt till bordet. Du vet hur man gör en halvokej video, du vet hur man producerar lite halvt, men det gäller ju också att kunna producera något vettigt också. Du kan inte köpa dig till framgång, men om du verkligen vill det här så föreslår jag att du går till en tal- och språkpedagog för att träna bort ditt grötiga uttal samt jobba på en amerikansk dialekt, alternativt rappa på svenska.
Ha en backup-plan bara, räkna med att misslyckas.
Citera
2018-03-21, 00:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoweArmstrong
Jag uppskattar kritiken men att ge en ny artist tipset ”räkna med att misslyckas” är lite väl hårt om du frågar mig. Alla har en chans i en värld som denna.

För hårt? Det är verkligheten, inser du inte hur mycket musiker som dagligen laddar upp sin musik i hopp om att slå igenom för att sedan ta ner den då ingen gillade det? Det är viktigt att ha något annat att falla tillbaka på som genererar en inkomst.
Alla har en chans, men väldigt få lyckas. Hur ska du lyckas när du låter som vilken snubbe som helst?
Vad får dig egentligen att sticka ut från den stora massan? Omringar du dig runt folk som tycker att det du gör är bra? Varför blir du plötsligt så defensiv när någon säger annat? Är du rädd för att ha fel? Är du rädd för att du kanske inte är nästa stora stjärna?

https://en.wikipedia.org/wiki/Survivorship_bias

Använd min negativitet som en motivation till att lyckas, då slipper du ha fel i slutändan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback