Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 14:49
  #1
Medlem
AndersM79s avatar
Hej!
Har en gammal desktop-dator som 'tappar minnet' vid uppstart - den tror det är januari 2002 - och jag misstänker därav att klockbatteriet(?) är på väg att ge upp. Det värsta med bytet - enlig alla nätsidor - är den statiska elektriciteten. Man ska helst ha speciella armband, ha datorn på diskbänken samt ena foten mot ett element, typ...

Frågorna är då:
1. Batteribytet i sig, är det så svårt? Inget som ska lödas eller sådant hoppas jag?
2. Var köpa? Kjell o Co? Teknikmagasinet?
3. Den statiska elektriciteten... ?

EDIT: Kollade nyss att datorn är köpt 2011 - är batteriet redan på bommen?
__________________
Senast redigerad av AndersM79 2018-03-14 kl. 15:13.
Citera
2018-03-14, 15:06
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Känns lite överflödigt med ett armband i det läget faktiskt.

Bytet är enkelt, sitter oftast en liten metallbit som "spärr" som sätter fast batteriet. Och egentligen behöver du inte röra något alls förutom denna spärr (använd en skruvmejsel ex för att dra tillbaka "spärren") och sedan kan du förhand ta upp batteriet och trycka dit ett nytt med ett finger.

Armbanden är bra i alla andra lägen men känns lite överflödigt vid ett CMOS/BIOS batteribyte om jag skall vara helt ärlig...

---edit

Brukar oftast vara ett CR2032 batteri (men det kanske du redan köpt?)
Citera
2018-03-14, 15:20
  #3
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Känns lite överflödigt med ett armband i det läget faktiskt.

Bytet är enkelt, sitter oftast en liten metallbit som "spärr" som sätter fast batteriet. Och egentligen behöver du inte röra något alls förutom denna spärr (använd en skruvmejsel ex för att dra tillbaka "spärren") och sedan kan du förhand ta upp batteriet och trycka dit ett nytt med ett finger.

Armbanden är bra i alla andra lägen men känns lite överflödigt vid ett CMOS/BIOS batteribyte om jag skall vara helt ärlig...

---edit

Brukar oftast vara ett CR2032 batteri (men det kanske du redan köpt?)

Tack för svar, nej jag har varken öppnat burken eller köpt något batteri ännu.
Citera
2018-03-14, 15:35
  #4
Medlem
Klassiskt batteritorsk

När jag ska in o mecka i datorn brukar jag se till att pilla på något jordat, ex. element eller jordstiftet i vägguttaget. "för att vara säker"

Köpa kan du göra konsum/ica

Har du oflyt så kan det sitta kylfläns/fläkt eller grafikkort eller annat mög i vägen för batteriet.
Men bytet i sig är busenkelt och det löser du själv.
Citera
2018-03-14, 17:10
  #5
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumperk
Klassiskt batteritorsk

När jag ska in o mecka i datorn brukar jag se till att pilla på något jordat, ex. element eller jordstiftet i vägguttaget. "för att vara säker"

Köpa kan du göra konsum/ica

Har du oflyt så kan det sitta kylfläns/fläkt eller grafikkort eller annat mög i vägen för batteriet.
Men bytet i sig är busenkelt och det löser du själv.

Hur fungerar det där batteriet? Laddas det när datorn är påslagen, eller?
I går kväll gick den rätt, medans i morse stod den på 00:00 år 2002 + att den saknade säkerhetscertifikat för internet (eller vad det heter) + att det var 5800 dagar sedan senaste virus-scanningen...
Nu har jag stängt av och startat om datorn ett par ggr, och den kommer den nästan ihåg klockan, den ändras +/- 5-10 minuter varje gång...
__________________
Senast redigerad av AndersM79 2018-03-14 kl. 17:38.
Citera
2018-03-14, 17:58
  #6
Medlem
Vaatis avatar
Ett tips är att alltid röra vid chassiet så är det rätt lungt med statisk elektricitet. Och klappa inte katten medan du pysslar
En polare hade sönder en processor pga statisk elektricitet, så helt lugnt är det inte, men det är sällan ett stort problem så länge du rör vid jordade delar. Man kan även jorda sig själv genom att vidröra jorden i närmaste jordat uttag.
Citera
2018-03-14, 22:07
  #7
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Hur fungerar det där batteriet? Laddas det när datorn är påslagen, eller?
Nej, det är ett helt vanligt batteri som tar slut efter en tid, precis som i fjärrkontroller, bilnycklar mm. Har det hållit i 16 år så ska du vara mycket nöjd med det.
Citera
2018-03-15, 23:08
  #8
Medlem
AndersM79s avatar
CMOS-batteribyte utfört; datorn överlevde och håller nu tiden.
Tack för input och goda råd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback