Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-13, 00:16
  #7513
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Får du något felmeddelande? Har du försökt googla felmeddelandet? ofta har någon annan ute på internet redan löst problemet, det gäller bara att hitta lösningen.

Får inget felmeddelande. Det är det som är problemet. Ingenting skrivs heller till openvpn.log.
Hittade precis möjligtvis en liten ledtråd. Internet försvann i några minuter i hemmet. När jag då försökte starta openvpn startade processen, enda tills att internet återvände; då försvann processen igen.

Vet att OVPN, som jag använder, har något som heter killswitch, i sitt program, där den kopplar från VPN-anslutningen om det skulle bli någon sorts läcka. Kan inte hitta något om det i conf-filen och vet inte heller om det här skulle kunna påverka en anslutning genom openvpn (alltså inte OVPNs egen applikation).
Citera
2018-03-13, 05:33
  #7514
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Det var ett missförstånd. Hade inte --verb 6 med i första kodraden (openvpn --config /etc/openvpn/ovpn.conf --ca /etc/openvpn/ovpn-ca.cr).
Men... när jag har med --verb 6 blir det inget meddelande alls. Det blir precis som om jag inte hade med det. I vanlig ordning, inget spår av Openvpn.

Verkar inte längre som att TUN / TAP har något med felet att göra längre, va? Lade även till det i kommandor, men ingen skillnad.

Hittills sista test:
Kod:
openvpn --config /etc/openvpn/ovpn.conf --ca /etc/openvpn/ovpn-ca.crt --verb 6 --dev TUN

Verkar det som att processen möjligtvis blir dödad direkt efter start? Minst sagt frustrerande.

Ok, prova att lägga med "verb 6" i din config-fil (som sista rad i filen).
Då får du en fullständig output i din logg, som du kan sen läsa av med kommandot "journalctl -xe".
Provade själv precis detta och det fungerar för mig.
Citera
2018-03-13, 13:30
  #7515
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Ok, prova att lägga med "verb 6" i din config-fil (som sista rad i filen).
Då får du en fullständig output i din logg, som du kan sen läsa av med kommandot "journalctl -xe".
Provade själv precis detta och det fungerar för mig.

Gjorde det. Och skrev med --verb 6 i kommandor. Båda, med eller utan varandra.
Absolut ingen utskrift relaterat till openvpn i journal.
Det betyder att processen inte ens startar, eller?

Märkligt.
Citera
2018-03-13, 20:18
  #7516
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Gjorde det. Och skrev med --verb 6 i kommandor. Båda, med eller utan varandra.
Absolut ingen utskrift relaterat till openvpn i journal.
Det betyder att processen inte ens startar, eller?

Märkligt.

Edit:
Har lyckats få igång openvpn nu. Verkar som att det inte går att starta som superuser för mig. Sudo, där emot, gick bra.
Nästa problem är att anslutningen verkar vara fel på. Mitt internet försvinner nämligen när jag startar Openvpn. Troligen något fel med .conf. Vet ej riktigt hur jag skall konfigurera den. Har laddat ner färdig .conf, inkl. crt mm, från OVPN. Dock är det nedladdat på guide för Debian. Det finns ej guide just för Arch Linux.
Citera
2018-03-23, 11:22
  #7517
Medlem
Samowiedzas avatar
Får inte Vapor 3 att fungera som det ska.

Jag har fungerande Swift 4.1, har kört apt update/upgrade, har libssl/openssl 1.0.2g.

När jag kör "vapor build" i projektmappen får jag Error: backgroundExecute (code: 1 "error: unknown option -enable-prefetching"
"vapor fetch" fungerar inte heller, samma fel.

--branch-beta eller ej spelar ingen roll, får samma fel.

Har för mig att jag har fått något i stil med "fetching dependencies failed", men kommer inte ihåg hur.

Det måste vara jag som missar något vid installation, har provat på två datorer med Ubuntu 16.04 resp. Xubuntu 16.04.

Ursäkta min Svenska, tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av Samowiedza 2018-03-23 kl. 11:26.
Citera
2018-03-24, 23:31
  #7518
Medlem
Fancyfruits avatar
Har satt mig åter igen och försökt fixa OVPN-openvpn på Arch, men det vill sig inte.
Kod:
sudo openvpn --config ovpn.se.ovpn
Det går fint – "Initialization Sequence Completed". Det verkar som att uppkopplingen fungerar.

Precis i samma stund slutar internet att fungera.
Kod:
journalcyl | grep NetworkManager

Finns det något här i som säger varför det inte skulle fungera? Något annat jag ska kolla efter, kanske? Har ingen aning om vad det kan vara som spökar.
Citera
2018-03-25, 10:15
  #7519
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Har satt mig åter igen och försökt fixa OVPN-openvpn på Arch, men det vill sig inte.
Kod:
sudo openvpn --config ovpn.se.ovpn
Det går fint – "Initialization Sequence Completed". Det verkar som att uppkopplingen fungerar.

Precis i samma stund slutar internet att fungera.
Kod:
journalcyl | grep NetworkManager

Finns det något här i som säger varför det inte skulle fungera? Något annat jag ska kolla efter, kanske? Har ingen aning om vad det kan vara som spökar.

Jag kan tillägga:
"connectivity: (wlp1s0) timed out"? (wlp1s0 är nätverkskortet).
__________________
Senast redigerad av Fancyfruit 2018-03-25 kl. 11:01.
Citera
2018-03-27, 20:23
  #7520
Medlem
Seirs avatar
Tja!

Har en lagringsdisk med NTFS filsystem som jag använt i Manjaro i ett par år, alltid funkat att läsa från och till disken. Nu kan jag läsa från disken men inte skriva till den. Vad har jag missat?
Citera
2018-04-05, 13:40
  #7521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seir
Har en lagringsdisk med NTFS filsystem som jag använt i Manjaro i ett par år, alltid funkat att läsa från och till disken. Nu kan jag läsa från disken men inte skriva till den. Vad har jag missat?
Det kan hjälpa om du låter en Windows-maskin (Vista el senare) köra scandisk(motsv.) på den.

Om man usb-ansluter den efter win-inloggning så öppnas ett fönster: "Disken behöver kontrolleras" som man följer/OKar.

( Edit: Men säger den "Disken behöver formateras" så ryck ur sladden! )
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-04-05 kl. 13:42.
Citera
2018-04-05, 16:23
  #7522
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seir
Tja!

Har en lagringsdisk med NTFS filsystem som jag använt i Manjaro i ett par år, alltid funkat att läsa från och till disken. Nu kan jag läsa från disken men inte skriva till den. Vad har jag missat?

Du har alltså inte ändrat någonting utan det bara blev så? Mountar du din disk manuellt eller via fstab? Inte lekt något med permissions/group/owner eller liknande?
Uppdatera ditt system och installera om ntfs-3g och testa igen? pacman -Syu ntfs-3g

https://wiki.archlinux.org/index.php..._user_to_mount
__________________
Senast redigerad av Sleepyoh22 2018-04-05 kl. 16:26.
Citera
2018-04-13, 17:48
  #7523
Medlem
Fancyfruits avatar
När jag ändrar utseendet i Linux med lxappearance, då byter jag mitt gtk-tema.
Jag letar efter config-filen som lxappearance ändrar på för att byta tema. Alltså filen jag kan skriva i för att "manuellt" ändra tema på mitt Linux.

Någon som vet vart jag kan hitta den?

Jag använder Arch Linux om det är till någon hjälp.
Citera
2018-04-13, 20:08
  #7524
Medlem
mietiskelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
När jag ändrar utseendet i Linux med lxappearance, då byter jag mitt gtk-tema.
Jag letar efter config-filen som lxappearance ändrar på för att byta tema. Alltså filen jag kan skriva i för att "manuellt" ändra tema på mitt Linux.

Någon som vet vart jag kan hitta den?

Jag använder Arch Linux om det är till någon hjälp.

Kan det vara ~/.config/gtk-3.0/settings.ini ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback