Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-13, 12:27
  #2473
Medlem
Vill helst inte upprepa vad föregående inlägg konstaterar – men:
Trolling efter Gös blir per se direkt ineffektivt i takt med att vattentemperaturen sjunker under hösten.
Gösen blir aningen slö och gör inte många knop.

Bottenmete/Flötmete med levande (eller död) löja/mört funkar bra. Även mycket saktgående flötestrolling med levande betesfisk kan vara effektivt.
Vertikalfiske av olika slag funkar året runt.
Citera
2017-10-13, 15:01
  #2474
Medlem
Okej! Tack för tipsen alla!

Nu förstår jag bättre varför dom inte hugger.
Vertikalfiske kan vi prova , men vi har inte hightech ekolod och metermätare på våra spön som andra har så vi får chansa lite, men det gör det hela roligare.

Nån som kan tipsa om drag för vertikalfiske? Länka gärna om ni vill.

Meta med levande fisk verkar dock mest intressant! Det vill jag prova
Citera
2017-10-14, 01:21
  #2475
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yod4
Okej! Tack för tipsen alla!

Nu förstår jag bättre varför dom inte hugger.
Vertikalfiske kan vi prova , men vi har inte hightech ekolod och metermätare på våra spön som andra har så vi får chansa lite, men det gör det hela roligare.

Nån som kan tipsa om drag för vertikalfiske? Länka gärna om ni vill.

Meta med levande fisk verkar dock mest intressant! Det vill jag prova

Mete eller vertikalfiske är väldigt effektiv. Kör vertikaljigg av ngn sort. Vilken spelar inte så stor roll bara du inte kör för stora som vid gäddfiske.
Röda och gula jiggar brukar funka bra.
Vid mete så kör på mört eller valfri betesfisk du kan få tag på (som strömming, nors etc).

Just nu är trolling, men även vanligt spinnfiske ganska trögt för Gös. De är ganska tröga och rör inte på sig mer än de behöver.

Tänk även på att inte nöta för mycket på samma plats.
Gjorde det mistaget för några år sen, men för Gädda då. Försommaren va helt kanon, men senare in på året när hösten närmade sig och fisket i princip ska bli bättre så blev det helt tvärtom. Kunde inte förstå riktigt varför tills att jag va med om exakt samma sak ett år senare i en annan sjö. Enkelt att räkna ut då att det va nötandet på samma plats som gjorde fisket allmänt dåligt.
Så tänk på det.
Går dock inte att göra så mycket åt om andra fiskar aktivt i samma område.
__________________
Senast redigerad av MuscleShark 2017-10-14 kl. 01:26.
Citera
2017-10-15, 10:52
  #2476
Moderator
nobodys avatar
Sammanfogade ämnen.
MOD
Citera
2018-02-16, 17:27
  #2477
Medlem
Snusovics avatar
Jag har fiskat en stund men detta var första året jag provat vinterfiske. Jag bor på den norska västkusten och det går alltså mest i sej, makrill och torsk. Sommartid fångar jag alltid något, jag kan inte ens minnas när jag inte haft något på kroken, åtminstone en liten sej. Men vintern gick detta alltså till helvete! Jag hade en morgon tidigt i vintras när jag drog upp två fina torskar och hundrahelvete småsej, men efter det har det varit fullständigt och komplett torka på fiskfronten! Det är som om dom inte äter på mid- och senvinter.

Huvudsakligen går det i haspel från land med møresilda av varierande storlekar från 10g till 27g men också fluga med räkor, minnows, børstemark och allsköns insektsimitationer har gett noll resultat.

Vad gör jag fel? Jag har provat på så många platser, upptill fyra olika fjordar med samma resultat att jag inte tror att det bara är positionen, jag har naturligtvis också provat olika djup och hastigheter.
Citera
2018-03-11, 17:45
  #2478
Avstängd
Vinterfiske///

Jag vill börja isfiske. Som en nybörjare vad behöver jag ha?
Tackar
Citera
2018-03-13, 07:52
  #2479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusovic
Jag har fiskat en stund men detta var första året jag provat vinterfiske. Jag bor på den norska västkusten och det går alltså mest i sej, makrill och torsk. Sommartid fångar jag alltid något, jag kan inte ens minnas när jag inte haft något på kroken, åtminstone en liten sej. Men vintern gick detta alltså till helvete! Jag hade en morgon tidigt i vintras när jag drog upp två fina torskar och hundrahelvete småsej, men efter det har det varit fullständigt och komplett torka på fiskfronten! Det är som om dom inte äter på mid- och senvinter.

Huvudsakligen går det i haspel från land med møresilda av varierande storlekar från 10g till 27g men också fluga med räkor, minnows, børstemark och allsköns insektsimitationer har gett noll resultat.

Vad gör jag fel? Jag har provat på så många platser, upptill fyra olika fjordar med samma resultat att jag inte tror att det bara är positionen, jag har naturligtvis också provat olika djup och hastigheter.


Du måste nästan ha båt här om vinteren. Fisken går djupt.
Citera
2018-03-13, 07:55
  #2480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kikwiti
Jag vill börja isfiske. Som en nybörjare vad behöver jag ha?
Tackar


Vad skal du fiska efter?

Abbore?
Gädda?
Öring?
Röding?
Citera
2018-03-16, 21:00
  #2481
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Du måste nästan ha båt här om vinteren. Fisken går djupt.

Pratade med en kund idag som driver fraktbåtverksamhet och fiskar mycket när chansen ges, tydligtvis har den atypiska hårda och långa vintern gjort att fisken gått ovanligt djupt till och med för båtfiske för inte ens han eller hans manskap på två båtar har klarat av att få något.

Det kändes omedelbart bättre när jag fick höra det.
Citera
2018-03-21, 12:36
  #2482
Medlem
Mackan1992s avatar
Googlade lite snabbt men hittade inget svar så jag provar här:


Är det en myt att det är dåligt om kroken syns vid mete? Reagerar fiskar på det verkligen? Fiskar man med drag så är det ju inte direkt så att krokarna är dolda
Citera
2018-03-24, 10:57
  #2483
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan1992
Googlade lite snabbt men hittade inget svar så jag provar här:


Är det en myt att det är dåligt om kroken syns vid mete? Reagerar fiskar på det verkligen? Fiskar man med drag så är det ju inte direkt så att krokarna är dolda
Aldrig märkt att det spelar nån roll.
Citera
2018-04-25, 12:43
  #2484
Avstängd
Fistfullofmetals avatar
Leddrag någon som testat?

Är det någon som testat drag som har lysdioder i sig, är lite sugen på att prova.
Men någonting säger mig att fiskarna snarare skulle bli rädda för en blinkande/lysande diod?

Någon som provat och nappade det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback