Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-11, 15:41
  #1
Medlem
Hej,
min partner har tänkt köpa sig en kamera inom de närmsta månaderna.
Men fyller år nu om några veckor.
Tänkte för engångsskull ge henne något som hon faktiskt kanske har lite nytta av.
Hon är verkligen helt nybörjare. Vet inget om tex slutartid osv.

Finns det någon bra bok/böcker för nybörjare som hon skulle kunna ha nytta av?
Gärna något som förklarar själva teorin med kameran och dess termer, men även om vad man ska tänka på för få bättre bilder när man väl står där med kameran i sin hand.
Behöver såklart inte finnas allt i en bok. Kan köpa ett par olika om det behövs.

Har googlat lite men hittar mest väldigt gamla resultat.
Hittat denna serien, Digitalfotografi av Scott Kelby
(https://www.adlibris.com/se/bok/digi...-9789163610219)

Kan denna serien passa en nybörjare? Kom gärna med fler förslag!

MVH Malle
Citera
2018-03-11, 16:50
  #2
Avstängd
creepingdeaths avatar
en kurs kanske kan vara ett alternativ annars? t ex scandinavian photo har 2 timmars introduktionskurser för 495:- (eller gratis om man handlar kameran hos dom)
Citera
2018-03-11, 16:56
  #3
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MallepalleSE
Hej,
min partner har tänkt köpa sig en kamera inom de närmsta månaderna.
Men fyller år nu om några veckor.
Tänkte för engångsskull ge henne något som hon faktiskt kanske har lite nytta av.
Hon är verkligen helt nybörjare. Vet inget om tex slutartid osv.

Finns det någon bra bok/böcker för nybörjare som hon skulle kunna ha nytta av?
Gärna något som förklarar själva teorin med kameran och dess termer, men även om vad man ska tänka på för få bättre bilder när man väl står där med kameran i sin hand.
Behöver såklart inte finnas allt i en bok. Kan köpa ett par olika om det behövs.

Har googlat lite men hittar mest väldigt gamla resultat.
Hittat denna serien, Digitalfotografi av Scott Kelby
(https://www.adlibris.com/se/bok/digi...-9789163610219)

Kan denna serien passa en nybörjare? Kom gärna med fler förslag!

MVH Malle
Tycker det är bättre hon går i kurs, böcker ger inte så mycket. Man ska praktisera det. Om ni har en fotoklubb i er stad, så är det perfekt. Oftast har de nybörjare kurser. Det med slutartid med mera är avancerad, för de mer erfarna. I dagmed digitla kamerna,så börja man med det. Om hon har facebook finns det många "bild sidor" där folk skickar in bilder för bedömning, man lär sig mycket där.
Citera
2018-03-11, 16:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
en kurs kanske kan vara ett alternativ annars? t ex scandinavian photo har 2 timmars introduktionskurser för 495:- (eller gratis om man handlar kameran hos dom)
Tack så mycket, det var också en bra idé. Ska komma ihåg detta när det väl är dags att köpa kameran.

Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Tycker det är bättre hon går i kurs, böcker ger inte så mycket. Man ska praktisera det. Om ni har en fotoklubb i er stad, så är det perfekt. Oftast har de nybörjare kurser. Det med slutartid med mera är avancerad, för de mer erfarna. I dagmed digitla kamerna,så börja man med det. Om hon har facebook finns det många "bild sidor" där folk skickar in bilder för bedömning, man lär sig mycket där.
Ja, Jag förstår det. Men detta var kanske mer tänkt som en rolig present. Som också kanske va lite nyttig för en nybörjare. Hon älskar förövrigt fysiska böcket.
Förstår att man lär sig mycket bättre på en kurs. Ska absolut kolla upp det när hon köpt en kamera.
Tack för dit svar
__________________
Senast redigerad av MallepalleSE 2018-03-11 kl. 17:00.
Citera
2018-03-11, 17:25
  #5
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MallepalleSE
Tack så mycket, det var också en bra idé. Ska komma ihåg detta när det väl är dags att köpa kameran.


Ja, Jag förstår det. Men detta var kanske mer tänkt som en rolig present. Som också kanske va lite nyttig för en nybörjare. Hon älskar förövrigt fysiska böcket.
Förstår att man lär sig mycket bättre på en kurs. Ska absolut kolla upp det när hon köpt en kamera.
Tack för dit svar
Jag vet inte, men kan detta vara en kombo för din fru? http://www.photoskolan.se/?gclid=Cjw...RoCJesQAvD_BwE
Citera
2018-03-11, 22:38
  #6
Medlem
Jag vill slå ett slag för Moderskeppets utmärkta kurser! Enkelt och pedagogiskt. Nybörjarkursen kostar dessutom gratis! https://moderskeppet.se/kurser/kurs/...na-i-att-fota/

Pengarna du sparar ger du istället i present som en grundplåt till hennes första kamera. Är hon osäker på om hon kommer att gilla att fotografera kan en begagnad kamera vara ett bra och billigt alternativ tills hon vet om hon gillar det eller inte.
Citera
2018-03-12, 12:06
  #7
Medlem
Tack alla för tipsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vargtassan
Jag vill slå ett slag för Moderskeppets utmärkta kurser! Enkelt och pedagogiskt. Nybörjarkursen kostar dessutom gratis! https://moderskeppet.se/kurser/kurs/...na-i-att-fota/

Pengarna du sparar ger du istället i present som en grundplåt till hennes första kamera. Är hon osäker på om hon kommer att gilla att fotografera kan en begagnad kamera vara ett bra och billigt alternativ tills hon vet om hon gillar det eller inte.

Det såg väldigt intressant ut. Hade till och med presentkort som man kunde köpa. Hade passat jättebra.
Ja, så får det bli,men där kommer nästa problem.
Vad ska hon köpa för kamera?! Hon har bett mig efterforska lite. Men får nog ta tag i det när det närmar sig inköp mer.
Citera
2018-03-12, 17:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MallepalleSE
Tack alla för tipsen.



Det såg väldigt intressant ut. Hade till och med presentkort som man kunde köpa. Hade passat jättebra.
Ja, så får det bli,men där kommer nästa problem.
Vad ska hon köpa för kamera?! Hon har bett mig efterforska lite. Men får nog ta tag i det när det närmar sig inköp mer.
Fotografering är en materialsport av sällan skådat slag. Utrustning kan kosta allt från ett par tusenlappar till flera hundra tusen beroende på vad man önskar.
För att få ut maximalt så bör man ha en systemkamera där man själv kan justera slutare, bländare och iso. Detta lär man sig mycket på och man kan med detta påverka mycket hur bilderna ska se ut när det gäller tex exponering och skärpedjup.
Jag skulle föreslå en begagnad systemkamera från Nikon eller Canon. Dessa kan ni hitta på Blocket för ett par tusenlappar med objektiv.
Generellt sett kan man säga att Canon är bättre om man ska filma med kameran och (jag) upplever att det finns ett större utbud av prisvärda objektiv till just Canon. Själv använder jag Nikon då jag inte tycker att Canon-husen ligger bra i mina händer. Men det är ju en smaksak.
Vad har ni för budget? En bra grej kan vara att åka till tex MediaMarkt och klämma och känna på de olika kamerahusen för att se vilket som känns skönast i händerna. Och som sagt, innan man vet att man gillar det så kan begagnat vara ett bra alternativ.

Jag kan som sagt inget om Canons modeller. Men när det gäller Nikon är 3300/3400 populära instegsmodeller. Vill man gå upp ett steg finns tex 5500/5600. En begagnad 3300 med ett 18-55-objektiv för man för omkring 2500 riksdaler.
__________________
Senast redigerad av Vargtassan 2018-03-12 kl. 18:00.
Citera
2018-03-12, 18:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MallepalleSE
Tack alla för tipsen.

Det såg väldigt intressant ut. Hade till och med presentkort som man kunde köpa. Hade passat jättebra.
Ja, så får det bli,men där kommer nästa problem.
Vad ska hon köpa för kamera?! Hon har bett mig efterforska lite. Men får nog ta tag i det när det närmar sig inköp mer.

Fråga henne om storleken har nån betydelse wink
Kommer hon vilja släpa på en fullstor DSLR eller vill hon ha en liten spegelös systemkamera som lätt går ner i handväskan t.ex.

En DSLR ger mycket bildkvallé för pengarna men kan vara lite bökigare att ha med sig då kamerahusen naturligt blir större när det är en spegel som ska åka fram och tillbaks därinne.
Citera
2018-03-15, 15:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtassan
Fotografering är en materialsport av sällan skådat slag. Utrustning kan kosta allt från ett par tusenlappar till flera hundra tusen beroende på vad man önskar.
För att få ut maximalt så bör man ha en systemkamera där man själv kan justera slutare, bländare och iso. Detta lär man sig mycket på och man kan med detta påverka mycket hur bilderna ska se ut när det gäller tex exponering och skärpedjup.
Jag skulle föreslå en begagnad systemkamera från Nikon eller Canon. Dessa kan ni hitta på Blocket för ett par tusenlappar med objektiv.
Generellt sett kan man säga att Canon är bättre om man ska filma med kameran och (jag) upplever att det finns ett större utbud av prisvärda objektiv till just Canon. Själv använder jag Nikon då jag inte tycker att Canon-husen ligger bra i mina händer. Men det är ju en smaksak.
Vad har ni för budget? En bra grej kan vara att åka till tex MediaMarkt och klämma och känna på de olika kamerahusen för att se vilket som känns skönast i händerna. Och som sagt, innan man vet att man gillar det så kan begagnat vara ett bra alternativ.

Jag kan som sagt inget om Canons modeller. Men när det gäller Nikon är 3300/3400 populära instegsmodeller. Vill man gå upp ett steg finns tex 5500/5600. En begagnad 3300 med ett 18-55-objektiv för man för omkring 2500 riksdaler.

Jo, jag har förstått att fotografering verkligen kan bli en dyr hobby.
Jag har inte hört talas om någon budget ännu.
Jag ska komma ihåg dessa tipsen när hon väl har bestämt sig för att nu är det dags.

Tack för hjälpen och tipsen ännu en gång!

Citat:
Ursprungligen postat av Fapboy4life
Fråga henne om storleken har nån betydelse wink
Kommer hon vilja släpa på en fullstor DSLR eller vill hon ha en liten spegelös systemkamera som lätt går ner i handväskan t.ex.

En DSLR ger mycket bildkvallé för pengarna men kan vara lite bökigare att ha med sig då kamerahusen naturligt blir större när det är en spegel som ska åka fram och tillbaks därinne.

Storleken har betydelse, varför skulle hon annars valt mig?!

Nu vet inte jag riktigt skillnaderna på dessa, men en snabbgoogling senare tror jag att jag fattar.
Tror hon själv inte hon har funderat på detta. Vi får nog helt enkelt köra och känna på lite kameror.
Blir nog lättast så.
Tack så mycket för svaret.
Citera
2018-03-15, 15:40
  #11
Medlem
Jag sällar mig till skaran som hellre tipsar om kurs istället för bok. Det är inte fel med en bok, men i så fall som komplement till en kurs: förr eller senare kommer din fru att ha frågor, och det är inte många böcker här i världen som kan svara på frågor du ställer...

i övrigt håller jag med många av tipsen här: hur stor budgeten är påverkar kameravalet en del: du kan hitta kompletta kameror för några tusenlappar, och du kan köpa kamerahus (dvs utan objektiv) för hundratusentals kronor. Men det är inte säkert att en nybörjare skulle uppskatta möjligheterna som en dyrare kamera ger: jag köpte min nuvarande kamera begagnad, av någon som köpt en för avancerad kamera så att denne inte visste vare sig in eller ut bland menyerna och inställningarna).

Och just menyerna/inställningsmöjligheterna är en sådan sak man kanske vill undersöka innan man bestämmer sig: de måste kännas logiskt uppbyggda för användaren. Om man måste fippla fram och tillbaka för att hitta det man letar efter så slutar man förr eller senare att använda kameran, men om det tar några få sekunder att ändra inställningen man vill åt så är det mer sannolikt att man fortsätter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback