Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-07, 18:08
  #4309
Medlem
Som andra vittnat om i tråden så försämras den kognitiva förmågan av större alkoholintag. Även när man varit nykter några dagar.

Hur lyckas folk sköta ett intellektuellt krävande jobb samtidigt som de är alkoholiserade? Leif GW Persson säger sig exempelvis vara alkoholist (fast det kanske är en lika stor lögn som när Kamprad påstod sig vara det).

Infall på detta från nyktra alkoholister vore intressant!
Citera
2018-03-09, 16:53
  #4310
Medlem
Jag har fått lite problem som äventyrar min nykterhet, har nog en 20-21 månader utan fylla bakom mig nu och det går för det mesta riktigt bra!
Men nu är jag i en tokstressig karusell där jobb/familj/husdjur och allt möjligt börjar snea, inte så att det går helt åt helvete men lite smågupp i vägen i alla fall...

Det här löste jag förut med att ta en öl när jag kom hem från jobbet, alkoholen har ju en jäkla förmåga att bromsa upp den där karusellen, ångesten dämpas efter några klunkar. Sen blir det ju tvärt om att alkoholen skapar ångest men det är en annan sak.

Vad kan man göra för att komma ner i varv utan alkohol?
Inga tabletter tack, vill inte byta ett missbruk mot ett annat.
Citera
2018-03-09, 22:11
  #4311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huavilkensyn
Jag har fått lite problem som äventyrar min nykterhet, har nog en 20-21 månader utan fylla bakom mig nu och det går för det mesta riktigt bra!
Men nu är jag i en tokstressig karusell där jobb/familj/husdjur och allt möjligt börjar snea, inte så att det går helt åt helvete men lite smågupp i vägen i alla fall...

Det här löste jag förut med att ta en öl när jag kom hem från jobbet, alkoholen har ju en jäkla förmåga att bromsa upp den där karusellen, ångesten dämpas efter några klunkar. Sen blir det ju tvärt om att alkoholen skapar ångest men det är en annan sak.

Vad kan man göra för att komma ner i varv utan alkohol?
Inga tabletter tack, vill inte byta ett missbruk mot ett annat.

Kan inget om det hela (varken som människa eller beläst) men vad tror du om moderat motion som bot på de svårigheter du beskriver?
Citera
2018-03-09, 22:36
  #4312
Medlem
DrunkenCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huavilkensyn
Jag har fått lite problem som äventyrar min nykterhet, har nog en 20-21 månader utan fylla bakom mig nu och det går för det mesta riktigt bra!
Men nu är jag i en tokstressig karusell där jobb/familj/husdjur och allt möjligt börjar snea, inte så att det går helt åt helvete men lite smågupp i vägen i alla fall...

Det här löste jag förut med att ta en öl när jag kom hem från jobbet, alkoholen har ju en jäkla förmåga att bromsa upp den där karusellen, ångesten dämpas efter några klunkar. Sen blir det ju tvärt om att alkoholen skapar ångest men det är en annan sak.

Vad kan man göra för att komma ner i varv utan alkohol?
Inga tabletter tack, vill inte byta ett missbruk mot ett annat.

Känner igen det där. För många verkar ju gym eller annan form av motion fungera. Själv så går jag ut i garaget och skruvar på nåt fordon eller hugger ved eller nåt liknande.
Citera
2018-03-10, 08:55
  #4313
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
Som andra vittnat om i tråden så försämras den kognitiva förmågan av större alkoholintag. Även när man varit nykter några dagar.

Hur lyckas folk sköta ett intellektuellt krävande jobb samtidigt som de är alkoholiserade? Leif GW Persson säger sig exempelvis vara alkoholist (fast det kanske är en lika stor lögn som när Kamprad påstod sig vara det).

Infall på detta från nyktra alkoholister vore intressant!

GW sitter väl mest och snackar / höftar på autopilot? Hans "jobb" känns rätt alkiskompatibelt. Jag jobbade mycket med excel, analyser, rapporter och annat (dessutom allt på engelska) tidigare samtidigt som jag krökade hårt på fritiden. Det var inte kul, ungefär som att vara dyslektisk. Jag kunde inte lita på min hjärna; Skickade rapporter med småfel hela tiden trots massa korrekturläsningar, presterade på 50% av min kapacitet hela tiden. Svårt att lära mig nya saker och hänga med möten bakfull. Sjukt att jag inte fick sparken egentligen, men å andra sidan fick jag ingen befordran heller.

Det tar för mig 2 veckor av 100% nykterhet för att återställa hjärnans kapacitet i hänseende till kognitiv förmåga men även humör samt sömn.
__________________
Senast redigerad av mrtowlie 2018-03-10 kl. 08:58.
Citera
2018-03-10, 11:17
  #4314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
Kan inget om det hela (varken som människa eller beläst) men vad tror du om moderat motion som bot på de svårigheter du beskriver?

Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenCat
Känner igen det där. För många verkar ju gym eller annan form av motion fungera. Själv så går jag ut i garaget och skruvar på nåt fordon eller hugger ved eller nåt liknande.

Får försöka hitta på nåt, men när jag är stressad så är det svårt att bromsa ner tankarna som maler hela tiden även om jag motionerar.
Än så länge fixar jag det utan att bli sugen på en öl eller två men jag är medveten om att risken ökar om stressen håller i sig.
Skulle inte skada att få se solen heller...
Citera
2018-03-10, 11:26
  #4315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
GW sitter väl mest och snackar / höftar på autopilot? Hans "jobb" känns rätt alkiskompatibelt.

Jo. Tänkte mest på att det vore svårt att skriva bästsäljande böcker som neralkad. Fast han kanske skriver dom under sina vita perioder.


Citat:
Jag jobbade mycket med excel, analyser, rapporter och annat (dessutom allt på engelska) tidigare samtidigt som jag krökade hårt på fritiden. Det var inte kul, ungefär som att vara dyslektisk. Jag kunde inte lita på min hjärna; Skickade rapporter med småfel hela tiden trots massa korrekturläsningar, presterade på 50% av min kapacitet hela tiden. Svårt att lära mig nya saker och hänga med möten bakfull. Sjukt att jag inte fick sparken egentligen, men å andra sidan fick jag ingen befordran heller.

Det tar för mig 2 veckor av 100% nykterhet för att återställa hjärnans kapacitet i hänseende till kognitiv förmåga men även humör samt sömn.

Intressant, tack för dina reflektioner. Jag borde definitivt testa det.
Citera
2018-03-10, 18:07
  #4316
Medlem
Har nu insett att jag har problem med spriten. Har nu krökat på rejält i 5års tid och insett att min enda riktiga hobby är att dricka. Det är det enda jag kan se fram emot och känna mig riktigt taggad på fast jag vet hur skit jag mår dagen efter. Nu krävs det mycket sprit för att jag ska kunna bli full och detta resulterar i oerhört dyra utekvällar. På sistone har jag även märkt att jag blir oerhört socialt handikappad när jag blir för berusad. Inte skrikig och sådär som man tänker en klassisk fyllegubbe utan snarare lätt autistisk. Gör bara jävligt märkliga saker och beter mig oerhört märkligt. Exempelvis bara att sätta sig ner vid ett blackjackbord utan att spela. Mår även väldigt dåligt psykiskt och lider av extrem hypokondri samt panikångest som jag tror spriten förvärrar. Om vi ska runda av det här så är egentligen min fråga vad ni andra flashbackare har bytt ut spriten emot? Vad fyller ni den tid och tomrummet med istället? Enda jag kan komma på jag hade kunnat göra är att spela dator.
Citera
2018-03-10, 19:45
  #4317
Medlem
Dags att skriva igen, jag håller mig på mattan. Det är inte lätt, men det börjar kännas lättare på vardagarna, helgerna är fortfarande värst.

Upplever som jobbet har blivit svårare för att besvara vad någon frågade tidigare.. troligtvis är det för man börjar tänka på mer grejer än vad man gör annars, när tankarna är på spriten, och inte jobbet.

Något som hjälper mig mycket i allt detta Är, en otrolig klyscha, Träning. Men det skingrar tankarna, och ger mig ett mål.

Jag försöker inte tänka bakåt, jag försöker stänga ute grejerna får mig på dåliga tankar, men det är svårt. Fruktansvärt svårt.
Lördag kväll mina kamrater, vi är inte ensamma.

Jag tror på mig själv. Och jag tror på er.

//daligimage
Citera
2018-03-10, 19:56
  #4318
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrDionysos
Har nu insett att jag har problem med spriten. Har nu krökat på rejält i 5års tid och insett att min enda riktiga hobby är att dricka. Det är det enda jag kan se fram emot och känna mig riktigt taggad på fast jag vet hur skit jag mår dagen efter. Nu krävs det mycket sprit för att jag ska kunna bli full och detta resulterar i oerhört dyra utekvällar. På sistone har jag även märkt att jag blir oerhört socialt handikappad när jag blir för berusad. Inte skrikig och sådär som man tänker en klassisk fyllegubbe utan snarare lätt autistisk. Gör bara jävligt märkliga saker och beter mig oerhört märkligt. Exempelvis bara att sätta sig ner vid ett blackjackbord utan att spela. Mår även väldigt dåligt psykiskt och lider av extrem hypokondri samt panikångest som jag tror spriten förvärrar. Om vi ska runda av det här så är egentligen min fråga vad ni andra flashbackare har bytt ut spriten emot? Vad fyller ni den tid och tomrummet med istället? Enda jag kan komma på jag hade kunnat göra är att spela dator.

Jag känner igen mig mycket i det du skriver. Jag var likadan för 10-15 år sen. Jag drack för mycket, hade mycket ångest och var hypokondriker.

Mitt tips är att sluta dricka och håll kontakten med dina vänner om du har några. Alkoholen förstärker ångesten väldigt mycket. Skit i alla fysiska symptom du tycker att du har, det är till 99% bara inbillning.

För mig hjälpte det med att börja träna på gym med en grupp, nu är det tränaren i den gruppen som kommer till mig för tips
Citera
2018-03-21, 11:49
  #4319
Medlem
Jag är ingen storkonsument. Men min inställning till alkohol är farlig eftersom jag självmedicinerar mot depression med alkohol.
Efter ytterligare en fylla på egen hand, med pinsamma sms skickade, tog jag kontakt med min psykdoktor och fick Naltrexon utskrivet.

Det farliga var inte mängden jag drack, för det var ganska lite i snitt. Det farliga var att jag blev beroende av lugnet i skallen jag fick av alkoholen.

Jag hoppas att Naltrexon kommer hjälpa mig på något sätt. Om inte annat genom att jag slipper bakis ångest. För annan ångest har jag redan så det räcker och blir över.
Citera
2018-03-21, 13:49
  #4320
Medlem
GrilladHundvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Jag är ingen storkonsument. Men min inställning till alkohol är farlig eftersom jag självmedicinerar mot depression med alkohol.
Efter ytterligare en fylla på egen hand, med pinsamma sms skickade, tog jag kontakt med min psykdoktor och fick Naltrexon utskrivet.

Det farliga var inte mängden jag drack, för det var ganska lite i snitt. Det farliga var att jag blev beroende av lugnet i skallen jag fick av alkoholen.

Jag hoppas att Naltrexon kommer hjälpa mig på något sätt. Om inte annat genom att jag slipper bakis ångest. För annan ångest har jag redan så det räcker och blir över.

Hej,

Jag har också fått naltrexon utskrivet och kan säga såhär. Är du ute efter att slippa ångest så släng skiten. Jag tog de i 3 dagar mot opiat/alkohol, drack/tog inget under två veckor innan och dessa naltrexon gav mig så fruktansvärt mycket ångest.

Kan bero på att de ger en liten energikick, kanske påverkar noradrenalinet, det har nog läkaren bättre koll på. Enligt min läkare var naltrexon mirakelmedicin, men för mig som lider av ångest var de fruktansvärda. Det var som en tjack-avtändning i 3 dagar i princip.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback