Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-08, 10:18
  #1
Medlem
Hej!

Igår var jag inne i på ICA, skulle handla mellanmål innan jag skulle dra vidare. Väl inne i butiken kom jag på att jag lika väl kan handla det jag skulle handla ikväll och börjar plocka på mig de varor. Jag lägger dem i min påse för att det blev för mycket att hålla i handen. När jag kommer till kassan betalar jag för mitt mellanmål men glömmer bort de andra varorna i påsen (för de skulle vara på ett annat kvitto, får ersättning om jag visar kvitto av mina föräldrar)

Blir fasttagen av en väktare som frågar om jag glömt något, kommer direkt på det och ber om ursäkt. Han säger att vi ska prata med butikschefen och går till kontoret. Jag förklarar att jag var stressad till mitt tåg och att detta var en stor tabbe och självklart vill jag betala för dem. Hon säger då "ja, det här får du avgöra" och tittar på väktaren.

Han frågar mig om jag erkänner eller om jag förnekar det. Säger först att jag förnekar det för att det inte var med meningen. Då tillägger han att polisen måste komma hit och annars skriver han bara en rapport/anmälan.
"Aha, då får jag väl erkänna ifall det är bättre? eller vad menar du?"
Väktaren: "ja, då får du ju gå". "är du över 18? kan jag få se legitimation?" Jag ger han det med vilje och han fyller i något papper.
Jag frågar vad som kommer hända nu och han säger att troligtvis kommer polisen ringa mig och fråga vad som hänt, sen kan det bli dagsböter på det. Troligtvis blir det inga prickar i registret eftersom att jag aldrig gjort något förr. Sen satte han i pappret i en pärm och han följde med mig till kassan där jag betalde. Sen sa han: "nästa gång, var försiktig med sånt här" Han talade lugnt och tittade på mig. "Självklart svarade jag"

Vad händer nu? Jag är så rädd för att bli dömd eller att de ska ringa. Jag gjorde inte detta med flit, absolut inte. Jag jobbar själv på ICA idag och skulle ALDRIG sno något. Jag var bara snurrig efter en massa stress, men det är också den vanligaste ursäkten. Vad är sannolikheten att jag blir dömd? Tillsammans blev varorna 77:-.
Kommer de skicka brev hem till mig? Läggs snatterier oftast ner? Bor i Stockholm City btw.
Snälla hjälp.
Citera
2018-03-08, 10:24
  #2
Medlem
Du blir inte ens anmäld, så du är fri.

Polis måste till plats, antingen fysiskt eller via snattofon/Cam.
Vilket inte skedde, vakten var snäll och lät det bero.
Citera
2018-03-08, 10:24
  #3
Medlem
Vad som händer är att du hamnar på ICAs röda lista när din chef ser den kan du tänka själv.
Citera
2018-03-08, 10:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Vad som händer är att du hamnar på ICAs röda lista när din chef ser den kan du tänka själv.

Den meningen, utveckla snälla.
Citera
2018-03-08, 10:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Vad som händer är att du hamnar på ICAs röda lista när din chef ser den kan du tänka själv.

Röda lista? Jag har aldrig hört talas om den fast jag jobbat i 2 år.
Citera
2018-03-08, 10:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Du jobbar på Ica men låter dina föräldrar betala dina grejor, fy fan!
Skulle inte förvåna mig om du brukar snatta men detta var första gången du åkte dit.

Aldrig i livet att jag skulle snatta. Mina föräldrar betalar för mig för att min inkomst fortfarande inte är tillräcklig. Jag jobbar enstaka tillfällen i månaden och under somrarna. Jag betalar inte mina mellanmål, så länge det inte är något "onödigt" men däremot betalar jag för kläder, träning, student och allt annat.
Citera
2018-03-08, 10:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eissan
Hej!

Igår var jag inne i på ICA, skulle handla mellanmål innan jag skulle dra vidare. Väl inne i butiken kom jag på att jag lika väl kan handla det jag skulle handla ikväll och börjar plocka på mig de varor. Jag lägger dem i min påse för att det blev för mycket att hålla i handen. När jag kommer till kassan betalar jag för mitt mellanmål men glömmer bort de andra varorna i påsen (för de skulle vara på ett annat kvitto, får ersättning om jag visar kvitto av mina föräldrar)

Blir fasttagen av en väktare som frågar om jag glömt något, kommer direkt på det och ber om ursäkt. Han säger att vi ska prata med butikschefen och går till kontoret. Jag förklarar att jag var stressad till mitt tåg och att detta var en stor tabbe och självklart vill jag betala för dem. Hon säger då "ja, det här får du avgöra" och tittar på väktaren.

Han frågar mig om jag erkänner eller om jag förnekar det. Säger först att jag förnekar det för att det inte var med meningen. Då tillägger han att polisen måste komma hit och annars skriver han bara en rapport/anmälan.
"Aha, då får jag väl erkänna ifall det är bättre? eller vad menar du?"
Väktaren: "ja, då får du ju gå". "är du över 18? kan jag få se legitimation?" Jag ger han det med vilje och han fyller i något papper.
Jag frågar vad som kommer hända nu och han säger att troligtvis kommer polisen ringa mig och fråga vad som hänt, sen kan det bli dagsböter på det. Troligtvis blir det inga prickar i registret eftersom att jag aldrig gjort något förr. Sen satte han i pappret i en pärm och han följde med mig till kassan där jag betalde. Sen sa han: "nästa gång, var försiktig med sånt här" Han talade lugnt och tittade på mig. "Självklart svarade jag"

Vad händer nu? Jag är så rädd för att bli dömd eller att de ska ringa. Jag gjorde inte detta med flit, absolut inte. Jag jobbar själv på ICA idag och skulle ALDRIG sno något. Jag var bara snurrig efter en massa stress, men det är också den vanligaste ursäkten. Vad är sannolikheten att jag blir dömd? Tillsammans blev varorna 77:-.
Kommer de skicka brev hem till mig? Läggs snatterier oftast ner? Bor i Stockholm City btw.
Snälla hjälp.

I Sverige tar vi fast och straffar dom oskyldiga hårdast, så erkänn och sig ey fakkin svenne

så slipper du fängelse
Citera
2018-03-08, 10:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idevaerlden
Du blir inte ens anmäld, så du är fri.

Polis måste till plats, antingen fysiskt eller via snattofon/Cam.
Vilket inte skedde, vakten var snäll och lät det bero.

Är du säker? Kan inte polisen ringa upp senare och förhöra?
Citera
2018-03-08, 10:53
  #9
Avstängd
LE37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eissan
Är du säker? Kan inte polisen ringa upp senare och förhöra?

Klart dom kommer kalla dig på förhör, du har ju stulit varor!
Citera
2018-03-08, 11:13
  #10
Avstängd
Kurt.Eklunds avatar
Oroa dig inte TS, ingenting kommer hända. Det räcker med att du hotar att ta det hela till domstol. Väl där så ska övervakningskamerorna presentera bevis att du snattat. När den videon visas så ser vi även att du plockar på dig varor. Det är här ditt försvar kommer in, ställ helt enkelt frågan varför du inte ser dig omkring, eller varför du inte fokuserar på dyra varor (antar att du tog matvaror?), eller varför du valde att betala för vissa saker och inte andra.

Ärliga misstag får man göra, och stämmer det du säger så finns det inte en chans att någon kommer ställa till det för dig.
Citera
2018-03-08, 11:15
  #11
Avstängd
LE37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt.Eklund
Oroa dig inte TS, ingenting kommer hända. Det räcker med att du hotar att ta det hela till domstol. Väl där så ska övervakningskamerorna presentera bevis att du snattat. När den videon visas så ser vi även att du plockar på dig varor. Det är här ditt försvar kommer in, ställ helt enkelt frågan varför du inte ser dig omkring, eller varför du inte fokuserar på dyra varor (antar att du tog matvaror?), eller varför du valde att betala för vissa saker och inte andra.

Ärliga misstag får man göra, och stämmer det du säger så finns det inte en chans att någon kommer ställa till det för dig.

Gäller det också vid fortkörning jag körde bara 10 km/h för fort , hade jag kört för fort med vilje så hade jag minst legat 100km/h över tillåten hastighet.

TS kommer få sparken från sitt sommarjobb.
Citera
2018-03-08, 11:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Man är väl förihelvete inte oskyldig om man traskar ut från affären med obetalda varor, imbecill!

Edit: Kan man göra likadant vid fortkörning, oj då jag visste inte att jag åkte 90 på 70-väg jag kollade inte på hastighetsmätaren. JAG SKULLE ALDRIG ÅKA FÖR FORT!

TS är en jävla fckn snattare som dessutom bor hemma och snyltar på sina föräldrar.

Ne det är sant, men sen finns det olika grader brott. att råka glömma bort att man tog med sig några varor men när man blir "med hjälp på traven" påminnd om att det ligger något i påsen, att man erkänner och inte alls gör sig till besvär och sammarbetar, villig att betala och erkänner sitt brott. är inte samma sak som att åka 90 på 70 väg lika mycket som att råka ta med sig varor är inte alls i närheten som att misshandla någon eller mörda.


TS låter som en rar person, och jag tycker inte han "snyltar" på sina föräldrar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback