2018-03-07, 23:45
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Att Tullverket skulle gå igenom 10 000+ småpaket om dagen, för att kolla upp om avsändaren är en privatperson eller ett företag som "fuskat" med deklarationen och skrivit "gift" fast varan är köpt... lär hända när grisar flyger till sydpolen.

Fast om nu adressaten har gift sig, med stort och dyrt bröllop och allt,
kan det ju inte vara fusk om avsändaren skulle skriva det på paketet.
Citera
2018-03-08, 00:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Om en då underlåter sig att betala in 75 SEK (plus momsen) och så att säga då istället inväntar att varan skall gå i retur till eBay-säljaren i Kina, vem kommer fraktkostnaden för returen att landa på?

Blir det den stackars eBay-säljaren i fjärran öst som får en räkning från svenska Post Nord? Eller tar kanske Post Nord på delad plats med sin kinesiska motsvarighet den smällen? Det lär väl knappast bli jag, den enskilda individ och privatperson som knappt har en aning om hur/vad/om nåt ska ha skickats till mig ens en gång, eller?

Lär väl ha avtalats nånstans här i tråden men ni diskuterar så mycket och jag pallade inte läsa så många sidor.
Postnord står för returkostnaden med båt illa kina. China Post sorterar och skickar tillbaka paketet i Kina till säljaren kostnaden för det får säljaren stå för.
Citera
2018-03-08, 00:53
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Hur ska man styrka värdet menar du? Kvitto från typ PayPal?

Hur kan man ha kvitto dock, om man fått det av någon. Så jag vet inte riktigt vad för bevis tullen är ute efter, jag gissar att dom flesta brev som är märkta som gåva, kommer gå rakt igenom tullen, så länge värdet understiger 500 kr.
Citera
2018-03-08, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Mycket bra för Sverige att NL tar smällen.
NL tar ingen "smäll", för PostNL har istället för att gå Svenskt Näringslivs ärenden som PostNord och Tullverket gör så har dom varit smarta och slutit avtal med AliExpress och flera andra kinesiska företag, och är därför med på tåget när det går medan PostNord som tror att dom kommer tjäna storkovan på att alla betalar deras hutlösa administrations avgifter, kommer att missa den möjligheten.
Att få saker från AliExpress med PostNL är inte gratis, det kostar några tior, men det är en betydligt smartare strategi än PostNords.

Sverige och Polen är de enda(?) EU länder där det inte finns någon nivå för hur mycket värdet ska vara innan man måste betala avgifterna utan vi måste betala från första kronan. I alla andra länder är det moms och tullbefriat om det är under 10 - 20 Euro beroende på vilket land det gäller.

Jag hoppas innerligt att Jack Ma och andra stora aktörer sätter press på Sverige att plocka bort dessa avgifterna, så att dom kan tänka om och hitta smarta produktiva lösningar istället där vanliga människor får nytta av globaliseringen istället för att intresse organisationer som Svensk Handel ska tillåtas artificiellt stötta dåligt genomtänkta affärsverksamheter.
Citera
2018-03-08, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Fortfarande förseningar.

https://www.postnord.se/

Siten är nere? nice!
Citera
2018-03-08, 03:10
Medlem
AliAchmeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Postnord står för returkostnaden med båt illa kina. China Post sorterar och skickar tillbaka paketet i Kina till säljaren kostnaden för det får säljaren stå för.
Jag förstår att du är en duktig idiot som jobbar för några menlösa mellanchefer. Men kan du hälsa att det är lättare att lösa ett problem om man går till botten med problemet ifråga.
Citera
2018-03-08, 06:23
Medlem
Om vi tror på PostNord?
Så skall Tullverket nu årminstone ha 120 000 postförsändelser märkta gåva i sitt förvar.
20 000 nya postförsändelser märkta gåva anländer i dag till Tullverket

"Postnord har tidigare uppgett att det kommer cirka 150.000 paket om dagen till Arlanda och enligt Thomas Backteman är 120.000 av de paket som kommer från ett land utanför EU. Cirka 20.000 av dem är märkta som gåvor och kommer att gås igenom av Tullverket,"
https://www.breakit.se/artikel/12049/sa-manga-har-betalat-postnords-nya-kina-avgift-betalar-snabbt

Någon som tror att på det som kommunikationsdirektör på Postnord Thomas Backteman påstår?

Edit: Enligt Tullverket:
"Om det är Tullverket som har beslagtagit eller omhändertagit din försändelse meddelar vi alltid mottagaren om att försändelsen finns hos oss för vidare utredning. Handläggningstiden kan variera. Tullverket skickar aldrig tillbaka några försändelser till avsändaren."
http://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/saknardudittpaket.4.7df61c5915510cfe9e710580.html
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-08 kl. 07:21.
Citera
2018-03-08, 07:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliAchmed
Jag förstår att du är en duktig idiot som jobbar för några menlösa mellanchefer. Men kan du hälsa att det är lättare att lösa ett problem om man går till botten med problemet ifråga.
Jag håller med och EU har jobbat med det men det tar tid dock skall man senast 2021 ha infört gemensamma regler inom hela EU så varor utifrån behandlas lika. Kina har gått med på att till dess ha infört nya godskategorier ePacket och eParsel dessa är spårbara från säljare till kund och kan då spåras och momsbeläggas varsomhelst i kedjan. Tyvärr får vi nog dras med nuvarande system så länge och anpassa inköpen så avgiften inte drabbar så mycket. Man kan t.ex sampacka fler varor vid varje order istället för att spontanköpa en och en.

På vilket sätt tycker du man skall lösa problemet?
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-08 kl. 07:20.
Citera
2018-03-08, 07:26
Medlem
Citat:
Jag håller med och EU har jobbat med det men det tar tid dock skall man senast 2021 ha infört gemensamma regler inom hela EU så varor utifrån behandlas lika. Kina har gått med på att till dess ha infört nya godskategorier ePacket och eParsel dessa är spårbara från säljare till kund och kan då spåras och momsbeläggas varsomhelst i kedjan. Tyvärr får vi nog dras med nuvarande system så länge och anpassa inköpen så avgiften inte drabbar så mycket. Man kan t.ex sampacka fler varor vid varje order istället för att spontanköpa en och en.

På vilket sätt tycker du man skall lösa problemet?
"AliAchmed" skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av AliAchmed

Ditt svar: "Jag håller med och EU....... "

Mina fetningar
Citera
2018-03-08, 07:39
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
"AliAchmed" skrev:

Ditt svar: "Jag håller med och EU....... "

Mina fetningar
Jag tror du fattar vad jag menar. Din kommentar är så barnslig att man tror du går i småskolan... Det förklarar även nivån på dina övriga inlägg.
Citera
2018-03-08, 07:45
Medlem
Citat:
Jag tror du fattar vad jag menar. Din kommentar är så barnslig att man tror du går i småskolan... Det förklarar även nivån på dina övriga inlägg.
Du producerade ett oförståligt meningslöst svar igen.

"AliAchmed" skrev: "Jag förstår att du är en duktig idiot..."

Men kul med början av ditt svar "kimdah2002": "Jag håller med..."
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-08 kl. 07:49.
Citera
2018-03-08, 07:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Du producerade ett oförståligt meningslöst svar igen.

"AliAchmed" skrev: "Jag förstår att du är en duktig idiot..."

Men kul med början av ditt svar "kimdah2002": "Jag håller med..."
Om du läser mer än första meningen och mitt svar så förstår du men har man bara två hjärnceller så förstår jag att du inte fattar. Läs en gång till och försök förstå även om du får ont i huvudet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in