2018-03-07, 18:58
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppppppppppppppp
Men är det verkligen bortom rimligt tvivel?
Det spelar som sagt ingen roll. Även om han kan bevisa sin kunskap på nåt sätt så har han framfört ett fordon sommhan inte haft körtkort för.

Samma sak när du har B-körkort och drar ett för tungt släp, det blir olovlig körning även om du inte visste att släpet var för tungt.
Citera
2018-03-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det spelar som sagt ingen roll. Även om han kan bevisa sin kunskap på nåt sätt så har han framfört ett fordon sommhan inte haft körtkort för.

Samma sak när du har B-körkort och drar ett för tungt släp, det blir olovlig körning även om du inte visste att släpet var för tungt.

skitsnack

är det en EPA så får den gå hur snabbt som helst bara den är utväxlad på ett visst vis,
och har två växlar

är det en A-traktor däremot så¨får den bara gå i 30,

så¨vad är det för fordon
Citera
2018-03-07, 21:02
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
skitsnack

är det en EPA så får den gå hur snabbt som helst bara den är utväxlad på ett visst vis,
och har två växlar

så¨vad är det för fordon
Det hjälper dock föga om du inte har ett B-körkort. Då blir det olovlig körning.
Citera
2018-03-08, 03:38
Medlem
Jag tror det mest är en bevisfråga om den som körde visste om att den hade trimning eller inte.
Jag misstänker att man som kommer anta att man känner till om ens fordon har en sådan anordning eller inte.

Men om han kan vara trovärdig och lyckas övertyga i rätten.
Kanske finns det en chans.

Mycket beror nog på hur ärlig han verkar och hur han beter sig när han säger att han inte visste.
Samt om hur han har betett sig i andra fall.

Olovlig Körning är ett uppsåtsbrott. (Kan det också vara ett oaktsamhetsbrott?)
Utan uppsåt skall man inte dömas.

Men jag från vad som skrivits tror jag att personen torskar.
Citera
2018-03-08, 03:54
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shellman
Men om han kan vara trovärdig och lyckas övertyga i rätten.
Kanske finns det en chans.

Man kan alltid spela "it were too complicated for me to grasp"-kortet i rätten, men det kräver psykologintyg som styrker ens mentala deficiens i det läget. Det genererar dock en stämpel som följer en genom livet... Så enkla saker som att ta ett körkort kräver psykologintyg mm...

Mitt tips till TS är helt enkelt att TA straffet som det kommer och därefter vara GLAD över att det inte blev värre än det blev.
Citera
2018-03-08, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Man kan alltid spela "it were too complicated for me to grasp"-kortet i rätten, men det kräver psykologintyg som styrker ens mentala deficiens i det läget. Det genererar dock en stämpel som följer en genom livet... Så enkla saker som att ta ett körkort kräver psykologintyg mm...
Nja. Folk kan vara väldigt olika kunniga om väldigt enkla saker.
Tänk på alla som inte ens vet hur man byter spolarvätskan och har körkort.

Att bestrida i rätten "ska" inte kunna ge värre straff än man annars fått.
Det är ett relativt allvarligt brott med konsekvenser utanför straffet.

Om han verkligen inte visste skulle jag råda att försöka.
Nu är jag skeptisk (utan att veta 100%) och i det fallet så är det bara att ta sitt straff.
Citera
2018-03-08, 04:12
Medlem
Conams avatar
Naturligtvis blir (han) helt frikänd, han visste ju faktiskt verkligen inte 🙄
Citera
2018-03-08, 04:25
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Nja. Folk kan vara väldigt olika kunniga om väldigt enkla saker.

Få av sakerna håller dock i rätten.
Trust me, läkarintyg för ens "dumhet" KRÄVS.
(själv slapp jag 9 månader genom att spela det kortet för en tid sedan. My one and only "get out of jail FREE"-card. Don't play it unless you REALLY have to!)

Citat:
Att bestrida i rätten "ska" inte kunna ge värre straff än man annars fått.

Ens beteende i rätten kan dock påverka kring huruvida åklagaren begär normalstraff eller maxstraff i sin talan.
En taffligt utförd lögn där man försöker förmildra sitt brott genom lögner som ALLA kan se igenom, kan definitivt ge maxstraff på brottet man anklagas för.

Citera
2018-03-08, 04:38
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
skitsnack

och har två växlar

så¨vad är det för fordon

Även om den ena går fortare får man inte köra fortare än 30 kmt
Citera
2018-03-08, 04:42
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Naturligtvis blir (han) helt frikänd, han visste ju faktiskt verkligen inte 🙄

Om han inte visste att den är trimmad och går mer än 30 kmt hur kan då polisen köra den över 30 kmt och konstatera att den är fel? Det är inte så hållbart direkt
Citera
2018-03-08, 06:18
Medlem
Om det nu var en Epa-traktor och inte en A-traktor så får den ju faktiskt gå fortare än 30 så länge utväxlingen är 1/10, däremot får man inte köra fortare än 30.

Nu misstänker jag dock att det är en A-traktor, då antalet Epor i trafik borde vara väldigt få 2018.
Citera
2018-03-08, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det hjälper dock föga om du inte har ett B-körkort. Då blir det olovlig körning.

Nej traktor kort räcker för epa

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Även om den ena går fortare får man inte köra fortare än 30 kmt
det gjorde han inte heller

Citat:
Ursprungligen postat av sockarring
Om det nu var en Epa-traktor och inte en A-traktor så får den ju faktiskt gå fortare än 30 så länge utväxlingen är 1/10, däremot får man inte köra fortare än 30.

Nu misstänker jag dock att det är en A-traktor, då antalet Epor i trafik borde vara väldigt få 2018.

Möjligt att det är en a traktor och att ts helt enkelt inte vet skillnaden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in