Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-04, 16:54
  #3841
Medlem
Jag läser en artikel i Fria Tider idag som handlar om DN:s nya ledarskribent Sofia Nerbrant. Det är på opinions/kolumnsidan, en artikel av Stefan Lindgren, så det är kanske inte redaktionens. Men i alla fall undrar jag över det han skriver om Garri Kasparov.

http://www.friatider.se/ny-krigshets...ledarredaktion
Citat:
Nerbrand har tydligen träffat Garri Kasparov och sprider nu myten att han vägrats delta i ryska presidentval och att Ryssland därför inte är någon demokrati.

Sanningen är ju att han själv gav upp planerna på att kandidera 2007 eftersom han inte kunde komma överens med sina oppositionskollegor.

För det första kan jag inte se att Sofia Nerbrant påstår det i sin ledare (om det är den som Stefan Lindgren menar, någon länk ger han inte).
https://www.dn.se/ledare/signerat/so...la-sanktioner/
För det andra, vad är egentligen sant? Jag är inte insatt men det som står i Wikipedia tyder på att Kasparov blev stoppad från att ställa upp i valet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Garry_Kasparov
Citera
2018-03-05, 07:49
  #3842
Medlem
TheOverfiends avatar
Stämmer det att "PeterSweden" skriver för FT? 2:54 https://www.youtube.com/watch?v=8x5VdsyNKnw
Citera
2018-03-06, 19:04
  #3843
Medlem
sanchoos avatar
Vad hände med de 600 000 som blev insamlade för några år sedan mot Expressen/Mattsson?

Fyfan. Vad gör Widar Nord med pengarna? Med tanke på att han gick konkurs förut så ska man akta sig
Citera
2018-03-06, 19:20
  #3844
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Vad hände med de 600 000 som blev insamlade för några år sedan mot Expressen/Mattsson?

Fyfan. Vad gör Widar Nord med pengarna? Med tanke på att han gick konkurs förut så ska man akta sig

Har du suttit i en isoleringscell på Kumlabunkern?

Publicerad 9 februari 2017.
Citat:
Mattsson frias av politiska juryn: Pensionären ska betala 1,2 miljoner kronor

# Expressen tvingades erkänna att man felaktigt hängt ut en 70-årig pensionär som våldsbejakande extremist
# Juryn friar ändå Expressen redan vid den politiska prövningen – det blir därför ingen juridisk prövning
# Skälen för beslutet är hemliga och kan inte överklagas

Juryn i Stockholms tingsrätt friar Expressen och chefredaktören Thomas Mattsson på alla punkter efter att tidningen felaktigt hängt ut en invandringskritisk pensionär som våldsbejakande extremist. Pensionären döms samtidigt att betala 650.000 kronor i rättegångskostnader, plus sina egna kostnader på drygt en halv miljon. Skälen för beslutet – som inte kan överklagas – är hemliga.

Juryn består av nio politiker varav sex måste vara överens om att Thomas Mattsson har gjort sig skyldig för förtal, för att processen ska gå vidare till en juridisk prövning. Men nu blir det alltså inte så.

Thomas Mattsson yrkade att 70-åringen ska tvingas betala 850.000 kronor i rättegångskostnader till Expressen. Fria Tiders läsare har sedan tidigare samlat in 536.000 kronor från allmänheten, men tillsammans med pensionärens egna kostnader på drygt en halv miljon kronor blir den totala summan för processen alltså betydligt högre än så.
...
http://www.friatider.se/mattsson-frias
Citera
2018-03-06, 19:24
  #3845
Medlem
oberoendemedias avatar
Har de lagt ner sitt RSS-flöde?
Citera
2018-03-09, 07:14
  #3846
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia
Har de lagt ner sitt RSS-flöde?
Undrar samma sak. Inga uppdateringar på ett par veckor nu.
Citera
2018-03-09, 08:51
  #3847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kfmy
Jag läser en artikel i Fria Tider idag som handlar om DN:s nya ledarskribent Sofia Nerbrant. Det är på opinions/kolumnsidan, en artikel av Stefan Lindgren, så det är kanske inte redaktionens. Men i alla fall undrar jag över det han skriver om Garri Kasparov.

http://www.friatider.se/ny-krigshets...ledarredaktion


För det första kan jag inte se att Sofia Nerbrant påstår det i sin ledare (om det är den som Stefan Lindgren menar, någon länk ger han inte).
https://www.dn.se/ledare/signerat/so...la-sanktioner/
För det andra, vad är egentligen sant? Jag är inte insatt men det som står i Wikipedia tyder på att Kasparov blev stoppad från att ställa upp i valet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Garry_Kasparov

Mitt intryck är att Fria Tider är proryska. Så när de skriver om Ryssland är jag alltid mycket skeptisk.

MSN-själv är ju i huvudsak antiryss. En del andra alternativmedier som ibland kritiserar artiklar i MSN om "trollfabriker" och liknande uppfattar jag som mediekritiska i första hand, inte proryska. Alltså att de pekar på att MSN överdriver rysshotet. Fria Tider däremot verkar vara proryska. Jag begriper faktiskt själv vare sig antiryss- eller proryssinställningar. En sunt avvaktande inställning till landet är väl rimlig men att de skulle vara särskilt farliga i dagsläget, eller att de skulle ha något större oegentligt inflytande på valresultat tror jag inte en sekund på. Så dåliga valystem har vi inte i Väst och propaganda sysslar alla länder med, särskilt de stora.
Citera
2018-04-23, 23:35
  #3848
Medlem
GenesisPs avatar
Gud vad störigt att FT envisas med att kalla skäggmännen a.k.a. afghan-kräken för "flyktingbarn" i varenda artikel som avhandlar någonting de gjort eller sagt.

FT spelar i det avseendet efter ljugmedias pipa, och saknar överlag språklig struktur i sin journalistik. Jättebra och informativa artiklar blandas med rent trams i syfte att få klick.

FT skulle kunna växa ytterligare (på Facebook är tidningen stor och får många kommentarer och engagemang), men då måste den bli mer seriös i sin nyhetsbevakning och nyhetsförmedling, och framför allt i sanningen rent språkligt. Alltid kalla en spade för en spade.
__________________
Senast redigerad av GenesisP 2018-04-23 kl. 23:38.
Citera
2018-04-24, 06:07
  #3849
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Gud vad störigt att FT envisas med att kalla skäggmännen a.k.a. afghan-kräken för "flyktingbarn" i varenda artikel som avhandlar någonting de gjort eller sagt.

FT spelar i det avseendet efter ljugmedias pipa, och saknar överlag språklig struktur i sin journalistik. Jättebra och informativa artiklar blandas med rent trams i syfte att få klick.

FT skulle kunna växa ytterligare (på Facebook är tidningen stor och får många kommentarer och engagemang), men då måste den bli mer seriös i sin nyhetsbevakning och nyhetsförmedling, och framför allt i sanningen rent språkligt. Alltid kalla en spade för en spade.

Om de inte gör det är det sannolikt avsett som sarkasm för en läsekrets som ser "spaden" oavsett vad den benämns som.
Citera
2018-04-24, 07:46
  #3850
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Gud vad störigt att FT envisas med att kalla skäggmännen a.k.a. afghan-kräken för "flyktingbarn" i varenda artikel som avhandlar någonting de gjort eller sagt.

FT spelar i det avseendet efter ljugmedias pipa, och saknar överlag språklig struktur i sin journalistik. Jättebra och informativa artiklar blandas med rent trams i syfte att få klick.

FT skulle kunna växa ytterligare (på Facebook är tidningen stor och får många kommentarer och engagemang), men då måste den bli mer seriös i sin nyhetsbevakning och nyhetsförmedling, och framför allt i sanningen rent språkligt. Alltid kalla en spade för en spade.
Tänk att jag tycker precis tvärtom. Att de ständigt använder skämtordet "flyktingbarn" om fullvuxna kriminella blattar underminerar ju till slut det begreppet totalt. Fria Tider förstör det. Ingen kan prata om "flyktingbarn" på riktigt längre. Personligen tror jag Fria Tider ligger en nivå över ditt huvud strategimässigt.

Sen är det ju roligt också.
Citera
2018-04-24, 19:09
  #3851
Medlem
GenesisPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Tänk att jag tycker precis tvärtom. Att de ständigt använder skämtordet "flyktingbarn" om fullvuxna kriminella blattar underminerar ju till slut det begreppet totalt. Fria Tider förstör det. Ingen kan prata om "flyktingbarn" på riktigt längre. Personligen tror jag Fria Tider ligger en nivå över ditt huvud strategimässigt.

Sen är det ju roligt också.

Jo, vissa rubriker och formulerade meningar är roliga, det håller jag med om. Rubriken häromdagen om en lönnmördad arabisk raketforskare var riktigt bra och fyndig i undertonen. Aftonbladets sexhärva i samband med Virtanen var också klockren.

Men FT gör ett misstag när de konsekvent benämner afghanerna som "flyktingbarn" på ett sätt där det inte klart framgår att de också driver om det absurda. Det ger en bild av journalistisk lättja och att man inte strävar efter nya/fler läsare.
Citera
2018-05-13, 10:58
  #3852
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Kent Ekeroth: Media har ljugit om invandringen i 40 år
http://www.friatider.se/kent-ekeroth...dringen-i-40-r

Är det ngn vänlig själ som har Plus och kan sammanfatta eller citera vad Kent sagt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback